Pernille er klar til at hjælpe stressede børn & unge - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Pernille er klar til at hjælpe stressede børn & unge

Læs med her, hvor terapeut og familiebehandler, Pernille Hoffmann, fortæller om sin oplevelse med at tage den digitale uddannelse til certificeret børne-stressvejleder, også kendt som "StressBusters".

Af Nana Rafn
børne-stressvejleder
“Søg og du skal finde”.

Sådan siger det gamle ordsprog, og her i det 21. århundrede er det ganske oplagt at tage spørgsmål med videre til Google, der som et andet teknisk orakel giver os svar på det meste og lidt til.

Da Pernille Hoffmann mærkede lysten til at få ny viden inden for børne- og ungeområdet, greb hun derfor tastaturet og begyndte sin søgen i håbet om at finde en online uddannelse.

Undervejs i søgningen dukkede uddannelsen til certificeret bio-psyko-social børne-stressvejleder – også kendt som “StressBusters” – op.

Jeg ville gerne have en digital uddannelse. Både på grund af Corona, men også fordi det bare passer sindssygt godt til mig at kunne arbejde, når jeg selv vil. Det var en af de få uddannelser, der poppede op, og så ramte den bare, fordi I her tør kalde det børnestress. Jeg er så vant til alle de andre diagnoser, som bliver hæftet på børn og unge – stempler, som godt kan være svære at komme af med igen. Stressdiagnosen er for mig at se ikke et stempel på samme måde, og det her en den eneste uddannelse, jeg har set, hvor nogle specifikke reaktioner hos børn og unge bliver omtalt som stressfortæller Pernille Hoffman. Hun er uddannet lærer, men har siden taget en efteruddannelse til miljøterapeut og ejer i dag virksomheden Fokusplan.dk, hvor hun arbejder som terapeut og familiebehandler.

At uddannelsen er digital og omhandler børnestress blev udslagsgivende for, at hun tilmeldte sig, men det tiltalte hende også meget, at hun med uddannelsen bliver certificeret.

Jeg synes, det giver noget troværdighed og et indtryk af, at det er gennemarbejdet, selvom det er en ny uddannelse. Det er noget andet i forhold til at sige, at man “bare” har været på kursus i børnestress. Jeg synes også i høj grad, at uddannelsen lever op til det ‘certificeringsmærkat’”. 

En 100% digital uddannelse…næsten

Pernille Hoffman er en af de allerførste, der har kastet sig ud i den digitale uddannelse, og nu er hun ved at være ved vejs ende. Sidste skridt på vejen er en eksamensopgave, hvorefter hun – med største sandsynlighed – vil kunne kalde sig certificeret børne-stressvejleder eller “StressBuster”, hvilket hun grinende pointerer altså lyder ret fedt. 

Heldigvis har det været en positiv oplevelse for hende at tage uddannelsens fire moduler. 

Med “StressBusters” har jeg selv kunnet vælge, hvornår jeg ville tage undervisning, og det var fra start meget nemt at se på uddannelsen, hvor mange timer jeg skulle regne med at bruge. Det hele var nærmest tilrettelagt for mig, så jeg havde fuldstændig overblik over, hvor lang tid det ville tage. Det har også været rigtig dejligt, at jeg har kunnet gense undervisningen, og nu – hvor jeg skal til at skrive den afsluttende opgave – er det fedt, at jeg kan benytte mig af programmenuen og hoppe frem og tilbage mellem de enkelte kapitler i uddannelsen.

Uddannelsen er helt oppe at toppe på den tekniske side. Det er meget visuelt, hvilket er dejligt, og jeg har ikke kunnet gøre noget forkert, fordi det er så nemt bygget op. Der er fede visuelle effekter, som har gjort, at jeg er fuldstændig tryg i det. Der er også en genkendelighed i det, fordi de fire moduler er meget ens bygget op, og det kan min hjerne i hvert fald godt lide. Der har ikke været et eneste problem med den tekniske side af uddannelsen. Jeg loggede bare ind, og så var jeg faktisk i gang, lyder det fra hende. 

