Forandringsledelse gennem fortælling - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Forandringsledelse gennem fortælling

Forandringsledelse kan gøres på mange forskellige måder. På Københavns åbne Gymnasium brugte de fortællinger! Læs hele artiklen her.

forandringsledelse kurser
Af: Charlotte Cécile Renard og Anne Reff PedersenDet var en negativ spiral uden ende, der mødte Anne-Birgitte Rasmussen i 2001, da hun tiltrådte som rektor på Vestre Borgerdyd Gymnasium. Søgningen til gymnasiet var lav, frafaldsprocenten høj, lærerne var opgivende og elevgruppen havde mange faglige og sociale udfordringer. En stor del af eleverne var tosprogede og etnisk danske elever fravalgte aktivt gymnasiet.

En ny fortælling

Kardinalpunktet for Anne-Birgitte var derfor at skabe en ny fortælling om gymnasiet. Svaghederne blev vendt til styrker således, at gymnasiets mange tosprogede elever, blev en del af skolens nye profil og værdisæt. Globalitet og mangfoldighed blev defineret som styrker og fokus på innovation og entreprenørskab skulle gøre undervisningen praksisnær og tiltale de elever, der ikke er bogligt stærke. Alle fag blev gentænkt, så undervisningen afspejler de nye værdier.

Forandringsledelse fra dag til dag

Kan man fortælle sig til forandring? Forandringsprocessen på Københavns åbne Gymnasium kunne tyde på det. Et af de vigtigste ledelsesredskaber til at forandringslede fra dag til dag på gymnasiet er at skabe den nye fortælling sammen med lærerne og at gentage fortællingen igen og igen – ikke mindst når hverdagens udfordringer presser på.

Som del af at skabe en ny fortælling har gymnasiet taget navneforandring og er genopstået som Københavns åbne Gymnasium for herved at kaste fortiden bag sig og markere en ny identitet. Ved at arbejde med gymnasiets identitet, er det lykkedes at vende den negative spiral. Selvom målet endnu ikke er nået, viser gymnasiet, hvordan fortælling som ledelsesredskab, kan bruges aktivt i ledelsen af store forandringsprocesser og fungere både som identitetsskaber og retningsgiver i hverdagen.


Charlotte Cécile Renard og Anne Reff Pedersen er højaktuel med bogen “Når ledere skaber offentlig værdi“. Her får du seks fortællinger fra offentlige ledere, som viser de udfordringer, visioner og indsatsområder, de arbejder med.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere