metakognitiv terapi kursus
Psykologi og psykiatri kurser & uddannelser
Uddannelse

Metakognitiv terapi

Lær metakognitive redskaber og øvelser på dette kursusforløb med psykoterapeut MPF og institutleder Betina Buono i spidsen.

I løbet af 4 dage sørger hun for, at din faglige rygsæk bliver fyldt godt op, bl.a. med:

  • Viden om sammenhængen mellem metakognitioner og psykisk (mis)trivsel
  • Viden om afkoblet opmærksomhed (Detached Mindfulness)
  • Forståelse af din egen rolle og eventuelle bias i arbejdet med borgere/klienter
  • Indsigt i metakognitive skemaer, sagsformuleringer og cases
  • Kompetencer til at anvende metakognitive redskaber og øvelser i praksis

Undervisningen veksler mellem evidensbaserede teoretiske oplæg og inddragelse af dig og de øvrige deltagere.

Rul længere ned på siden for at få mere at vide om forløbets opbygning, indhold og underviser.

Metakognitiv terapi

Metakognitiv terapi er ikke sammenlignelig med andre terapeutiske retninger som eksempelvis kognitiv terapi eller narrativ terapi.

I metakognitiv terapi arbejder vi ikke på at afdække og bearbejde tanker (kognitivt indhold) og følelser, men på at afdække og afvikle kognitive processer, som skaber og vedligeholder psykiske symptomer og dårlig trivsel. 

Sammen med Betina Buono har vi udviklet dette kursus i metakognitiv psykoterapi for dig, der arbejder som coach, terapeut, familierådgiver, socialpædagog eller lignende, og som gerne vil i besiddelse af flere psykologiske teknikker og metoder, der hurtigt kan anvendes i det daglige arbejde og gøre en forskel for klienternes/borgernes trivsel.. Kurset er opbygget ud fra blandt andet underviserens kliniske erfaringer og ekspertise på området, samt de nyeste evidensbaserede psykologiske teorier.

Form og opbygning

Undervisningen veksler mellem evidensbaserede teoretiske oplæg og inddragelse af dig og de øvrige deltagere - blandt andet via gruppearbejde og plenumdiskussioner. Dine og de andre deltageres erfaringer og konkrete cases inddrages ligeledes.

Vi lægger ud med 3 sammenhængende dage, hvor du bliver introduceret til teori og metode og modtager den indledende træning.

Derefter skal du hjem og bruge alt det, du har lært, og så mødes vi ca. 6 uger efter, hvor vi følger op med en øvelses- og træningsdag.

Formålet med øvelses- og træningsdagen er at give dig mulighed for at blive endnu skarpere i din anvendelse af den metakognitive metode.

Lidt om den metakognitive tilgang

Metakognitiv terapi er en evidensbaseret psykoterapeutisk metode udviklet af Dr. Adrian Wells. Den kan anvendes på en bred vifte af psykiske problematikker, herunder angst og depression.

Den metakognitive metode adskiller sig fra mange andre behandlingsmetoder, herunder kognitiv adfærdsterapi, da metoden ikke fokuserer på selve indholdet af tanker og følelser, men derimod på vores reaktion på tankerne og følelserne. Det er, hvordan vi tænker, der er væsentligt – ikke hvad vi tænker.

Gennem deltagelse på kurset får du bl.a.:

  • Viden om sammenhængen mellem metakognitioner og psykisk (mis)trivsel
  • Viden om afkoblet opmærksomhed (Detached Mindfulness)
  • Forståelse af din egen rolle og eventuelle bias i arbejdet med borgere/klienter
  • Indsigt i metakognitive skemaer, sagsformuleringer og cases
  • Kompetencer til at anvende metakognitive redskaber og øvelser i praksis

Oversigt over de 4 dages uddannelse

Klik og fold ud:

DAG 1: Grundprincipper og værktøjer i metakognitiv terapi

Introduktion til teorien
Her dykker vi bl.a. ned i, hvad metakognitiv terapi er, og hvordan terapiformen adskiller sig fra andre terapeutiske retninger. Vi ser også på, hvad uhensigtsmæssige tankeprocesser er, og hvordan psykisk mistrivsel opstår.

Metakognitioner og psykisk trivsel
Vi ser på, hvad kontrol over vores opmærksomhed betyder for vores psykiske trivsel, og hvordan vi genlærer denne kontrol. Er tanker farlige? Har det en nytteværdi at bekymre sig? Og hvis ikke, hvordan aflærer vi os så dette?

Sagsformulering
Her arbejder vi med kernen i den metakognitive metode. Sagsformuleringen er et arbejdsredskab til at afdække, hvad der fastholder borgere/klienter i psykisk mistrivsel. Som kursist får du livedemonstrationer og øver dig på en udleveret case.

DAG 2: Praktiske begreber og metoder i metakognitiv terapi

Detached Mindfulness (DM)
Du får en introduktion til Detached Mindfulness (DM), også kendt som afkoblet opmærksomhed. DM er et centralt begreb inden for metakognitiv terapi. DM er en tilstand, der vedrører den måde, vi forholder os til vores tanker og overbevisninger. Når borgere eller klienter lærer at forholde sig neutralt eller passivt til svære tanker og følelser, får disse tanker og følelser rum til at regulere sig selv. På dagen lærer du DM via metakognitive øvelser.

Sokratisk dialog
Du lærer om metakognitiv sokratisk dialog, som er en samtaleteknik, der er med til at omstrukturere borgeres eller klienters metakognitioner.

Praktiske øvelser
Du bliver introduceret til og træner metakognitive øvelser.

DAG 3: Fra opmærksomhedstræning til praktiske fokuspunkter i metakognitiv terapi

Opmærksomhedstræning (ATT)
Målet med opmærksomhedstræning er at øge borgeres eller klienters metakognitive bevidsthed. Det handler om at gøre borgere eller klienter opmærksomme på, at de har et valg med hensyn til, hvor de retter deres opmærksomhed. Som kursist får du en introduktion til en ATT-lydfil, som træner borgeres eller klienters opmærksomhed og hjælper dem med at opnå større psykologisk fleksibilitet og dermed øget psykisk trivsel.

Træning af øvelser
Du bliver introduceret til og træner metakognitive øvelser.

Sagsformulering
Livedemonstration af sagsformulering samt træning i grupper.

Fokuspunkt til dag 4
Du og de andre kursister formulerer jeres fokuspunkter, som I skal arbejde med inden dag 4.

DAG 4: Opsamling på den metakognitive metode

Opsamling på den metakognitive metode
Vi samler op på de første tre dage. Hvad har du og de andre deltagere brugt i praksis siden sidst, og hvilke udfordringer er I stødt på?

Fokuspunkter
Vi tager jeres fokusområder op og arbejder med dem i grupper og i plenum.

Metakognitive spørgsmål, cases og udfordringer
Du og dine medkursister har her mulighed for at tage cases eller problematikker op i plenum til fælles drøftelse.

Underviser

Underviser_Betina Buono
Klik for at se
Underviser_Betina Buono
Betina Buono
Certificeret psykoterapeut MPF. Institutleder hos Psykoterapeuterne
Betina Buono er til daglig institutleder og underviser hos www.psykoterapeuterne.com. Her underviser hun bla. i metakognitiv terapi.

Hun er en rutineret og passioneret underviser, der med stor indlevelsesevne formår at formidle teori på en praksisnær og levende måde. Betina er uddannet psykoterapeut med speciale i metakognitiv terapi. Hendes store interesse er den 3. bølge inden for de kognitive teorier.
Praktisk
Hold 1: Den 6. - 8. maj samt 2. juni 2025 centralt i Odense*.

Lokation kommer snarest, men det bliver centralt placeret i Odense.

Undervisning: kl. 09.00 til 16.00 alle fire dage.
Pris
Pris for deltagelse kr. 11.800,- ekskl. moms.

Prisen er inkl. morgenmad & frokost, samt kaffe og te ad libitum.

Vil du vide mere om metakognitiv terapi?

Hvad er metakognitiv terapi?

Det vigtigste i den metakognitive terapi er, hvordan vi tænker. Det er altså ikke, hvad vi tænker, men hvordan vi reagerer på disse tanker. Metakognitiv terapi kan på den måde hjælpe dig med at give de negative tanker mindre opmærksomhed. Når du giver disse tanker mindre opmærksomhed, kommer de til at fylde mindre, og det kan betyde, at dine følelser også ændrer sig. Metakognitiv terapi drejer sig derfor i høj grad om at flytte fokus.

Metakognitive øvelser

Vi har spurgt Dorthe Kastberg, hvilke metakognitive øvelser hun kan anbefale. Her er tre af dem:

Bekymringstiden: Udsæt dine bekymringer til et givent tidspunkt på dagen, hvor du har "bekymringstid". På den måde skal du ikke bruge mentale kræfter på det hele dagen, fordi du ved, at du har sat et tidsrum af til bekymringerne senere på dagen.

Nævn 10 ting: Mange - især børn - føler ikke, de har kontrol over deres tanker. Her kan en brugbar øvelse være at få dem til at nævne 10 ting, de ser omkring sig. Spørg dem derefter, hvem der bestemte de 10 ting, og hvem der bestemte rækkefølgen. Du kan fortsætte med at spørge dem om, hvad de lavede i går, og derefter hvem der bestemte den fortælling. Det lyder simpelt, men kan være en åbenbaring for børnene, at de rent faktisk KAN styre deres tanker.

Tanketoget: Forestil dig, at du står på en perron og ser et tog komme og køre igen. Det er ligesom tankerne. Der kommer mange tanker i hovedet hele tiden, men du bestemmer selv, om du vil hoppe med på toget. Denne forestilling kan give dig en følelse af at have kontrol over dine tanker.

Få endnu flere metakognitive øvelse i vores artikel: Metakognitive redskaber til børn med angst

Metakognitiv terapi til børn

Metakognitiv terapi er også meget effektfuld hos børn. Når børnene har de metakognitive redskaber og er sikre i at bruge dem - og når forældrene også er sikre - så begynder det virkelig at virke. Det er vigtigt, at skole forældrene i at tage over, fordi det giver meget mere, at forældrene kan hjælpe barnet med trigger-tankerne i øjeblikket, frem for at der først bliver tager fat i tankerne flere dage efter ifm. behandling. Så snart forældrene ved, hvad de skal være opmærksomme på, hvilke mønstre og undgåelsesstrategier der kan være, og forældrene er trygge, så smitter det af på børnene – og så kan de faktisk selv køre videre.

Det er derfor altafgørende, at forældrene er med i behandlingen og øver med børnene. For det tager tid, når der skal laves nye stier oppe i hjernen, og når børnene skal lære ikke bare at tage de sædvanlige, og i disse tilfælde uhensigtsmæssige, stier.

Metakognitiv terapi mod depression, angst og stress

Den metakognitive tilgang er især effektiv i forbindelse med angst, stress og depression. Det kan forklares med, at de 3 ovennævnte tilstande har det til fælles, at de omfatter CAS. CAS er en overdreven fokusering på nogle bestemte tankeprocesser. Det kan især være bekymringer og grublerier.

Lær endnu mere om metakognitive terapi i vores artikel: Hvad er metakognitiv Terapi? Få forklaringen her

Metakognitiv terapi - evidens

Metakognitiv terapi hører til i 3. bølge af kognitiv terapi. Det er altså en forholdsvis ny terapiform. Den hidtidige forskning om metakognitiv terapi viser dog rigtig lovende resultater. I et randomiseret studie fra 2020 blev metakognitiv terapi testet op imod kognitiv terapi som behandlingsmetode på borgere med depression. Resultatet af forsøget blev, at 74% af dem, som modtog metakognitiv terapi, blev symptomfrie efter 24 sessioner, mens 52% blev symptomfrie efter 24 sessioner med kognitiv terapi.

Et stort metastudie fra 2018 har kigget på den samlede forskning om metakognitiv terapi. Her var konklusionen: Metakognitiv terapi er en effektiv behandling af en række psykologiske lidelser. Til dato findes de stærkeste beviser i forbindelse med behandling af angst og depression. Aktuelle resultater tyder på, at metakognitiv terapi kan være bedre end andre psykoterapier, herunder kognitive adfærdsmæssige interventioner. Der er dog behov for flere forsøg med et større antal deltagere for at drage sikre konklusioner.

Hvad er forskellen på metakognitiv terapi og kognitiv terapi?

Metakognitiv terapi fokuserer på, hvordan vi tænker. Det er ikke så vigtigt, hvad vi tænker på, men hvad vores reaktion er på tankerne. Kognitiv terapi fokuserer på at ændre tankernes indhold og dine efterfølgende handlinger. Metakognitiv hjælper dig altså med at flytte fokus, mens kognitiv terapi hjælper dig med at tænke anderledes i en given situation.