Alle nyheder
Artikel

Placebo – Hjernen skaber medicinen

Placeboeffekten er en kendt og anerkendt fænomen inden for medicin og psykologi. Den beskriver, hvordan en simuleret behandling, såsom en inaktiv pille eller en falsk operation, kan føre til en forbedring i en persons symptomer. Placeboeffekten er et interessant emne, da det viser, hvordan vores sind og forventninger kan påvirke vores kroppers reaktioner og helbred. I denne artikel vil vi dykke ned i placeboeffekten, undersøge dets oprindelse og forstå, hvordan den kan bruges i behandlingssammenhæng.

placebo effekt

Placebo – når hjernen skaber medicinen

Selvom smerte er en subjektiv størrelse, er det et faktum, at det er en oplevelse, som finder sted i vores hjerner. Af samme grund er det uhyre interessant for såvel behandlere som patienter, når forskningen udvikler nye og bedre strategier for smertebehandling. Derfor er det værd at hæfte sig ved en ny undersøgelse fra i år, der peger på, at placebo er en af disse.

Mange vil sikkert hævde, at placeboeffekten næppe kan betegnes som en nyhed. Den blev jo første gang bevist af Levine, Gordon og Fields i 1978, og i dag foreligger der en lang række af studier, som alle peger på, at placeboeffekten er noget vi må regne med. Så fra at have været ugleset er placeboforskningen kommet ind i varmen i den akademiske verden. Placebo er et reelt neurobiologisk fænomen, som kan forklares med hjernens kemi og måde at fungere på.

Se alle vores uddannelser om sundhed

Nyere placebodefinitioner tager udgangspunkt i den psykosociale kontekst, som behandlingen foregår i, og der lægges vægt på, at placeboresponsen samsvarer med patientens oplevelse af behandlingen eller til den mening, patienten tillægger sygdommen. For at være sikker på, at det er en placeboeffekt, der måles, er det nødvendigt at sammenligne smertemål hos en placebobehandlet gruppe med smertemål hos en ubehandlet kontrolgruppe.

Og i ovennævnte undersøgelse fra i år testede forskere fra Harvard University, Plymouth University og Endicott College, hvordan 66 forsøgsdeltagere med regelmæssige migræneanfald reagerede på enten en positiv eller en negativ forventning til medicinen fra lægens side.

Placebo effekten: “Tro flytter bjerge” – viser hjernescanningsstudier

Udkommet af undersøgelsen blev kort fortalt, at deltagerne i undersøgelsen fik det bedst, når lægen sagde, at pillen var en migrænepille, og det så samtidig var en migrænepille. Men, og her bliver det interessant, når lægen sagde, at en placebopille var en migrænepille, så rapporterede deltagerne deres forbedring værende lige så positiv, som når lægen sagde, at en migrænepille var en placebopille.

Placebopillen fik m.a.o. en lige så stor effekt som den rigtige medicin på grund af det. Meget tyder på, at positive forventninger herunder en positiv relation mellem læge og patient har en stor betydning for patientens helbred, men pointen er, at patienten udnytter sine egne ressourcer.

Se alle vores uddannelser om sundhed

I en artikel i Information udtaler en af verdens førende forskere inden for placeboens effekt, professor Ted Kaptchuk fra Harvard University, ”…at en stor del af den succesfulde helbredelse og bedringer hænger sammen med patientens forventninger til sin helbredelse, læge-patient-forhold og alle mulige rituelle dele af medicinen. Den viden kan flytte hele lægevidenskabens selvopfattelse.” Placebo er en måde hvorpå hjernen kan aktivere allerede eksisterende systemer for smerte og sygdomsbekæmpelse.

Placebo dækker derfor, med en vis sandsynlighed, over en beskrivelse af genbrug af en række hjernemekanismer. Det ses bl.a. i hjernescanningsstudier foretaget af Tor D. Wager samt forskerkolleger fra University of Colorado i 2011. Når forskerne sammenlignede hjernescanningerne af personer, der fik en smertefuld stimuli, kunne de, hos de personer, der oplevede en placeboeffekt, identificere adskillige hjernestrukturer, der var ændret før og efter den påførte smertestimuli. Hos personer, der reagerede på placebo, faldt hjerneaktiviteten i de områder, som relaterer sig til bearbejdning af smerteoplevelser.

Vi har stadig meget at lære om placebo effekten

Videnskaben mangler stadig megen forskning for praktisk at kunne udnytte placeboeffekten systematisk. På grund af det komplekse samspil mellem psykologiske og fysiske forhold, vil det være vanskeligt at få en fuldstændig afklaring af, hvordan et lægemiddel virker. Nyere forskning med fokus på placebo viser, at det ikke er nok at teste et lægemiddels effekt i forhold til placebo.

Man er nødt til at inkludere patienter, som får at vide, at de har fået et lægemiddel, der skal testes, mens de fik placebobehandling, og andre patienter, hvor man fortæller dem, at de blot har fået placebobehandling, mens de rent faktisk fik det lægemiddel, der skal testes. Vi har altså stadig meget at lære omkring placeboeffekten. Men et er sikkert, at ignorere den er en fejl.

Se alle vores uddannelser om sundhed

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere