Alle nyheder
Artikel

MyWay har hjulpet unge til at vende mistrivsel til trivsel

Flere og flere unge slås med problemer som ensomhed, angst og selvskade. MyWay-metoden har vist sig som et effektivt redskab til at hjælpe de unge. Vi har talt med Tine Kollind-Bille, grundlægger af metoden.

Af Nana Rafn
Mistrivsel
De sidste mange år er antallet af unge i mistrivsel desværre kun gået én vej – opad.

Som et forsøg på at hjælpe sårbare unge udviklede Bysekretariatet i Randers derfor i 2016 projektet ”MyWay” – et forløb for unge i alderen 15-25 år, hvor de unge hjælpes videre i livet. Det forventes, at mere end 100 unge vil have gennemført forløbet ved udgangen af januar 2020, og i slutningen af 2019 blev det besluttet, at projektet nu skal udvides og forankres som en egentlig kommunal indsats.

I forbindelse med vores kursus ”MyWay-metoden – Vejen ud af det sårbare ungdomsliv” har vi taget en lille snak med Tine Kollind-Bille, som er cand.pæd. i pædagogisk psykologi, grundlægger af MyWay-projektet og MyWay-metoden samt underviser på kurset.

Hvad går MyWay-projektet i Randers ud på, og hvordan er det opstået?

”MyWay-projektet er et metodeudviklingsprojekt med 2 formål:

1) At skabe en metode til sekundær forebyggelse af mistrivsel blandt unge (dvs. MyWay-metoden)

2) At anvende metoden til netop det i projektperioden og dermed hjælpe unge i forløb til at vende mistrivsel til trivsel.

Projektet er baseret på en trebenet interventionsmetode indebærende:

  • Individuel terapi
  • Mentorstøtte
  • Gruppemøder med andre unge

MyWay indebærer på den måde tre elementer fra indsatser, som man allerede kender, men det faktum at vi kombinerer dem i ét samlet forløb, og måden vi gør det på, har vist sig at være enormt virkningsfuld for målgruppen.

Projektet opstod som reaktion på vores frustration over at møde flere og flere unge i mistrivsel uden mulighed for at henvise dem til et tilbud, som kunne hjælpe dem. For det første havde de sjældent adgang til tilbud i det offentlige system, og for det andet var de tilbud, de havde adgang til, ofte ikke omfattende nok.”

Hvordan er det gået med MyWay-projektet?

”Det er gået godt! Vi har øget andelen af unge, der er i beskæftigelse, med mere end 200%. Alle, der har gennemført et forløb (og det er 86 %, hvilket er meget flot for målgruppen), oplever, at deres trivsel er øget ved afslutning af forløbet.

Målgruppen er, som sagt, unge, som ofte ikke har adgang til andre tilbud – enten fordi deres mistrivsel ikke er opdaget endnu, eller fordi der ikke eksisterer tilbud til dem – men ifølge statistikkerne ender de alligevel i ”systemet” på et tidspunkt, når de altså har fået det dårligt nok. Og det koster penge. Og kræfter og nederlag for de unge. Ved at ”fange dem” inden dette sker, oplever vi større sandsynlighed for positiv effekt, samtidig med at vi skåner dem for en yderligere dårlig udvikling, inden de kan få behandling.”

MyWay-metoden er i sit metodiske og terapeutiske arbejde bygget på Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Hvad går denne terapiform, kort fortalt, ud på, og hvordan bruges den i MyWay?

”ACT er en del af den såkaldte tredje bølge inden for kognitiv adfærdsterapi og har rod i den funktionelle kontekstualisme. Det betyder, at når man arbejder med ACT, så er det funktionen af adfærden, som er i centrum. Terapeuten spørger ofte klienten: ”Hvordan virker det for dig?”. Som eksempel møder vi mange med angst, som undgår potentielle angstfyldte situationer, men som dermed også kommer til at undgå mange værdifulde situationer. Ved at undersøge funktionen af adfærden, kan det blive tydeligt, at klienten bruger meget energi på at bevæge sig væk fra noget i stedet for at bevæge sig frem mod noget. Så hvis man i samme forbindelse undersøger klientens ønsker for sit liv, kan man hjælpe ham/hende frem i en bedre retning.

I mange andre terapiformer fokuserer man på symptomreducering eller endda ”helbredelse”. Det gør man ikke i ACT. Udgangspunktet er, at mennesket, man sidder over for, ikke er i stykker – vedkommende er låst fast. Dvs. at vi arbejder på, at klienten kommer til at kunne leve sit liv med mening med det ubehag, han/hun nu også oplever.

Hvis man f.eks. arbejder med en klient med angst, er målet ikke at fjerne angsten, men at klienten lærer at leve med sin angst, uden at denne begrænser klienten. Det kan være en befriende måde for klienter at arbejde på, da målet som sagt ikke er at fjerne noget, og dermed er der heller ikke en ”eksamen” sidst i terapiforløbet ift., at man har et mål om aldrig at opleve angstanfald igen. I stedet taler vi om, hvordan man træffer beslutninger i livet, hvordan man ville ønske, at man kunne leve sit liv, og vi arbejder med, hvordan man konkret kan gå i retning af dette med det ubehag (f.eks. angst), som følger med. En god sideeffekt kan være at symptomerne lindres, men det er ikke et krav.”

Hvad mener du, at MyWay-metoden kan give fagpersoner i deres arbejde med unge i sårbare positioner?

”MyWay-metoden kan give fagpersoner flere ting:

  • Redskaber til at spotte de unge, inden de falder helt igennem
  • Redskaber til at hjælpe de unge – både greb i samtaler med de unge og ift. gruppemøderne.

På kurset “MyWay – Vejen ud af det sårbare ungdomsliv” får man ”hænderne i mulden”, når vi prøver forskellige redskaber/greb fra metoden, så man virkelig kommer til at forstå at anvende den i praksis.”

Relevante arrangementer

MyWay-metoden – Vejen ud af det sårbare ungdomsliv
Kursus

MyWay-metoden – Vejen ud af det sårbare ungdomsliv

Jylland & Sjælland

Vejen ud af det sårbare ungdomsliv. Ønsker du at hjemtage dette arrangement? Giv os et kald på 66159043.

Læs mere
Cool Kids uddannelse
Kursus

Cool Kids uddannelse

I samarbejde med en af Danmarks førende eksperter inden for angsttilstande hos børn og unge og behandlingen heraf, cand. psych. Ingrid Leth, har vi sammensat denne intensive 3-dages uddannelse i Cool Kids programmet.
Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere