En ny fortælling
Kardinalpunktet for Anne-Birgitte var derfor at skabe en ny fortælling om gymnasiet. Svaghederne blev vendt til styrker således, at gymnasiets mange tosprogede elever, blev en del af skolens nye profil og værdisæt. Globalitet og mangfoldighed blev defineret som styrker og fokus på innovation og entreprenørskab skulle gøre undervisningen praksisnær og tiltale de elever, der ikke er bogligt stærke. Alle fag blev gentænkt, så undervisningen afspejler de nye værdier.
Forandringsledelse fra dag til dag
Kan man fortælle sig til forandring? Forandringsprocessen på Københavns åbne Gymnasium kunne tyde på det. Et af de vigtigste ledelsesredskaber til at forandringslede fra dag til dag på gymnasiet er at skabe den nye fortælling sammen med lærerne og at gentage fortællingen igen og igen – ikke mindst når hverdagens udfordringer presser på.
Som del af at skabe en ny fortælling har gymnasiet taget navneforandring og er genopstået som Københavns åbne Gymnasium for herved at kaste fortiden bag sig og markere en ny identitet. Ved at arbejde med gymnasiets identitet, er det lykkedes at vende den negative spiral. Selvom målet endnu ikke er nået, viser gymnasiet, hvordan fortælling som ledelsesredskab, kan bruges aktivt i ledelsen af store forandringsprocesser og fungere både som identitetsskaber og retningsgiver i hverdagen.
Charlotte Cécile Renard og Anne Reff Pedersen er højaktuel med bogen “Når ledere skaber offentlig værdi“. Her får du seks fortællinger fra offentlige ledere, som viser de udfordringer, visioner og indsatsområder, de arbejder med.