TOPI kunne ikke stå alene mod mistrivsel - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

TOPI kunne ikke stå alene mod mistrivsel

Mistrivsel blandt børn er et kæmpe problem. I Slagelse har man sendt pædagoger fra næsten samtlige dagtilbud på kursus i at opspore børn der mistrives. Pædagoger fra stort set samtlige dagtilbud i Slagelse har været væk fra deres job i 37 timer for at de kunne blive bedre til  at opspore børn i en udsat […]

odd

Mistrivsel blandt børn er et kæmpe problem. I Slagelse har man sendt pædagoger fra næsten samtlige dagtilbud på kursus i at opspore børn der mistrives.

Pædagoger fra stort set samtlige dagtilbud i Slagelse har været væk fra deres job i 37 timer for at de kunne blive bedre til  at opspore børn i en udsat position. Timerne blev dækket ind med vikarer, for at indsatsen ikke skulle ske på bekostning af normeringerne i dagtilbuddene, fortæller Rie Haslund, pædagogisk udviklingskonsulent.  

Kommunen havde gennem halvandet år været i gang med TOPI trivselsmålinger for at opspore mistrivsel, men man syntes, at der skulle lægges et ekstra lag på.

“Vi kunne se, at pædagogerne var blevet gode til at potionere børnene i henholdsvis grøn, gul og rød position, men vi ønskede nogle flere redskaber til, hvordan man kunne arbejde med det ude i dagtilbuddene, hvis et barn eksempelvis var blevet placeret i gul position med risiko for mistrivsel. Det er ikke nok at få øje på børnene. Man skal også sætte en indsats i gang”, forklarer Rie Haslund om baggrunden for den kommunale satsning på kurser.

Se Relevant kursus til tidlig indsats: Fra diagnoser til udviklingsstøttende kontakt

Fælles sprog for mistrivsel

Et andet formål var at forsøge at undgå, at der var forskel fra den ene daginstitution til den anden på, hvordan man vurderede børnene. Et fælles sprog, et mere fælles syn på børnene og en større grad af systematik lød kommunens forhåbning. Derfor passede det godt ind i den overordnede plan, at næsten alle daginstitutionsledere havde et ønske om at få ikke blot én men helst to eller tre medarbejdere med på kurset. Desuden deltog alle kommunens dagplejepædagoger.

Samtidigt blev kurset delt op i tre moduler, så deltagerne havde mulighed for at anvende deres nye viden i praksis for så at vende tilbage til undervisningen med deres erfaringer og spørgsmål. Evalueringerne har efterfølgende vist, at kursisterne var glade for den model.

Øjenkontakt afspejler trivsel

Kurserne blev arrangeret af Seminarer.dk, som har gennemført det samme kursusforløb i to omgange i Slagelse. Én af de fem kursusdage blev brugt til undervisning i at skærpe deltagernes evne til at vurdere børns trivsel. Det har ført til, at pædagogerne i trivselsvurderingerne har tilføjet eksempelvis børnenes øjenkontakt med andre, ligesom de er blevet mere opmærksomme på børnenes tilknytningsmønster.

“At pædagogerne har fået de her redskaber betyder, at der sker en mere ensartet vurdering, og i den forbindelse har det også hjulpet, at personale fra forskellige dagtilbud har siddet sammen på kurserne og arbejdet med konkrete cases. Man kan nok ikke helt undgå, at der vil være forskellige vurderinger, men der ligger en stor værdi i systematisk at gennemgå alle børns trivsel to gange om året, siger Rie Haslund.

Selv om der er gået mange ressourcer til de to kursusforløb, har man ikke fortrudt satsningen i Slagelse:

“Hvis man skal lave trivselsundersøgelser og tidlig opsporing, og det skal virke, så er man nødt til at gøre det ordentligt. Det betyder, at der skal arbejdes systematisk og med praksisnære indsatser”, siger Rie Haslund.

Det seneste kursusforløb sluttede først ved udgangen af 2018, så det er endnu for tidligt at sige, om den nyerhvervede viden betyder, at der spottes flere børn, som har brug for en tidlig indsats.

Kursusforløb hos jer?

Hold øje med det nye Børnekatalog fra Socialstyrelsen, hvis du vil rekvirere et kursus i opsporing.

Relevante arrangementer

Ængstelig personlighed – den oversete lidelse
Kursus

Ængstelig personlighed – den oversete lidelse

Jylland & Sjælland

Få redskaber til at hjælpe borgere og patienter med en ængstelig evasiv personlighedsstruktur

Læs mere
Når traumer sætter sig i kroppen
Kursus

Når traumer sætter sig i kroppen

Jylland & Sjælland

Opnå en større forståelse for kroppens reaktioner på traumer, så du kan være med til at styrke trivslen for børn, unge og voksne med traumer. Det sker på denne kursusdag, der tager afsæt i den psykosomatiske traumemodel.

Din underviser er speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Gitte Retbøll, og hun sørger for, at du får:

Indsigt i, hvordan du kan tale om traumer og et indblik i, hvordan traumer opstår i barndommen og følger mennesker op igennem livet  Indsigt i, hvorfor det er vigtigt at spørge “Hvad er der sket dig”, når du møder en person med et traume  Indsigt i, hvordan kroppen reagerer på traumer, f.eks. barndomstraumer  Viden om, hvordan traumer sætter sig i kroppen som eksempelvis smerter eller ubehag  Viden om, hvordan smerterne forløses, når traumet behandles 

 

Læs mere
DLD – en overset sproglig udviklingsforstyrrelse
Kursus

DLD – en overset sproglig udviklingsforstyrrelse

Jylland & Sjælland

Det anslås, at 7-8% af alle børn har Developmental Language Disorder (DLD), udviklingsmæssig sprogforstyrrelse. Der er dog tale om et skjult handicap, som ofte er svært at opdage. Tag derfor med på denne temadag, som giver dig kompetencer til at spotte og hjælpe børn og unge med DLD. Mere konkret får du:

Viden om generel og forsinket sprogudvikling hos børn Konkret og håndgribelig viden om DLD Redskaber til at spotte de børn, som har brug for hjælp En lang række konkrete og praksisnære tips til, hvordan du kan hjælpe børn med DLD Gode tips til at finde yderligere viden om DLD

Underviser på dagen er ph.d. og audiologopæd Trine Printz.

Læs mere
Traumer og deres effekt på borgere og fagprofessionelle
Kursus

Traumer og deres effekt på borgere og fagprofessionelle

Jylland & Sjælland

Jo mere du ved og forstår om traumer, des bedre kan du gøre en vedvarende forskel for dine borgere og samtidig passe på dig selv i relationen. Kom derfor med på disse temadage i selskab med Louise Brückner Wiwe, specialist i neuropsykologi og psykopatologi, samt Camilla Bechsgaard, cand.psyk. og VISO-specialist.

Ved at tilmelde dig får du to temadage, hhv. en teoridag og en praksisdag, og efter dagene har du:

Opnået en teoretisk forståelse for sammenhængen mellem traumer og udviklingen af bl.a. hjernen, personlighed, sindslidelser, misbrug og spiseforstyrrelser Fået kendskab til ICD-11’s diagnoser af PTSD og kompleks PTSD og kan anvende analyseredskaber til at skabe overblik over borgernes liv og yde støtte Fået indblik i, hvordan du kan være med til at skabe optimale betingelser for en hverdag, som hjælper til at forstå traumernes effekt på nutiden og mindsker effekterne af borgernes traumehåndtering
Læs mere