TOPI kunne ikke stå alene mod mistrivsel - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

TOPI kunne ikke stå alene mod mistrivsel

Mistrivsel blandt børn er et kæmpe problem. I Slagelse har man sendt pædagoger fra næsten samtlige dagtilbud på kursus i at opspore børn der mistrives. Pædagoger fra stort set samtlige dagtilbud i Slagelse har været væk fra deres job i 37 timer for at de kunne blive bedre til  at opspore børn i en udsat […]

odd

Mistrivsel blandt børn er et kæmpe problem. I Slagelse har man sendt pædagoger fra næsten samtlige dagtilbud på kursus i at opspore børn der mistrives.

Pædagoger fra stort set samtlige dagtilbud i Slagelse har været væk fra deres job i 37 timer for at de kunne blive bedre til  at opspore børn i en udsat position. Timerne blev dækket ind med vikarer, for at indsatsen ikke skulle ske på bekostning af normeringerne i dagtilbuddene, fortæller Rie Haslund, pædagogisk udviklingskonsulent.  

Kommunen havde gennem halvandet år været i gang med TOPI trivselsmålinger for at opspore mistrivsel, men man syntes, at der skulle lægges et ekstra lag på.

“Vi kunne se, at pædagogerne var blevet gode til at potionere børnene i henholdsvis grøn, gul og rød position, men vi ønskede nogle flere redskaber til, hvordan man kunne arbejde med det ude i dagtilbuddene, hvis et barn eksempelvis var blevet placeret i gul position med risiko for mistrivsel. Det er ikke nok at få øje på børnene. Man skal også sætte en indsats i gang”, forklarer Rie Haslund om baggrunden for den kommunale satsning på kurser.

Se Relevant kursus til tidlig indsats: Fra diagnoser til udviklingsstøttende kontakt

Fælles sprog for mistrivsel

Et andet formål var at forsøge at undgå, at der var forskel fra den ene daginstitution til den anden på, hvordan man vurderede børnene. Et fælles sprog, et mere fælles syn på børnene og en større grad af systematik lød kommunens forhåbning. Derfor passede det godt ind i den overordnede plan, at næsten alle daginstitutionsledere havde et ønske om at få ikke blot én men helst to eller tre medarbejdere med på kurset. Desuden deltog alle kommunens dagplejepædagoger.

Samtidigt blev kurset delt op i tre moduler, så deltagerne havde mulighed for at anvende deres nye viden i praksis for så at vende tilbage til undervisningen med deres erfaringer og spørgsmål. Evalueringerne har efterfølgende vist, at kursisterne var glade for den model.

Øjenkontakt afspejler trivsel

Kurserne blev arrangeret af Seminarer.dk, som har gennemført det samme kursusforløb i to omgange i Slagelse. Én af de fem kursusdage blev brugt til undervisning i at skærpe deltagernes evne til at vurdere børns trivsel. Det har ført til, at pædagogerne i trivselsvurderingerne har tilføjet eksempelvis børnenes øjenkontakt med andre, ligesom de er blevet mere opmærksomme på børnenes tilknytningsmønster.

“At pædagogerne har fået de her redskaber betyder, at der sker en mere ensartet vurdering, og i den forbindelse har det også hjulpet, at personale fra forskellige dagtilbud har siddet sammen på kurserne og arbejdet med konkrete cases. Man kan nok ikke helt undgå, at der vil være forskellige vurderinger, men der ligger en stor værdi i systematisk at gennemgå alle børns trivsel to gange om året, siger Rie Haslund.

Selv om der er gået mange ressourcer til de to kursusforløb, har man ikke fortrudt satsningen i Slagelse:

“Hvis man skal lave trivselsundersøgelser og tidlig opsporing, og det skal virke, så er man nødt til at gøre det ordentligt. Det betyder, at der skal arbejdes systematisk og med praksisnære indsatser”, siger Rie Haslund.

Det seneste kursusforløb sluttede først ved udgangen af 2018, så det er endnu for tidligt at sige, om den nyerhvervede viden betyder, at der spottes flere børn, som har brug for en tidlig indsats.

Kursusforløb hos jer?

Hold øje med det nye Børnekatalog fra Socialstyrelsen, hvis du vil rekvirere et kursus i opsporing.

Relevante arrangementer

Når kroppen siger fra
Kursus

Når kroppen siger fra

Jylland & Sjælland

Kroppen forsøger altid at fortælle os, hvordan vi har det – men det er ikke altid, at vi forstår, hvad den kommunikerer eller formår at handle på det.

Lotte Paarup, fysioterapeut og åndedrætsekspert, stiller på denne praksisnære kursusdag skarpt på kroppen, og hvordan du lærer at lytte til den.

Med fra dagen tager du bl.a.:

Et indblik i teorien bag kroppens reaktioner på livet Et møde med vagusnerven og dens enorme magt i kroppen Et kendskab til bindevævets evner og betydning i relation til kroppens historie og oplevelser Et møde med nøgleområder i kroppen, som er yderst relevante at se på, når kroppen siger fra Masser af praktiske redskaber til at hjælpe krop og psyke tilbage igen
Læs mere
Hvad skal vi lege? Temadag om leg og legeforståelse
Kursus

Hvad skal vi lege? Temadag om leg og legeforståelse

Jylland & Sjælland

Leg er helt afgørende for børns trivsel og udvikling, men hvordan er børns muligheder for leg i daginstitutioner, og hvordan understøtter du bedst legen i dit pædagogiske arbejde?

Det er nogle af fokuspunkterne på denne temadag om leg, hvor du kommer i selskab med daginstitutionsforsker og docent Christina Haandbæk Schmidt.

Få mere at vide om den inspirerende dag herunder.

Læs mere
ADHD hos piger og kvinder
Kursus

ADHD hos piger og kvinder

Jylland & Sjælland

Mange piger med ADHD bliver overset og diagnosticeret langt senere i livet end drenge. Det kan have store konsekvenser for dem, og det er derfor vigtigt, at du kan spotte ADHD’en hos piger/kvinder, så de kan få den fornødne hjælp.

På denne kursusdag kommer du i fagligt kompetent selskab med Lotta Borg Skoglund, overlæge og speciallæge i almen medicin og psykiatri. Hendes fokus vil være på:

ADHD hos piger og kvinder; herunder viden om biologi, neurologi, hormoner og kultur Kendetegn og symptomer på ADHD hos piger og kvinder; hvordan bliver vi bedre til at opdage ADHD’en? Særlige udfordringer og mulige følger ved ADHD hos piger og kvinder; hvordan opleves det, og hvilke konsekvenser har uopdaget ADHD?  ADHD og komorbiditet; hvilke andre psykiatriske diagnoser og fysiske sygdomme rammer ofte piger og kvinder med ADHD? Hvordan støtter og hjælper vi bedst piger og kvinder med ADHD?
Læs mere
BBAUM: Urolig eller udadreagerende adfærd?
Kursus

BBAUM: Urolig eller udadreagerende adfærd?

Jylland & Sjælland

Tag med på denne kursusdag, der dykker ned i behandlingsmetoden BBAUM i såvel teori som praksis. Efter kurset er du klar til at anvende metoden i egen praksis og arbejde målrettet med at mindske adfærdsproblematikker og psykiske symptomer.

I løbet af kurset lærer du bl.a.:

om forskellige årsager til adfærdsproblematikker set fra et fysisk, fysiologisk, psykologisk/relationelt og eksistentielt perspektiv at analysere årsager til adfærdssymptomer med udgangspunkt i det enkelte menneske og personens levede liv om de relationelle og kommunikative faktorer, der typisk medfører konflikter at udføre behandlingsmetoden BBAUM og sammensætte behandlingen til det enkelte menneske om behandlingseffekten – og hvordan den måles
Læs mere