Tvangsadoption: Nye ændringer på vej - Seminarer
Børn & unge
Artikel

Tvangsadoption: Nye ændringer på vej

I denne artikel diskuterer juridisk konsulent Bente Adolphsen de nye ændringer, der er på vej mht. tvangsadoption af børn.

Af Bente Adolphsen

Juridisk konsulent

tvangsadoption

Der har gennem flere år været en stærk politisk vilje til, at flere anbragte børn bortadopteres i stedet for at tilbringe hele barndommen hos en plejefamilie eller i et opholdssted. Det er efter manges opfattelse gået for langsomt med at give de langvarigt anbragte børn, hvis forældre ikke har evner og kompetencer til at drage omsorg for dem, en blivende adoptivfamilie.

Utålmodigheden er nu mundet ud i endnu et lovforslag om tvangsadoption, der bl.a. indeholder forslag om et forenklet sagsbehandlingssystem, der skal sikre, at sagerne kan behandles hurtigere. Det betyder, at de opgaver, der tidligere lå i Statsforvaltningen, fordeles mellem kommunen og Ankestyrelsen, således at Statsforvaltningen ikke længere har kompetence inden for denne del af adoptionsområdet. Forslaget indeholder også en mulighed for, at barnet kan flyttes til adoptivfamilien, inden alle ankemuligheder er udtømt.

Hvor den første del af lovforslaget kan give god mening, er det – uagtet de fine motiver – dybt problematisk, at barnet kan flyttes til adoptivfamilien, før domstolene har taget endelig stilling til, om barnet overhovedet kan frigives til adoption. Det er vanskeligt at forestille sig, at en domstol skal kunne komme til det resultat, at barnet ikke kan adopteres, hvis det først er overgivet til de kommende adoptanter.

Derfor ville det være mere rimeligt at afskære ankemuligheden over for de forældre, der kæmper for at beholde deres barn i det, der af dem må blive opfattet som en skueproces. Men det ville næppe være foreneligt med menneskerettighedskonventionen.

Første sag afgjort om tvangsadoption

Næsten samtidig med lovforslaget er den første sag om tvangsadoption afgjort
ved Højesteret. Ikke uventet kom Højesteret til samme afgørelse som underretterne om, at
barnet skulle tvangsadopteres, men helt uventet udtaler Højesteret sig om barnets mulige samvær med forældrene efter en adoption.

Denne dom sender et meget uklart signal til de praktikere, der skal tage stilling til, om en
sag om tvangsadoption skal fremmes, idet afgørelse om muligt samvær først kan træffes efter, at barnet er adopteret. Det er muligt, at Højesteret har villet give et vink til statsforvaltningen, men det skaber bestemt usikkerhed for de instanser, der skal vurdere
og træffe afgørelse om, hvorvidt det vil være bedst for barnet at blive adopteret, uanset om
der bliver samvær med den biologiske slægt efter adoptionen.

Se også relevant kursus: Tvangsadoption

Hvis lovforslaget vedtages i den fremlagte form (hvad der nok ikke er megen tvivl om, at
det gør), er der ingen tvivl om, at det stadig er et ualmindeligt komplekst område for
kommunerne at administrere.

Det hænger selvfølgelig især sammen med, at der er tale om et meget stort indgreb, der
ikke kan gøres om, når først beslutningen er truffet. I den sammenhæng kan det være
vigtigt at pointere, at indgrebet ikke kun sker over for forældrene, men bestemt også over
for barnet. Det betyder selvfølgelig ikke, at det ikke kan være den bedste løsning for
barnet, men det betyder, at der er tale om nogle meget svære afvejninger, som kræver ualmindelig grundige overvejelser både i forhold til barnets kortsigtede og langsigtede
behov.

Et kompliceret og dilemmafyldt felt

Det overordnede formål med en adoption er altid, at den skal være til barnets bedste, men
det er som sagt et særdeles kompliceret og dilemmafyldt felt, kommunen skal agere i. Når
en kommune står over for en sag, hvor et barn forventes at være anbragt i hele
barndommen, skal (tvangs)adoption overvejes, men kommunen er samtidig forpligtet til at overholde det helt grundlæggende princip om proportionalitet, så hvis barnet kan sikres
den nødvendige kontinuitet og stabilitet under opvæksten gennem en god anbringelse –
herunder også en videreført anbringelse – så er det denne vej, kommunen skal gå.

Det lyder enkelt, at adoption kun må ske, hvis det er til barnets bedste, men at finde ud af,
hvad der er ”barnets bedste” kan imidlertid være ganske vanskeligt – nogle vil måske sige
nærmest umuligt. Men det er nu engang lovens krav, at kommunen skal foretage denne
vurdering og indlede en adoptionssag, hvis lovens krav er opfyldt.

Kommunen skal derfor sikre sig, at såvel kommunens ledelse som de fagligt ansvarlige
besidder de kompetencer, der er fornødne til at kunne foretage den hårfine skelnen mellem en god stabil langvarig anbringelse, en videreført anbringelse og en adoption.

