Tvangsadoption: Nye ændringer på vej - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Tvangsadoption: Nye ændringer på vej

I denne artikel diskuterer juridisk konsulent Bente Adolphsen de nye ændringer, der er på vej mht. tvangsadoption af børn.

Af Bente Adolphsen

Juridisk konsulent

tvangsadoption

Der har gennem flere år været en stærk politisk vilje til, at flere anbragte børn bortadopteres i stedet for at tilbringe hele barndommen hos en plejefamilie eller i et opholdssted. Det er efter manges opfattelse gået for langsomt med at give de langvarigt anbragte børn, hvis forældre ikke har evner og kompetencer til at drage omsorg for dem, en blivende adoptivfamilie.

Utålmodigheden er nu mundet ud i endnu et lovforslag om tvangsadoption, der bl.a. indeholder forslag om et forenklet sagsbehandlingssystem, der skal sikre, at sagerne kan behandles hurtigere. Det betyder, at de opgaver, der tidligere lå i Statsforvaltningen, fordeles mellem kommunen og Ankestyrelsen, således at Statsforvaltningen ikke længere har kompetence inden for denne del af adoptionsområdet. Forslaget indeholder også en mulighed for, at barnet kan flyttes til adoptivfamilien, inden alle ankemuligheder er udtømt.

Hvor den første del af lovforslaget kan give god mening, er det – uagtet de fine motiver – dybt problematisk, at barnet kan flyttes til adoptivfamilien, før domstolene har taget endelig stilling til, om barnet overhovedet kan frigives til adoption. Det er vanskeligt at forestille sig, at en domstol skal kunne komme til det resultat, at barnet ikke kan adopteres, hvis det først er overgivet til de kommende adoptanter.

Derfor ville det være mere rimeligt at afskære ankemuligheden over for de forældre, der kæmper for at beholde deres barn i det, der af dem må blive opfattet som en skueproces. Men det ville næppe være foreneligt med menneskerettighedskonventionen.

Første sag afgjort om tvangsadoption

Næsten samtidig med lovforslaget er den første sag om tvangsadoption afgjort
ved Højesteret. Ikke uventet kom Højesteret til samme afgørelse som underretterne om, at
barnet skulle tvangsadopteres, men helt uventet udtaler Højesteret sig om barnets mulige samvær med forældrene efter en adoption.

Denne dom sender et meget uklart signal til de praktikere, der skal tage stilling til, om en
sag om tvangsadoption skal fremmes, idet afgørelse om muligt samvær først kan træffes efter, at barnet er adopteret. Det er muligt, at Højesteret har villet give et vink til statsforvaltningen, men det skaber bestemt usikkerhed for de instanser, der skal vurdere
og træffe afgørelse om, hvorvidt det vil være bedst for barnet at blive adopteret, uanset om
der bliver samvær med den biologiske slægt efter adoptionen.

Se også relevant kursus: Tvangsadoption

Hvis lovforslaget vedtages i den fremlagte form (hvad der nok ikke er megen tvivl om, at
det gør), er der ingen tvivl om, at det stadig er et ualmindeligt komplekst område for
kommunerne at administrere.

Det hænger selvfølgelig især sammen med, at der er tale om et meget stort indgreb, der
ikke kan gøres om, når først beslutningen er truffet. I den sammenhæng kan det være
vigtigt at pointere, at indgrebet ikke kun sker over for forældrene, men bestemt også over
for barnet. Det betyder selvfølgelig ikke, at det ikke kan være den bedste løsning for
barnet, men det betyder, at der er tale om nogle meget svære afvejninger, som kræver ualmindelig grundige overvejelser både i forhold til barnets kortsigtede og langsigtede
behov.

Et kompliceret og dilemmafyldt felt

Det overordnede formål med en adoption er altid, at den skal være til barnets bedste, men
det er som sagt et særdeles kompliceret og dilemmafyldt felt, kommunen skal agere i. Når
en kommune står over for en sag, hvor et barn forventes at være anbragt i hele
barndommen, skal (tvangs)adoption overvejes, men kommunen er samtidig forpligtet til at overholde det helt grundlæggende princip om proportionalitet, så hvis barnet kan sikres
den nødvendige kontinuitet og stabilitet under opvæksten gennem en god anbringelse –
herunder også en videreført anbringelse – så er det denne vej, kommunen skal gå.

Det lyder enkelt, at adoption kun må ske, hvis det er til barnets bedste, men at finde ud af,
hvad der er ”barnets bedste” kan imidlertid være ganske vanskeligt – nogle vil måske sige
nærmest umuligt. Men det er nu engang lovens krav, at kommunen skal foretage denne
vurdering og indlede en adoptionssag, hvis lovens krav er opfyldt.

