TOPI kunne ikke stå alene mod mistrivsel - Seminarer
Børn & unge
Artikel

TOPI kunne ikke stå alene mod mistrivsel

Mistrivsel blandt børn er et kæmpe problem. I Slagelse har man sendt pædagoger fra næsten samtlige dagtilbud på kursus i at opspore børn der mistrives. Pædagoger fra stort set samtlige dagtilbud i Slagelse har været væk fra deres job i 37 timer for at de kunne blive bedre til  at opspore børn i en udsat […]

odd

Mistrivsel blandt børn er et kæmpe problem. I Slagelse har man sendt pædagoger fra næsten samtlige dagtilbud på kursus i at opspore børn der mistrives.

Pædagoger fra stort set samtlige dagtilbud i Slagelse har været væk fra deres job i 37 timer for at de kunne blive bedre til  at opspore børn i en udsat position. Timerne blev dækket ind med vikarer, for at indsatsen ikke skulle ske på bekostning af normeringerne i dagtilbuddene, fortæller Rie Haslund, pædagogisk udviklingskonsulent.  

Kommunen havde gennem halvandet år været i gang med TOPI trivselsmålinger for at opspore mistrivsel, men man syntes, at der skulle lægges et ekstra lag på.

“Vi kunne se, at pædagogerne var blevet gode til at potionere børnene i henholdsvis grøn, gul og rød position, men vi ønskede nogle flere redskaber til, hvordan man kunne arbejde med det ude i dagtilbuddene, hvis et barn eksempelvis var blevet placeret i gul position med risiko for mistrivsel. Det er ikke nok at få øje på børnene. Man skal også sætte en indsats i gang”, forklarer Rie Haslund om baggrunden for den kommunale satsning på kurser.

Se Relevant kursus til tidlig indsats: Fra diagnoser til udviklingsstøttende kontakt

Fælles sprog for mistrivsel

Et andet formål var at forsøge at undgå, at der var forskel fra den ene daginstitution til den anden på, hvordan man vurderede børnene. Et fælles sprog, et mere fælles syn på børnene og en større grad af systematik lød kommunens forhåbning. Derfor passede det godt ind i den overordnede plan, at næsten alle daginstitutionsledere havde et ønske om at få ikke blot én men helst to eller tre medarbejdere med på kurset. Desuden deltog alle kommunens dagplejepædagoger.

Samtidigt blev kurset delt op i tre moduler, så deltagerne havde mulighed for at anvende deres nye viden i praksis for så at vende tilbage til undervisningen med deres erfaringer og spørgsmål. Evalueringerne har efterfølgende vist, at kursisterne var glade for den model.

Øjenkontakt afspejler trivsel

Kurserne blev arrangeret af Seminarer.dk, som har gennemført det samme kursusforløb i to omgange i Slagelse. Én af de fem kursusdage blev brugt til undervisning i at skærpe deltagernes evne til at vurdere børns trivsel. Det har ført til, at pædagogerne i trivselsvurderingerne har tilføjet eksempelvis børnenes øjenkontakt med andre, ligesom de er blevet mere opmærksomme på børnenes tilknytningsmønster.

“At pædagogerne har fået de her redskaber betyder, at der sker en mere ensartet vurdering, og i den forbindelse har det også hjulpet, at personale fra forskellige dagtilbud har siddet sammen på kurserne og arbejdet med konkrete cases. Man kan nok ikke helt undgå, at der vil være forskellige vurderinger, men der ligger en stor værdi i systematisk at gennemgå alle børns trivsel to gange om året, siger Rie Haslund.

Selv om der er gået mange ressourcer til de to kursusforløb, har man ikke fortrudt satsningen i Slagelse:

“Hvis man skal lave trivselsundersøgelser og tidlig opsporing, og det skal virke, så er man nødt til at gøre det ordentligt. Det betyder, at der skal arbejdes systematisk og med praksisnære indsatser”, siger Rie Haslund.

Det seneste kursusforløb sluttede først ved udgangen af 2018, så det er endnu for tidligt at sige, om den nyerhvervede viden betyder, at der spottes flere børn, som har brug for en tidlig indsats.

Kursusforløb hos jer?

Hold øje med det nye Børnekatalog fra Socialstyrelsen, hvis du vil rekvirere et kursus i opsporing.

Relevante arrangementer

Digitalt udsatte børn og unge – med specialviden om selvskade på nettet
Kursus

Digitalt udsatte børn og unge – med specialviden om selvskade på nettet

Jylland & Sjælland

Med de digitale medier opstår nye spændende muligheder, men medierne har også en bagside, som du skal kende til og forstå i dit arbejde med psykisk sårbare børn og unge.

På denne kursusdag bliver du undervist af Katrine K. Pedersen, som er cand.mag. og ekspert i kommunikation og medieudvikling, samt psykolog Lotte Rubæk. Sammen klæder de dig bl.a. på med:

Indsigt i digitale fællesskaber og neo-tribes, herunder hvilke teknologiske og psykologiske mekanismer der er på spil Kendskab til, hvordan sårbare børn og unge ofte bliver forstærket i en destruktiv adfærd via online fællesskaber, og hvordan fællesskaberne kan være kilde til, at problematisk adfærd bliver normaliseret Viden om forskellige former for selvskade på nettet: ”auto-trolling”, ”self-baiting” samt digitalisering af fysisk selvskade Indblik i psykologien bag selvskade, der foregår online, herunder hvordan selvskade kan spredes socialt Kendskab til, hvordan vi afhjælper problematisk og selvskadende adfærd på nettet

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere
24. socialretlige konference
Konference

24. socialretlige konference

Jylland

Bliv endnu bedre i dit arbejde med borgere med handicap, når vi på den 24. socialretlige konference sætter fokus på retssikkerhed, konstruktiv læring af fejl og regelkompleksiteten på det sociale område.

Foruden rig mulighed for at netværke byder konferencen på en lang række interessante oplæg og debatter, og i løbet af konferencens 2 dage kan du bl.a. opleve Majbrit Berlau, Kristian Hegaard, Bertel Haarder, Ankestyrelsen, Socialstyrelsen og Dansk Socialrådgiverforening.

Få mere at vide om den vidensspækkede konference og se hele programmet lige herunder.

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere
Angst som sekundær lidelse til autisme hos unge og voksne
Kursus

Angst som sekundær lidelse til autisme hos unge og voksne

Jylland & Sjælland

Gør plads i kalenderen til dette interessante kursus, hvor psykolog samt specialist i autisme og angst, Louise Sandholdt Trip, zoomer ind på angst som sekundær lidelse til autisme med fokus på unge og voksne.

Hun klæder dig på med kompetencer til, hvordan du som fagprofessionel bedst styrker trivslen, selvværdet og motivationen for unge og voksne med autisme og angst. Det sker ud fra:

Ekspertviden om, hvad angst er – herunder forståelse af frygt og angst, typer af angst samt hjernen og angst Viden om, hvad det særlige er ved angst og autisme Viden om PDA-profilen Redskaber til, hvad du som fagprofessionel kan gøre, herunder bl.a. kognitive og metakognitive tilgange

Læs mere om det givende kursus herunder eller snup en kursusplads via tilmeldingsboksen.

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere
2-dages efteruddannelse til samtalegruppeledere for børn i skilsmisseramte familier
Kursus

2-dages efteruddannelse til samtalegruppeledere for børn i skilsmisseramte familier

Jylland & Sjælland

Skab meningsfulde samtaleindsatser for børn i skilsmisseramte familier! Med denne 2-dages overbygning bliver du klædt på til at bygge din indsats ud fra børnenes egne, og meget forskelligartede, skilsmisseoplevelser, så de føler sig favnet der, hvor de er.

Det sker i selskab med cand.pæd. i pædagogisk psykologi og ph.d. i børns perspektiver på skilsmisse og professionelle indsatser, Pernelle Rose, som bl.a. sikrer, at du får:

Viden om variationen i børns oplevelser med skilsmisse Viden om betydningen af de professionelle rationaler og problemforståelser i indsatsen omkring børn og familier i skilsmisse Ny forskningsbaseret viden om muligheder, potentialer, dilemmaer og udfordringer i den professionelle indsats omkring skilsmisseramte familier Hands on-værktøjer til at arbejde med at opkvalificere den igangværende indsats Værktøjer til at bringe børnenes unikke erfaringer i spil i samtalegrupperne

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere