Mellemlederens rolle i krisetid - Seminarer
Ledelse
Artikel

Mellemlederens rolle i krisetid

Her giver ekspert i mellemledelse, Annette Klausen Bengtsson, gode råd til, hvordan du som mellemleder kommunikerer med dine medarbejdere midt i en krisetid.

Af Annette Klausen Bengtsson 

Ekspert i mellemledelse

mellemleder
Coronatiden er bag os. Eller er vi midt i den? Måske er den værste coronatid foran os?

Vi ved det ikke, og det er det, der gør det svært at håndtere en krise som denne, fordi vi står på usikker grund og ikke kan vide, om det vi gør, er det rigtige. Det ved vi først, når vi er på den anden side at krisen, og derfor handler kriseledelse i høj grad om at have is i maven.

Se vores relevante arrangement Benspænd for mellemledere her.

Men det at have is i maven er blot en enkelt faktor. For du skal også kunne holde hjertet varmt, og så skal du forstå, hvilke faser dine medarbejdere går igennem, så du kan støtte dem godt i processen.

De 4 krisefaser

I en krise er der 4 faser:

  1. Chokfasen, som er den akutte fase, hvor medarbejderne kastes ud i en choktilstand, og der skal handles hurtigt for at sikre overlevelse.
  2. Reaktionsfasen, hvor medarbejderne reagerer mere eller mere hensigtsmæssigt og måske har behov for at placere skyld og ansvar hos andre.
  3. Bearbejdningsfasen, hvor medarbejderne begynder at acceptere den nye hverdag og virkelighed og forsøger at få tingene til at give mening.
  4. Nyorienteringsfasen, hvor alt det vi har lært igennem de andre faser, skal omsættes til den nye normal i organisationen.

I den første fase handler det overordnet set om at være handlekraftig og tydelig og vise medarbejderne, at de kan have tillid til, at kaptajnen styrer skibet igennem de oprørte vande. I den anden fase skal du hjælpe medarbejderne til at holde fokus på situationen og at acceptere tingenes tilstand. I den tredje fase skal du læne dig lidt mere tilbage og lade medarbejderne komme på banen med nye ideer. I den sidste fase skal du støtte medarbejderne i at skabe en ny hverdag og fastholde de nye og gode vaner, der er dukket op i krisen og sikre, at gamle og uhensigtsmæssige vaner ikke træder frem igen. Og det vil de gøre, hvis der ikke er et øget fokus i en periode.

Men fælles for alle faser er, at du skal skabe tryghed og overblik. Og ikke mindst kommunikere meget mere, end du tror er nødvendigt. Mennesker skal typisk informeres om ting flere gange, end vi tænker, og særligt i en krisetid er information vigtig, fordi dine medarbejdere, når de er utrygge eller usikre, enten vil glemme, overfortolke, negligere eller noget helt andet. Derfor er tydelig, detaljeret, gentagende og vedvarende information altafgørende.

Vores sind er skruet sådan sammen, at vi fylder huller ud, når der mangler noget i den information, vi får. Det, vi fylder ud med, er baseret på, det vi kender i forvejen. Så hvis Søren i din afdeling har haft gentagne oplevelser med, at når noget bliver svært, så ender det galt, vil hans sind udfylde hullerne i din kommunikation med de stykker information, han kender. Ergo kan din kommunikation for ham betyde, at han nu er sikker på, at han bliver fyret eller i hvert fald, at han ender i en dårligere situation end før.

Hvorimod Susanne, som har haft gentagne oplevelser med, at når noget bliver svært, så finder hun en løsning med sin leder og sine kolleger, vil udfylde hullerne i din kommunikation med de stykker information, hun kender. Ergo kan din kommunikation for hende betyde, at hun nu er sikker på, at det hele løser sig, fordi hun har tillid til både dig, sig selv og sine kolleger.

På den måde kan alt det, du siger, tolkes i alle retninger. Og det vil ske. Det er derfor, at misforståelser opstår, og derfor kommunikation er så svært. For dine medarbejdere hører ikke, det du siger. De hører det, de selv kender, tror og mener.

Se vores relevante arrangement Benspænd for mellemledere her.

Tænk bare på de forsøg med mennesker, der skal viderefortælle en historie til en anden, som så skal fortælle den til en tredje og så videre. Sluthistorien er langt fra den oprindelige historie. Fordi vi opfatter det, der matcher vores egen forståelse af verden eller af den pågældende situation.

Derfor er det din opgave som mellemleder at kommunikere tydeligt og specifikt. Jo mere du udøver generel kommunikation, jo flere døre åbner du for fortolkninger, som typisk vil være fejlfortolkninger og bidrage til mere usikkerhed og utryghed.

For at sikre, at dine budskaber indeholder det, der er vigtigt, kan du checke dem af i forhold til de 5 nedenstående punkter.

  1. Forklar, hvor I er lige nu.
  2. Forklar årsagen til, at I er der lige nu.
  3. Forklar, hvilke konsekvenser det har, at I er der lige nu – positive og negative.
  4. Forklar, hvad I skal gøre for at komme videre.
  5. Forklar, hvorfor det er det vigtige at gøre for at komme videre.

Jeg gentager lige: Husk at være specifik.

Relevante arrangementer

Benspænd for mellemledere
Kursus

Benspænd for mellemledere

Jylland & Sjælland

Få mere gennemslagskraft! Som mellemleder skal du kunne lede både opad, nedad, på tværs og indad, og det medfører ofte en række konflikter og benspænd. På denne kursusdag bidrager ekspert i mellemledelse, Annette Klausen Bengtsson, bl.a. med:

Viden om, hvordan du håndterer kritik, så den kan bruges konstruktivt Indsigt i, hvordan magt påvirker hjernen, så du bliver bevidst om faldgruber Viden om, hvordan du håndterer store egoer, så du ikke kommer i klemme mellem chef og medarbejdere Viden om, hvordan du skaber psykologisk tryghed i din organisation, bl.a. ved at skabe en god feedbackkultur
Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Mod i kriseledelse
Kursus

Mod i kriseledelse

Jylland & Sjælland

Få kompetencer til at lede dine medarbejdere gennem svære tider! På dette kursus stiller vi skarpt på kriseledelse, når du bliver undervist af ledelsesforsker og -konsulent, Karsten Mellon, der bl.a. sætter fokus på:

Mod i kriseledelse: Hvilken type mod kræver det? Og hvorfor er modet afgørende for god ledelse? Troværdighed og betydningen af lederens egen adfærd – oplever dine medarbejdere, at de kan stole på dig? Herunder et fokus på integritet og følgeskab Kriseledelse og kommunikation, blandt andet med fokus på at skabe psykologisk tryghed

Kursusdagen byder både på oplæg, øvelser og gruppedialoger.

Læs mere
Undgå udbrændthed i arbejdet med psykisk belastede borgere
Kursus

Undgå udbrændthed i arbejdet med psykisk belastede borgere

Jylland & Sjælland

Oplev en udbytterig kursusdag, der sætter spot på, hvordan du undgår at blive drænet for energi i arbejdet med psykisk belastede borgere. Du bliver undervist af psykolog, Anne Dorthe Hasholt, som bl.a. beriger dig med vigtig viden om:

Hvad det vil sige, når mennesker projicerer egne problemstillinger over i andre mennesker, og hvordan du beskytter dig mod dette Hvordan du effektivt konfliktnedtrapper, såvel i relation til borgeren som dig selv Hvordan dit arbejde med sårbare borgere kan vendes til værdifuld selvindsigt og selvudvikling

Bemærk: Der er deltagerbegrænsning på denne kursusdag.

UPDATE: Blev hurtigt udsolgt i Kolding. Nyt hold oprettet i Silkeborg.

Læs mere
Ledelse af grupper – i et neuroaffektivt perspektiv
Kursus

Ledelse af grupper – i et neuroaffektivt perspektiv

Jylland & Sjælland

Styrk din ledelse af grupper med denne berigende kursusdag, hvor konsulent og psykoterapeut, Peter Kofoed, bl.a. sikrer, at du opnår:

Kendskab til den neuroaffektive forståelse af gruppedynamik Indsigt i forskellige udviklingsfaser i gruppekulturer Viden om sociale motivationssystemer, bl.a. tilknytnings- og statussystemet Forståelse for mentalisering som redskab til at bearbejde status og tilknytning i grupper

 

Læs mere