Det er fysioterapeut Pernille Thomsen og psykolog Charlotte Bjerregaard, som underviser på uddannelsen, og Pernille Hoffmann har været meget tilfreds med deres formidling og det faglige indhold. 

Det faglige indhold er rigtig godt, og det var ny viden for mig. Jeg kan godt lide, at den viden er blevet formidlet til mig i børnehøjde. Det er store ting, der bliver formidlet på en letfordøjelig måde, og det gør, at jeg har haft mulighed for at tage den viden direkte med ud i mit arbejde og fortælle den videre til børn og deres familier. Det, synes jeg, er rigtig godt! Samtidig var der stadig en forventning om, at jeg skulle kunne fagtermer og teori, så det er ikke, fordi man bare kan sløse sig igennem. Underviserne tager det svære stof og gør det praksisnært, og så har jeg selv kunnet læse det supplerende stof, som er formidlet på en mere tung måde. Jeg synes desuden, det er meget fint, at uddannelsen veksler mellem videooplæg, øvelser, praksiseksempler mv. Videooplæggene er f.eks. rigtig gode, fordi jeg har fået oplevelsen af at kende underviserne, og på den måde synes jeg, det er ret nærværende.  

Selvom uddannelsen er digital, er der mulighed for at møde underviserne uden for skærmen, så det hele bliver endnu mere nærværende. Efter sidste modul indgår der nemlig fysisk supervision, og selvom Pernille Hoffmann bevidst søgte en digital uddannelse, har hun været glad for supervisionen.

Den fysiske supervision var virkelig god! Det er fedt, at det er en digital uddannelse, men at man også lige får set menneskene bag. Jeg kunne lige få tjekket op på, om det, jeg tænker, er i tråd med det, som uddannelsen lægger op til. Det var uformelt og havde karakter af supervision, hvilket var helt perfekt. Der var forberedt nogle oplæg, og vi gennemgik nogle bestemte ting, hvilket var rigtig fint, og så var der supervision og snak, så vi kunne sparre med hinanden. Der var mulighed for at spille sin egen faglighed ind og tale med underviserne og med andre fagpersonerDet var rart at få sat ansigt på andre fagpersoner, der er derude, så jeg ved, hvem jeg kan sende børnene videre til, hvis der er noget, jeg ikke kan løse med min faglighed.  For det er jo også en del af uddannelsen at blive bevidst om, at man måske ikke altid kan det hele med alle børnene. Så jeg tror også, det er afgørende at få lavet et netværk, man kan bruge bagefter. Jeg tror desuden, det er afgørende for forældreneat man sender barnet videre til én, der taler samme sprog og taler ud fra det samme, så hele familien ikke skal starte forfra. 

Læs også om uddannelsen og tilmeld dig her

Når Pernille Hoffmann får sin certificering, har hun helt officielt papirerne på, at hun ved en masse om stresssymptomer hos børn, hvorfor de opstår, og hvordan de kan afhjælpes, men allerede undervejs i uddannelsen har hun kunnet bruge sin nye viden i sit arbejde.

Jeg har helt fra starten haft lyst til at afprøve lidt af min nye viden på børn og familier. Jeg har fået nye ord – f.eks. det her med at tale om en søhest og en myg [hhv. hippocampus og amygdala, red.] – og kan nu forklare et overbelastet nervesystem på en anden måde. Jeg har fornemmet, at det har givet rigtig god mening for børnene og forældrene, og det er også derfor, at jeg er ret oppe at køre over hele forløbetDet er så små ting, der skal til for, at børnene pludselig kan forstå, hvad det hele handler om, og for at forældrene ved, hvad det er, de skal snakke om derhjemme. Jeg er slet ikke i tvivl om, at både børnene og forældrene forstår det hele meget bedre, fordi det er gjort så simpeltfortæller hun og siger afsluttende: 

Det er fedt, at man allerede efter modul et har viden, man kan tage med direkte ud i sit arbejde, så det ikke først er efter modul fire, man har fået viden og materiale at tage med videre. Underviserne er meget gavmilde med deres materiale. Man kan jo downloade og printe ting direkte fra modulerne og gå ud at bruge det. Jeg synes i høj grad, at jeg har fået en værktøjskasse med, og jeg både kan og vil anbefale uddannelsen! 

Relevante arrangementer

Bliv certificeret børne-stressvejleder.
Digital Uddannelse

Bliv certificeret børne-stressvejleder.

Bliv certificeret bio-psyko-social børne-stressvejleder – en del af StressBusters-indsatsen. Tag en digital uddannelse med to af landets førende eksperter på området, Pernille Thomsen og Charlotte Bjerregaard. En uddannelse til fagprofessionelle.

Når du køber adgang til den digitale uddannelse, modtager du automatisk en mail med et link, som giver dig adgang med det samme. Du opnår personlig adgang til uddannelsen på Seminarer.dk’s digitale platform i 12 måneder. Da adgangen er personlig, må den ikke deles med andre. Din 12-måneders adgang fornys med 12 måneder, hver gang du køber noget nyt hos Seminarer.dk. Læs mere i vores FAQ

Linket er personligt og må IKKE deles eller videresendes.

Læs mere
Introduktion til Barnets Lov
Introduktionsmøde

Introduktion til Barnets Lov

Fyn, Jylland & Sjælland

Den 1. januar 2023 forventes det, at Barnets Lov træder i kraft. Er din kommune godt forberedt til at sikre, at barnet kan bruge sine rettigheder og blive reelt inddraget i egen sag?

Med Barnets Lov tillægges barnet flere processuelle rettigheder, og barnets mulighed for at spille en mere aktiv rolle i egen sag styrkes. Det stiller store krav til den kommunale forvaltning at sørge for, at barnet er så veloplyst om myndighedssagsbehandlerens/kommunens tanker og konklusioner.

Når du tilmelder dig et af introduktionsmøderne, modtager du gratis en digital lektion om Barnets Lov.

OBS: Der er et begrænset antal pladser pr. afholdelse.

Læs mere
Manipulerende adfærd
Kursus

Manipulerende adfærd

Jylland & Sjælland

Lær, hvordan du spotter og tackler psykologisk manipulation, når psykolog Anja Leavens deler ud af sin store viden og konkrete redskaber på denne kursusdag.

Du opnår bl.a.:

Indsigt i, hvordan du genkender og spotter manipulerende adfærd. Hvilke signaler, psykologiske mekanismer og handlemønstre skal du være opmærksom på? Viden om, hvad der kendetegner en manipulerende persons karakteristika og adfærd Indsigt i forskellige psykologiske taktikker, der ligger bag manipulerende adfærd, f.eks. gaslighting, projektion, løgne, trusler og psykologiske fordrejninger Viden om magt og afmagt i relationen. Hvad er der på ”spil” i relationen? Redskaber til, hvordan du håndterer manipulerende adfærd, herunder fokus på mestringsteknikker, grænsesætning, selvbeskyttelse og slitagepunkter
Læs mere
Støjfri ledelse med Bastian Overgaard
Kursus

Støjfri ledelse med Bastian Overgaard

Jylland & Sjælland

”Shh!” Netop stilhed er kernen i støjfri ledelse, hvor der luges ud i overflødig kommunikation, så arbejdsdagen giver plads til fordybelse og nærvær vha. strategisk facilitering af stilhed.

Lær om støjfri ledelse i selskab med ledelsesrådgiver Bastian Overgaard, der på dette kursus bidrager med:

Viden om, hvordan overflødig snak påvirker vores fokus, samarbejde og trivsel Redskaber til, hvordan du anvender stilhed som et stærkt ledelsesværktøj Inspiration til, hvordan du selv klarer ”stilhedens pres” Viden om, hvordan du undgår, at den psykologisk tryghed drukner i ”mig-tænkning”
Læs mere