Træningsprogrammer - børn med ADHD - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Træningsprogrammer – børn med ADHD

I denne artikel får du en kort beskrivelse af 3 træningsprogrammer, som du som fagprofessionel kan lære forældre, der har børn med ADHD.

Træningsprogrammer - børn med ADHD

Artiklen er oprindeligt udgivet i 2018, men er opdateret i august 2022


Flere og flere børn får i dag diagnosen ADHD eller har ADHD-lignende udfordringer. Ifølge tal fra 2020 har 4,5% af danske børn og unge mellem 10 og 24 år således en ADHD-diagnose. Uden nogen former for behandling kan ADHD give store udfordringer og forringet livskvalitet, men der er heldigvis hjælp at hente – bl.a. med særlige træningsprogrammer. En af de metoder, som har vist stor succes, er mestringsfremmende indsatser i form af træningsprogrammer til børn med ADHD. Her bliver fagprofessionelle, forældre, børn og unge trænet, så de bliver bedre til at håndtere symptomerne på ADHD samt eventuelle følgevanskeligheder.

Nedenfor får du en kort gennemgang af 3 sådanne forældre-træningsprogrammer.

Se også: Bliv uddannet inden for ADHD af Dr. Russell Barkley

New Forest Parenting Programme (NFPP)

The New Forest Parenting Programme (NFPP) er udviklet for forældre til børn i alderen 3-11 år med moderat til svær ADHD. Træningsprogrammet tilbyder forældre en forståelse af ADHD baseret på den seneste forskning og en forståelse af, hvordan ADHD påvirker barnets adfærd. Ideen bag træningsprogrammet er at støtte forældre i at blive deres barns træner og udvikle barnets færdigheder gennem stilladsering. Der er fokus på at etablere en god og tryg relation mellem forældre og barn gennem positiv kommunikation og leg i hverdagen. Der lægges vægt på konstruktiv opdragelse, og forældre lærer nye strategier til at støtte barnets udvikling og håndtere udfordrende adfærd.

Programmet skræddersys til det enkelte barn og families behov i et individualiseret behandlingsforløb gennem 8 sessioner, så der er fleksibilitet og fokus på de vanskeligheder, der er til stede hos den enkelte familie.

De Utrolige År

Dette træningsprogram er udviklet til børn i alderen 0-12 år, som har ADHD og udadreagerende adfærd. De Utrolige År består af interventionsprogrammer til både forældre, børn, lærere og pædagoger, hvor fokus er på at skabe en positiv opdragelse, styrke relationen og samspillet med barnet samt forbedre barnets selvtillid og selvværd. Træningsprogrammet har især vist sig effektivt, når det kommer til at reducere aggressiv adfærd og modstand fra barnet. Derudover bliver barnets sociale og følelsesmæssige kompetencer samt selvregulerings- og indlæringsevne også styrket, hvilket både kan forebygge og afhjælpe uønsket adfærd.

Kærlighed i Kaos

Dette træningsprogram er udviklet af ADHD-foreningen og retter sig mod forældre og omsorgsgivere til børn i alderen 3-9 år med ADHD eller ADHD-lignende vanskeligheder. I træningsprogrammet får forældre og omsorgsgivere en lang række værktøjer, som de kan bruge i deres dagligdag til at forebygge konflikter og styrke barnets selvværd, så det bliver nemmere at leve med de vanskeligheder, som ADHD-diagnosen eller den lignende adfærd tilfører hverdagen.

Der er i dette program især fokus på at styrke forholdet mellem barnet og den nærmeste omsorgsgiver, da barnets trivsel vil påvirke adfærd positivt og negativt.

Se også: Bliv uddannet inden for ADHD af Dr. Russell Barkley

Relevante arrangementer

ADHD uddannelse: Bliv certificeret vejleder i ADHD
Uddannelse

ADHD uddannelse: Bliv certificeret vejleder i ADHD

Varighed: 30+ timer. På dette unikke digitale ADHD uddannelsesforløb har du muligheden for at blive certificeret ADHD-vejleder af en af verdens førende eksperter inden for ADHD, Dr. Russell Barkley.

Tager du hele uddannelsen, får du ca. 30 timers undervisning fra Russell Barkley samt danske eksperter, bl.a. psykolog Bo Hejlskov Elvén og fysioterapeut Pernille Thomsen. Sammen bidrager de bl.a. med viden om:

ADHD’s indvirkning på de eksekutive funktioner Hvordan diagnosen påvirker børn, unge og voksnes livsvilkår Indsigt i de medicinske og psykosociale behandlingsmuligheder og deres effekt Komorbide lidelser Udviklingsforstyrrelsen SCT (Sluggish Cognitive Tempo)

OBS: Du bliver certificeret ved at have gennemført minimum ét af valgmodulerne, overbygningsmodulet og have bestået eksamen.

Læs mere om den helt særlige uddannelse herunder. Udgivet: 01.12.2021

Læs mere
Digitale lektioner om ADHD
Digitale lektioner

Digitale lektioner om ADHD

Varighed: ca. 1-3 timer. Vi har udvalgt fem lektioner om ADHD, som du her har muligheden for at købe særskilt. Du finder også lektionerne i vores uddannelse til certificeret ADHD-vejleder.

Her på siden kan du købe lektionerne:

An overview Børn, fysioterapi, og ADHD Håndtering af adfærdsproblemer The 14. Best Principles for Raising a child with ADHD The other attention disorder SCT

Du kan se prisen og længden på lektionerne under de enkelte lektioner her på siden. Adgang i 1 år fra købsdato.

Målgruppe: Lektionerne er målrettet fagprofessionelle, der arbejder med børn, unge eller voksne med ADHD.  Er du som forælder/pårørende interesseret i en eller flere af lektionerne, og mener du, at du kan drage nytte af indholdet, er du naturligvis også velkommen til at gennemføre den givne lektion.

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere