Ny regel om fravær i Folkeskolen - Seminarer
Skole og undervisning
Artikel

Ny regel om fravær i Folkeskolen

Den 1. juli 2019 trådte nye regler om ulovligt skolefravær i kraft. Læs mere om det i artiklen her!

Af Bente Adolphsen

August 2019

fravær
Ny regel om fravær i Folkeskolen

Der er tale om 2 ændringer i serviceloven, som ved første øjekast kan se ganske enkle og nemme ud. Ved nærmere overvejelse viser det sig imidlertid, at de frembyder ret store problemstillinger.

Den første regel findes i servicelovens § 153, som et nyt stk. 2. Efter bestemmelsen har skolelederen pligt til at underrette kommunen om, at et barn i et kvartal har ulovligt skolefravær på 15% eller derover.

Den anden regel findes i § 155c og pålægger kommunen at standse børneydelserne i et kvartal, når der er underrettet efter § 153, stk. 2.

Relevant arrangement: Videnskursus om Skolegang og skolevægring

Hvorfor er reglerne indsat i serviceloven?

Det kan undre, at reglerne er indsat i serviceloven. Hovedformålet med servicelovens børneregler er at støtte socialt udsatte børn, gennem hjælp til forældre og børn. I serviceloven findes allerede reglen i § 153, stk. 1, der pålægger offentligt ansatte og ansatte i friskoler at underrette kommunen, hvis et barn antages at have behov for hjælp efter servicelovens børnebestemmelser på grund af ulovligt skolefravær eller manglende opfyldelse af undervisningspligten.

En regel, der handler om underretning af skolefravær og ”automatisk” inddragelse af børneydelser havde derfor været bedre placeret i henholdsvis folkeskoleloven (indberetning) og børne- og ungeydelsesloven (standsning af børneydelser).

Selvom det kan synes at være en bagatel, bidrager denne placering til forvirring og medvirker til at fjerne fokus fra hovedopgaven i servicelovens regler om børn.

Ulovligt skolefravær

Reglerne kan som sagt synes ganske nemme. Der er ikke tale om en ny opgave for skolelederen, idet denne allerede inden lovændringen efter folkeskoleloven var forpligtet til at forholde sig til et barns fravær fra skolen og på forskellig måde søge at sikre undervisning og fremmøde. I den forbindelse er der tre mulige årsager til en elves fravær: sygdom, tilladt fravær eller ulovligt fravær.

Ved vurderingen af, om der er tale om ulovligt fravær skal lederen overveje, om det kan være forhold på skolen, der fører til eller er medvirkende til, at barnet ikke kommer i skole. Det skal ligeledes overvejes, om der er tale om et velegnet skoletilbud.

Fra undersøgelser og praksis ved vi, at der kan være forskel på lederens og forældrenes og barnets opfattelse af skoletilbuddet og skolens evne til at integrere barnet. Der er selvfølgelig ikke noget mærkeligt i, at der kan være forskellige opfattelser af fraværets årsag, men det er vigtigt at nævne, at skolelederens bedømmelse af fraværet ikke kan ankes eller prøves i en anden instans.

Standsning af børneydelser i et kvartal

Når kommunen skal standse børneydelserne i et kvartal som konsekvens af skolelederens underretning om fraværet, kan det således være, at forældre og barn er uenige i, at fraværet overhovedet er ulovligt. Der er derfor behov for, at forældrene kan komme med indvendinger og modargumenter.

Dette mener Folketinget at have løst ved i forarbejderne at præcisere, at der naturligvis skal partshøres, inden ydelserne standses. Det er imidlertid tvivlsomt, om en partshøring på dette tidspunkt vil kunne sikre den fornødne retssikkerhed for familien.

Relevant arrangement: Videnskursus om Skolegang og skolevægring

Partshøringen

Ved partshøringen skal forældrene have lejlighed til at fremkomme med deres modargumenter inden den endelige afgørelse om standsning af børneydelserne træffes.

Det vil formentlig sjældent være selve opgørelsen af de 15%, der er uenighed om, men derimod årsagerne til fraværet.

Hvis partshøringen skal tjene som retssikkerhedsgaranti, vil der derfor skulle ske en egentlig sagsbehandling af grundlaget og vurderingen af fraværet. Den sagsbehandling kan næppe ske sagligt forsvarligt i de systemer/afdelinger, der behandler sager om børneydelser.