Kommunen skal derfor sikre sig, at såvel kommunens ledelse som de fagligt ansvarlige
besidder de kompetencer, der er fornødne til at kunne foretage den hårfine skelnen mellem en god stabil langvarig anbringelse, en videreført anbringelse og en adoption.

Herudover skal de kompetencer og færdigheder, som denne komplicerede sagsbehandling fordrer naturligvis også være til stede.

Det kan derfor være en god ide, at kommunen eksplicit forholder sig til adoption – også
selv om, man måske ikke lige synes, ”der er en sag på vej”. Det er nemlig vigtigt, at
tankegangen og overvejelserne i forhold til adoption uden samtykke er til stede i
kommunen, idet dette er en forudsætning for, at de børn, der eventuelt kan tilhøre
målgruppen, identificeres tidligt i deres anbringelsesforløb, således at det så tidligt som
muligt afklares, om en sag om adoption skal indledes.

Se også relevant kursus: Tvangsadoption

Relevante arrangementer

Når kroppen siger fra
Kursus

Når kroppen siger fra

Jylland & Sjælland

Kroppen forsøger altid at fortælle os, hvordan vi har det – men det er ikke altid, at vi forstår, hvad den kommunikerer eller formår at handle på det.

Lotte Paarup, fysioterapeut og åndedrætsekspert, stiller på denne praksisnære kursusdag skarpt på kroppen, og hvordan du lærer at lytte til den.

Med fra dagen tager du bl.a.:

Et indblik i teorien bag kroppens reaktioner på livet Et møde med vagusnerven og dens enorme magt i kroppen Et kendskab til bindevævets evner og betydning i relation til kroppens historie og oplevelser Et møde med nøgleområder i kroppen, som er yderst relevante at se på, når kroppen siger fra Masser af praktiske redskaber til at hjælpe krop og psyke tilbage igen
Læs mere
Hvad skal vi lege? Temadag om leg og legeforståelse
Kursus

Hvad skal vi lege? Temadag om leg og legeforståelse

Jylland & Sjælland

Leg er helt afgørende for børns trivsel og udvikling, men hvordan er børns muligheder for leg i daginstitutioner, og hvordan understøtter du bedst legen i dit pædagogiske arbejde?

Det er nogle af fokuspunkterne på denne temadag om leg, hvor du kommer i selskab med daginstitutionsforsker og docent Christina Haandbæk Schmidt.

Få mere at vide om den inspirerende dag herunder.

Læs mere
ADHD hos piger og kvinder
Kursus

ADHD hos piger og kvinder

Jylland & Sjælland

Mange piger med ADHD bliver overset og diagnosticeret langt senere i livet end drenge. Det kan have store konsekvenser for dem, og det er derfor vigtigt, at du kan spotte ADHD’en hos piger/kvinder, så de kan få den fornødne hjælp.

På denne kursusdag kommer du i fagligt kompetent selskab med Lotta Borg Skoglund, overlæge og speciallæge i almen medicin og psykiatri. Hendes fokus vil være på:

ADHD hos piger og kvinder; herunder viden om biologi, neurologi, hormoner og kultur Kendetegn og symptomer på ADHD hos piger og kvinder; hvordan bliver vi bedre til at opdage ADHD’en? Særlige udfordringer og mulige følger ved ADHD hos piger og kvinder; hvordan opleves det, og hvilke konsekvenser har uopdaget ADHD?  ADHD og komorbiditet; hvilke andre psykiatriske diagnoser og fysiske sygdomme rammer ofte piger og kvinder med ADHD? Hvordan støtter og hjælper vi bedst piger og kvinder med ADHD?
Læs mere
BBAUM: Urolig eller udadreagerende adfærd?
Kursus

BBAUM: Urolig eller udadreagerende adfærd?

Jylland & Sjælland

Tag med på denne kursusdag, der dykker ned i behandlingsmetoden BBAUM i såvel teori som praksis. Efter kurset er du klar til at anvende metoden i egen praksis og arbejde målrettet med at mindske adfærdsproblematikker og psykiske symptomer.

I løbet af kurset lærer du bl.a.:

om forskellige årsager til adfærdsproblematikker set fra et fysisk, fysiologisk, psykologisk/relationelt og eksistentielt perspektiv at analysere årsager til adfærdssymptomer med udgangspunkt i det enkelte menneske og personens levede liv om de relationelle og kommunikative faktorer, der typisk medfører konflikter at udføre behandlingsmetoden BBAUM og sammensætte behandlingen til det enkelte menneske om behandlingseffekten – og hvordan den måles
Læs mere