Mental sundhed for børn og unge - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Mental sundhed for børn og unge

I denne artikel kan du læse mere om, hvorfor det er så vigtigt, at vi har fokus på mental sundhed hos børn og unge, samt hvordan du kan hjælpe.

inklusion

Af Liv Gro Jensen, Young-Minds

Vi skal samarbejde og forpligte os på nye måder

At psykisk trivsel for børn og unge er et område, der kalder på udvikling og handling, er for de fleste ikke et tvivlsspørgsmål. Svarene bliver i høj grad mere mudrede, når vi skal blive enige om, hvorfor udviklingen er, som den er, hvem der har ansvaret for at løse udfordringerne, og konkret hvordan vi skal gøre det.

Få det hjem på din skole: Styrk børn og unges mentale sundhedskompetencer

Hvori består udfordringerne?

Der er desværre en række undersøgelser, der viser, at flere børn og unge mistrives og har nedsat mental sundhed, sammenlignet med tidligere. WHO har i 2005 dokumenteret, at op mod 20% af alle skolebørn lider af udfordringer i forhold til deres mentale sundhed i en grad, hvor det er invaliderende, og ingen nyere undersøgelser viser, at udviklingen skulle være gået i en mere positiv retning siden. De danske MULD-undersøgelser viser bl.a., at mange unge i dag føler sig trætte, stressede, og at de er generet af hovedpine og søvnbesvær.

Vidensrådet for forebyggelse viser ydermere i en rapport (2014), at flere børn og unge giver udtryk for ikke at trives mentalt. De føler sig bl.a. udfordrede i forhold til ensomhed og generelt at have en følelse af tilfredshed med livet. Rapporten viser også en stigning i børn og unge, der får en psykiatrisk diagnose. Skolebørnsundersøgelsen, der i samarbejde med WHO gennemføres i mange lande – og herunder Danmark – underbygger dette i 2014 ved at vise et betydelig fald i andelen af de 15 årige – piger som drenge – der udtrykker, at de er tilfredse med livet. Ungeprofilundersøgelsen fra 2016 bekræfter også denne kedelige tendens. Der er med andre ord udfordringer at tage fat på.

Hvorfor opstår udfordringerne, og hvad kan vi gøre?

Eksperter og undersøgelser har endnu ikke kunnet påpege klare årsager. Der er gisninger om, at det bl.a. kan skyldes, at børn er mere i institution og mindre sammen med familien, at børn og unge bliver testet, der fokus på individuel præstation og de lange dage i folkeskolen. Og ikke mindst påvirkninger fra de sociale medier. Der er dog undersøgelser, der viser, at det er effektfuldt at arbejde for at sikre den mentale sundhed hos os alle (altså arbejde sundhedsfremmende) frem for at udelukkende at forebygge psykisk mistrivsel hos specifikke grupper.

Hvad er mental sundhed?

Mental sundhed omhandler både en psykisk og social dimension; Et menneskes mentale sundhed er afhængig af en positiv selvopfattelse samtidigt med inklusion og social anerkendelse – altså de sociale rammer – også er af afgørende betydning. Mental sundhed hænger sammen med børn og unges almene sundhed og trivsel, med deres roller, selvbilleder, identitet, personlige udvikling. Dermed har deres mentale sundhed stor betydning for deres læring og kompetenceudvikling og muligheder for at udfolde evner og handle hensigtsmæssigt i forhold til hverdagslivets udfordringer (Vistoft et. Al. 2010).

Flere er enige om, at en egnet arena for at arbejde med børn og unges mentale sundhed er uddannelsessystemet – herunder særligt grundskolerne, da der i skolen arbejdes med børnenes kognitive, emotionelle og sociale udvikling gennem læring, ligesom fællesskaber og trivsel er i fokus. Ligeledes peger nogle undersøgelser også på, at det er meget vigtigt at inddrage forældre og generelt arbejde med en whole-school approach. Med andre ord er det vigtigt at tænke helhedsorienteret for at arbejde sundhedsfremmende.

Young-Minds tilbyder at opkvalificere grundskoler i at undervise deres børn og unge i mental sundhed, bevægelse og foretagsomhed. For at skabe langsigtet og bæredygtig udvikling må vi udover at arbejde med hver enkelt barn/ung og de konkrete skoler også sikre samarbejdsrelationer på nye måder mellem øvrige parter, der også har interesse i løsningen af udfordringerne omkring mistrivsel. Vi tror på, at vi skal udvikle helt nye måder at samarbejde på mellem civilsamfundet, den private og den offentlige sektor for finde levedygtige veje, der kan løse problemerne og skabe sundhedsfremme. Dette har vi også meget fokus på og interesse i at opdyrke og udvikle.

Styrk børn og unges mentale sundhedskompetencer

Vil du styrke børn og unges mentale sundhedskompetencer på din skole, så tilbyder Seminarer.dk i samarbejde med Young-Minds lige nu et 3-dages undervisningsprogram, Young Education, der har til formål at styrke børn og unges mentale sundhed. Læs mere om det her.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere