børn og unge
Artikler

Børne- og ungeområdet

Området for børn og unge er i konstant udvikling. Der sker nye tiltag, ændringer i lovgivningen, nye problematikker opstår m.m. Derfor skal du være opdateret på, hvad der rører sig. Hos Seminarer.dk stræber vi efter at være på forkant med de nyeste tiltag, brugbare redskaber samt den nyeste forskning.

Fra selvbeskyttelse, isolation og frustration til nysgerrighed, mestring og leg

Fra selvbeskyttelse, isolation og frustration til nysgerrighed, mestring og leg

Det kan være svært at hjælpe traumeramte børn. I denne artikel af cand.psych Jesper Birck får du et forslag til, hvordan du kan bruge en neurosekventiel forståelse som redskab.

Praksisfortælling fra Esbjerg Kommune

Praksisfortælling fra Esbjerg Kommune

I denne artikel kan du læse om, hvordan de i Esbjerg Kommune har implementeret familierådslagning som forandringsproces.

Udtalelser: Diagnose eller opdragelse

Udtalelser: Diagnose eller opdragelse

Efter fyldte huse på vores første hold, genudbyder vi kurset "Diagnose eller opdragelse?". I denne artikel får du udtalelser fra deltagere på det første hold af dette eftertragtede kursus.

Udsatte børn skal hjælpes

Udsatte børn skal hjælpes

Hvordan sikre vi, at udsatte børn får den hjælp, som de har behov for, hvordan undgår vi skandalesager og sikre det gode samarbejde. Det er emner, som vores juridiske konsulent, Bente Adolphsen tager op i denne artikel.

Pædagogisk idræt – Kroppen som pædagogisk middel til udvikling af udsatte og traumatiserede børn

Pædagogisk idræt – Kroppen som pædagogisk middel til udvikling af udsatte og traumatiserede børn

Hvordan kan du bruge ”den neurosekventielle model” og ”pædagogisk idræt” sammen, så du får en pædagogisk metode og en måde at tænke og arbejde med udsatte børn og traumatiserede børn på? Det får du svar på i denne artikel.

Folkeskolen står overfor en kulturændring

Folkeskolen står overfor en kulturændring

Folkeskolen står overfor en kulturændring. Lærere skal nu både undervise og have kendskab til at arbejde specialpædagogisk. Dette kræver efteruddannelse og omstrukturering.

Systemisk tænkning i folkeskolen

Systemisk tænkning i folkeskolen

Inklusion kan ikke lykkes, hvis der ikke skabes en fælles referenceramme på skoler, så personalet får kendskab og mulighed for at benytte specialpædagogiske redskaber f.eks. gennem systemisk tænkning.

Beskrivelse af og rammer for ressourceteam

Beskrivelse af og rammer for ressourceteam

I denne artikel får du en beskrivelse af og rammerne for et ressourceteam fra Inklusionskonsulent og supervisor Tacha Elung.

Sanseintegration og Theraplay kursus genudbydes

Sanseintegration og Theraplay kursus genudbydes

Efter et meget populært kursus genudbyder vi vores kursus "Børn med bekymrende adfærd - Sanseintegration og Theraplay i fokus". Hør her hvad vores kursister sagde om kurset sidst.

Vrede hos børn: når problemer også er løsninger

Vrede hos børn: når problemer også er løsninger

Som fagprofessionel skal du se hele billedet bag vreden hos børn. I denne artikel får indblik i de forskellige perspektiver, som vrede kan have.

Hvor meget stress kan barnet tåle i samværet med sine pårørende og stadig være i udvikling?

Hvor meget stress kan barnet tåle i samværet med sine pårørende og stadig være i udvikling?

I denne artikel zoomer psykolog Henriette Misser ind på, hvor vigtig organiseringen af samvær er, når et barn bliver anbragt. Hvordan samværet bliver organiseret kan nemlig have betydning for barnets udvikling.

Kom eksekutive dysfunktioner til livs!

Kom eksekutive dysfunktioner til livs!

I denne artikel får du to cases med børn, som har eksekutive dysfunktioner, samt løsninger på, hvordan du kan hjælpe dem!