Herudover skal de kompetencer og færdigheder, som denne komplicerede sagsbehandling fordrer naturligvis også være til stede.

Det kan derfor være en god ide, at kommunen eksplicit forholder sig til adoption – også
selv om, man måske ikke lige synes, ”der er en sag på vej”. Det er nemlig vigtigt, at
tankegangen og overvejelserne i forhold til adoption uden samtykke er til stede i
kommunen, idet dette er en forudsætning for, at de børn, der eventuelt kan tilhøre
målgruppen, identificeres tidligt i deres anbringelsesforløb, således at det så tidligt som
muligt afklares, om en sag om adoption skal indledes.

Se også relevant kursus: Tvangsadoption

Relevante arrangementer

3 faglige og praksisnære dage om autisme og angst
3-dages kursus

3 faglige og praksisnære dage om autisme og angst

Jylland & Sjælland

Børn og unge med autisme oplever ofte at få tillægsdiagnoser, bl.a. angst. På dette dybdegående 3-dages kursus opnår du viden og praksisnære redskaber, som gør dig i stand til at afhjælpe angsten hos disse børn og unge, samtidig med at du har blik for autismen og de særlige omstændigheder, den giver.

Din underviser er psykolog, Louise Sandholdt Trip, som bl.a. beriger dig med:

Viden om kernesymptomer og kendetegn ved autisme Viden om camouflageprofilen (også kendt som pigeprofilen) Grundlæggende viden om hjernen, angst og signalstoffer Viden om udvikling af angst og forskellen på angst og frygt Viden om udfordringen ved angst og autisme Kognitive og metakognitive redskaber Redskaber til eksponering Redskaber til social træning

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Prisen er inklusiv 2 overnatninger under kursusforløbet.

Læs mere
ADHD og kriminel risikoadfærd – Fra viden til handling
Kursus

ADHD og kriminel risikoadfærd – Fra viden til handling

Jylland & Sjælland

Få kompetencer til at arbejde med den kriminelle risikoadfærd, som mange ADHD-diagnosticerede borgere udviser, og hjælp dem til at holde sig fra en kriminel løbebane.

Med kurset får du en dag spækket med ekspertviden og praksisnære redskaber, og efter kurset vil du bl.a. have opnået:

Viden om ADHD og hjernemæssige implikationer af lidelsen Viden om, hvordan eksperterne diffentialdiagnosticerer på hjerneniveau Viden om årsager til ADHD og årsagssammenhænge mellem lidelsen og kriminalitet Viden om risikovurdering Praksisnære redskaber til at forebygge, at borgerne ender i kriminalitet Praksisnære redskaber til at samarbejde med borgerne om anvendelse af metoder til at regulere arousal-niveau

Du bliver undervist af hjerneforsker, Albert Gjedde, specialist i neuropsykologi, Louise Brückner, og specialpsykolog, Stine Bjerrum Møller.

 

Læs mere
Giv børn og unge med medfødte alkoholskader de bedst mulige udviklingsbetingelser
Kursus

Giv børn og unge med medfødte alkoholskader de bedst mulige udviklingsbetingelser

Jylland & Sjælland

Møder du i dit arbejde børn med medfødte alkoholskader? Så har vi et kursus, der klæder dig godt på til at kunne møde og støtte børnene, så de får de bedst mulige livsbetingelser.

På kurset bliver du undervist af børnepsykolog, Helle Kjærgård, og ergoterapeut, Connie Nissen, og de giver dig bl.a. indgående viden om:

Hvordan alkohol påvirker fostret Det nyfødte barn og dets sanser Konsekvenser ift. den kognitive udvikling, herunder ligheder med autisme og ADHD Miljøets betydning for udviklingen og vigtigheden af stabile ydre omgivelser Sanseintegration Neurologien som grundlag for det pædagogiske arbejde

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere
Online seminar med professor Atle Dyregrov
Online seminar

Online seminar med professor Atle Dyregrov

Fyn, Jylland & Sjælland

Unikt online seminar med professor, Atle Dyregrov! Få kompetencer til at støtte og forebygge komplicerede sorgreaktioner hos børn og unge med dette online seminar, som løber fra kl. 9-16 den 14. december 2020. Du har mulighed for at stille spørgsmål undervejs, og Atle Dyregrov bidrager bl.a. med:

Viden om, hvordan hhv. en naturlig og en kompliceret sorgproces forløber, og hvordan det viser sig hos børn og unge Viden om, hvilke konsekvenser en naturlig og en kompliceret sorg har for børn og unges udvikling, indlæring og relationer Redskaber til, hvordan du som fagprofessionel kan være med til at hjælpe barnet eller den unge igennem sorgprocessen Redskaber til, hvordan du kan forebygge en kompliceret sorgreaktion

Linket er personligt og må IKKE deles eller videresendes.

Læs mere