Ny regel om fravær i Folkeskolen - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Ny regel om fravær i Folkeskolen

Den 1. juli 2019 trådte nye regler om ulovligt skolefravær i kraft. Læs mere om det i artiklen her!

Af Bente Adolphsen

August 2019

fravær
Ny regel om fravær i Folkeskolen

Der er tale om 2 ændringer i serviceloven, som ved første øjekast kan se ganske enkle og nemme ud. Ved nærmere overvejelse viser det sig imidlertid, at de frembyder ret store problemstillinger.

Den første regel findes i servicelovens § 153, som et nyt stk. 2. Efter bestemmelsen har skolelederen pligt til at underrette kommunen om, at et barn i et kvartal har ulovligt skolefravær på 15% eller derover.

Den anden regel findes i § 155c og pålægger kommunen at standse børneydelserne i et kvartal, når der er underrettet efter § 153, stk. 2.

Se også relevant kursus: Skolevægring – Bag om skolefravær 

Hvorfor er reglerne indsat i serviceloven?

Det kan undre, at reglerne er indsat i serviceloven. Hovedformålet med servicelovens børneregler er at støtte socialt udsatte børn, gennem hjælp til forældre og børn. I serviceloven findes allerede reglen i § 153, stk. 1, der pålægger offentligt ansatte og ansatte i friskoler at underrette kommunen, hvis et barn antages at have behov for hjælp efter servicelovens børnebestemmelser på grund af ulovligt skolefravær eller manglende opfyldelse af undervisningspligten.

En regel, der handler om underretning af skolefravær og ”automatisk” inddragelse af børneydelser havde derfor været bedre placeret i henholdsvis folkeskoleloven (indberetning) og børne- og ungeydelsesloven (standsning af børneydelser).

Selvom det kan synes at være en bagatel, bidrager denne placering til forvirring og medvirker til at fjerne fokus fra hovedopgaven i servicelovens regler om børn.

Ulovligt skolefravær

Reglerne kan som sagt synes ganske nemme. Der er ikke tale om en ny opgave for skolelederen, idet denne allerede inden lovændringen efter folkeskoleloven var forpligtet til at forholde sig til et barns fravær fra skolen og på forskellig måde søge at sikre undervisning og fremmøde. I den forbindelse er der tre mulige årsager til en elves fravær: sygdom, tilladt fravær eller ulovligt fravær.

Ved vurderingen af, om der er tale om ulovligt fravær skal lederen overveje, om det kan være forhold på skolen, der fører til eller er medvirkende til, at barnet ikke kommer i skole. Det skal ligeledes overvejes, om der er tale om et velegnet skoletilbud.

Fra undersøgelser og praksis ved vi, at der kan være forskel på lederens og forældrenes og barnets opfattelse af skoletilbuddet og skolens evne til at integrere barnet. Der er selvfølgelig ikke noget mærkeligt i, at der kan være forskellige opfattelser af fraværets årsag, men det er vigtigt at nævne, at skolelederens bedømmelse af fraværet ikke kan ankes eller prøves i en anden instans.

Standsning af børneydelser i et kvartal

Når kommunen skal standse børneydelserne i et kvartal som konsekvens af skolelederens underretning om fraværet, kan det således være, at forældre og barn er uenige i, at fraværet overhovedet er ulovligt. Der er derfor behov for, at forældrene kan komme med indvendinger og modargumenter.

Dette mener Folketinget at have løst ved i forarbejderne at præcisere, at der naturligvis skal partshøres, inden ydelserne standses. Det er imidlertid tvivlsomt, om en partshøring på dette tidspunkt vil kunne sikre den fornødne retssikkerhed for familien.

Se også relevant kursus: Skolevægring – Bag om skolefravær 

Partshøringen

Ved partshøringen skal forældrene have lejlighed til at fremkomme med deres modargumenter inden den endelige afgørelse om standsning af børneydelserne træffes.

Det vil formentlig sjældent være selve opgørelsen af de 15%, der er uenighed om, men derimod årsagerne til fraværet.

Hvis partshøringen skal tjene som retssikkerhedsgaranti, vil der derfor skulle ske en egentlig sagsbehandling af grundlaget og vurderingen af fraværet. Den sagsbehandling kan næppe ske sagligt forsvarligt i de systemer/afdelinger, der behandler sager om børneydelser.

Konklusion – skolefravær i Folkeskolen

Indberetningen af ulovligt skolefravær burde ske efter folkeskoleloven. Skoleforvaltningen, der antages at have særlig viden om børns skolegang og fravær, kunne derefter foretage partshøringen over de oplysninger, der har dannet grundlag for vurderingen af fraværet. Herefter kunne skolelederens vurdering fastholdes eller tilsidesættes.

Fastholder skoleforvaltningen, at fraværet var ulovligt og havde et omfang på 15% eller mere, kan der skrides til standsning af børneydelserne – med adgang til at klage.

Man må derfor håbe, at kommunerne indretter sagsgangen på en måde, så parthøringen kan tage form af en egentlig prøvelse af grundlaget for opgørelsen af de 15%.

Bente Adolphsen

August 2019

Relevante arrangementer

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker (niveau 3 og 4 i svangreomsorgen) gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Læs mere
Bryd tavsheden – lad børn læne sig op ad voksne, når livet er svært
Kursus

Bryd tavsheden – lad børn læne sig op ad voksne, når livet er svært

Jylland & Sjælland

Tag med på denne kursusdag, hvor du bliver klædt på til at støtte børn, når de er ramt af svære livsomstændigheder.

Familieterapeut Karen Glistrup og børnepsykolog Birgitte Ørnstrup står i spidsen for kurset og sætter bl.a. fokus på:

Hvordan du som fagperson taler med børn med hensyntagen til, at de netop er børn Hvordan du får kendskab til bagvedliggende årsager til barnets mistrivsel. F.eks. når et barn er pårørende til forældre eller søskende med psykisk sygdom, eller hvis der er problemer med misbrug i familien Hvordan du udforsker familiens livsomstændigheder og belastninger uden at aktivere skyldfølelse Hvordan du i mødet med barnet kan minimere antallet af spørgsmål, så samtalen fra det usikre barns perspektiv ikke opleves som ubehagelig Hvordan du taler med børn og deres forældre med rette ansvarsfordeling mellem barn og voksen, forælder og fagprofessionel

Læs videre herunder for at få mere at vide om dagens indhold og underviserne.

Læs mere