Konklusion – fravær i Folkeskolen

Indberetningen af ulovligt skolefravær burde ske efter folkeskoleloven. Skoleforvaltningen, der antages at have særlig viden om børns skolegang og fravær, kunne derefter foretage partshøringen over de oplysninger, der har dannet grundlag for vurderingen af fraværet. Herefter kunne skolelederens vurdering fastholdes eller tilsidesættes.

Fastholder skoleforvaltningen, at fraværet var ulovligt og havde et omfang på 15% eller mere, kan der skrides til standsning af børneydelserne – med adgang til at klage.

Man må derfor håbe, at kommunerne indretter sagsgangen på en måde, så parthøringen kan tage form af en egentlig prøvelse af grundlaget for opgørelsen af de 15%.

Bente Adolphsen

August 2019

Relevante arrangementer

Videnskursus om Skolegang og skolevægring
Kursus

Videnskursus om Skolegang og skolevægring

Fyn, Jylland & Sjælland

Få indsigt i de juridiske rammer samt forskning og praksiserfaringer – Tag på videnskursus om Skolegang og skolevægring for kun kr. 360,- ekskl. moms.

Læs mere
Følelsesmæssig forurening på arbejdet
Kursus

Følelsesmæssig forurening på arbejdet

Jylland & Sjælland

Kom med på dette kursus målrettet ledere og HR-medarbejdere, hvor dagen er centreret omkring det gode arbejdsmiljø – mere specifikt, hvordan du er med til at sikre, at de negative følelser og stemninger ikke får magten på arbejdspladsen i form af følelsesforurening.

Dagens underviser er mentalsundhedsekspert og sociolog Rikke Østergaard, som sikrer dig et fagligt udbytte bestående af bl.a.:

Forståelse af, hvordan følelser og adfærd smitter i organisationer Viden om tredjegradssmitte – hvordan vi mennesker smitter hinanden med følelser og adfærd i tre led Redskaber til, hvordan du som leder spotter følelsesforurening Redskaber til, hvordan du som leder undgår følelsesmæssig ”hijacking” i vigtige beslutningsprocesser Redskaber til, hvordan du som leder holder hjernen skarp og får vendt følelsesmæssig forurening til et godt arbejdsmiljø

OBS: Pladserne ryger rigtig hurtigt. UDSOLGT I GLOSTRUP. Vi har oprettet et ekstrahold på Scandic CPH Strandpark.

Læs mere
Omsorgstræthed – en realitet i det pædagogiske arbejde
Kursus

Omsorgstræthed – en realitet i det pædagogiske arbejde

Jylland & Sjælland

Arbejder du med børn/unge i alderen 5-15 år, og oplever du, at det pædagogiske arbejde kan tære meget på energien?

Så er det værd at kigge på dette kursus, hvor vi – med afsæt i mentaliseringsbegrebet – beskæftiger os med omsorgstræthed i det pædagogiske arbejde.

I spidsen for kurset står Rikke Smedegaard Hansen, pædagog, og Sarah Long Johnsson, cand.pæd.pæd.psych. og psykoterapeut. De to kommer bl.a. omkring:

Omsorgstræthed i det pædagogiske flet – hvorfor opstår det, og hvorfor skal vi have fokus på det? Mentalisering og udvikling af mentaliseringsevnen Pseudomentalisering og mentaliseringssvigt – modreaktioer samt håndtering af dette Hvordan vi stiller krav, der matcher børnenes udviklingsalder Konkrete redskaber og øvelser
Læs mere
Når sanserne skaber kaos
Kursus

Når sanserne skaber kaos

Jylland & Sjælland

Vær med, når vi byder inden for på dette praksisnære kursus om sanseintegration hos børn og unge med udviklingsforstyrrelser.

Dagen igennem bliver du undervist af Oliver Laage, fysioterapeut og specialist inden for bl.a. børn og unge med ADHD, autismespektrumforstyrrelser, angst, depression, psykose og stress.

Efter kurset har du fået:

En grundlæggende forståelse for, hvordan sanseintegration og nervesystemet påvirker hinanden Inputs til, hvordan du opbygger sensoriske strategier på en nysgerrig, anerkendende og kreativ måde Konkrete sensoriske værktøjer og strategier Konkrete redskaber til at udvikle og vurdere indsatser, både som professionel og i samarbejde med barnet eller den unge
Læs mere