Personer med en erhvervet hjerneskade oplever ofte, at selv de mest simple gøremål som f.eks. at børste tænder kan virke uoverskuelige og føre til frustration. Der kan desuden være en række vanskeligheder blandt andet på det kognitive og emotionelle plan f.eks. udfordringer ved at indgå i sociale sammenhænge og med impulsive handlinger.Se relevant uddannelse: Neuropædagogik Uddannelse
For dig, som arbejder med denne gruppe, vil viden om og implementering af den neuropædagogiske tankegang i dit arbejde betyde, at du får en større faglig ballast og langt flere udviklingsmuligheder.
Neuropædagogik er nemlig en forståelsesramme, hvor viden om hjernen bliver omsat til pædagogisk praksis med fokus på at skabe individuelle rammer, strukturer og samspil, som tilgodeser det enkelte menneske.
Derudover øger du livskvaliteten hos de personer, som du arbejder med ved at mindske frustration og udadreagerende adfærd. Det er noget der kommer både din borger, hans/hendes omgangskreds og dig selv til gode. Der er derfor god grund til at lære neuropædagogiske principper og implementere det i det faglige arbejde.
Er du praktiker, eksempelvis sygeplejerske, ergo- eller fysioterapeut, pædagog, misbrugskonsulent, social- og sundhedsansat eller en fagperson, der arbejder med personer, som har en erhvervet hjerneskade, så er en uddannelse i neuropædagogik noget for dig.
Neuropædagogisk uddannelse
På vores uddannelse i neuropædagogik får du tre stærke moduler, som sammenlagt giver de bedste forudsætninger for at fremme læring og udvikling hos mennesker med dysfunktioner i hjernen.
Vi har talt med tidligere deltagere, som havde dette at sige:
”Det har været en “gave” at underviserne har så stor praksiserfaring så teori kan sættes på situationer og dilemmaer som opleves med hjerneskadede og pårørende i den virkelige verden”
”Det har været et fantastisk forløb med meget dygtige formidlere. Vi har lært rigtig meget både i teori og praksis”
“Jeg har fået mange redskaber med mig, som jeg kan anvende i praksis. Der har været en rigtig god kobling mellem teori og praksis, så jeg føler mig klædt på til at implementere neuropædagogik på min arbejdsplads”.
Underviserne, Bente Juul og Susanne Bommelund, har igennem årene fået mange roser – og med god grund! De er to af de absolut bedste undervisere på feltet med mere end 25 års erfaring med mennesker, som har en erhvervet hjerneskade.
Læs mere om vores uddannelse i neuropædagogik her!