Alle nyheder
Artikel

Dansk ekspert: ODD trænger til fokus og ekstra indsats

Vi har talt med læge Janne Tabori Kraft, som driver Børnepsykiatrisk Klinik i Risskov, hvor hun møder børn med ODD (oppositionel adfærdsforstyrrelse).

odd

ODD trænger til fokus og ekstra indsats

Et sted mellem 5 og 15 procent af alle børn har ODD (Oppositional Defiant Disorder eller på dansk oppositionel adfærdsforstyrrelse). Det oplyser speciallæge Janne Tabori Kraft, som driver Børnepsykiatrisk Klinik i Risskov, hvor hun regelmæssigt møder børn med ODD. Det sker som regel i forbindelse med, at de henvises til udredning for ADHD.

Hun synes, at det er vigtigt, at der kommer mere fokus på ODD.

“Hvis den bagvedliggende lidelse ikke bliver behandlet, vil det have en negativ indflydelse på barnets udvikling og prognose. Ca 10 % vil udvikle CD (Conduct Disorder), der er en alvorlig adfærdsforstyrrelse, der øger risikoen for misbrug, kriminel adfærd, overgreb mod andre og udvikling af dyssocial personlighedsforstyrrelse. Det er derfor nødvendigt, at børn med ODD-symptomer bliver grundigt udredt, og at der bliver lagt individuelle behandlingsplaner. Der er også brug for, at der forskningsmæssigt kommer et øget fokus på ODD”, siger hun.

Janne Tabori Kraft fortæller, at symptomerne på oppositionel adfærdsforstyrrelse viser sig ved udtalt lydighedsnægtelse samt en trodsig og fjendtlig adfærd. Børnene bliver ofte afvist af deres jævnaldrende, de har mange konflikter både i skolen og derhjemme, og de oplever i det hele taget meget negativ opmærksomhed. Mange af dem har også andre lidelser ved siden af så som ADHD, en grad af autisme og indlæringsvanskeligheder.

Hvis barnet eller den unge modtager behandling for den bagvedliggende lidelse, ser man som regel , at også ODD-symptomerne bliver færre eller helt forsvinder.

Oppositionel adfærdsforstyrrelse som enkeltstående diagnose har en god prognose, og mange vokser fra symptomerne over en tre-års periode. Dog afhænger prognosen af en tidlig indsats, fortæller Janne Tabori Kraft.

Lær fra en af verdens førende eksperter i ADHD og ODD, Dr. Russell Barkely! Læs mere her. 

Behandling afhænger af årsag & ODD-symptomer

“Der kan være rigtig mange forskellige forklaringer på, at den unge udviser ODD-symptomer og behandlingsmetoderne er lige så forskellige”, siger Janne Tabori Kraft.

Hendes behandlingsmetode bestemmes af, hvad der ligger til grund for, at barnet har oppositionel adfærdsforstyrrelse.

“Ofte er ODD belastningsudløst af en bagvedliggende lidelse, såsom ADHD, dårlig begavelse, autisme, sproglige udfordringer etc. Man må også se på, om han eller hun kommer fra en familie med forældre med et højt konfliktniveau, forældre med egne iboende vanskeligheder eller misbrug.

Er der tale om en kombination af ODD og ADHD, er det relevant at behandle ADHD først. Hvis det ikke hjælper på ODD’en trods relevant pædagogisk og eventuelt medicinsk behandling, må man rette fokus på adfærden. Det er en terapeutisk og pædagogisk opgave, der kræver tid og ressourcer”, fastslår Janne Tabori Kraft.

På hendes hjemmeside, jannekraft.dk, kan man læse mere om diagnosekriterierne og inddelingen i en mild, moderat eller svær grad af oppositionel adfærdsforstyrrelse. Den svære grad er, når symptomerne ses både hjemme, i skolen og med vennerne.

Lær fra en af verdens førende eksperter i ADHD og ODD, Dr. Russell Barkely! Læs mere her. 

Skal lære at sige pyt – ung med ODD

Når Janne Tabori Kraft i sin praksis møder en ung med ODD, informerer hun typisk forældrene om vigtigheden af struktur, og hun opfordrer dem til selv at bevare roen og være neutrale i stedet for at gå ind i store diskussioner med barnet. De skal vælge deres kampe med omhu og en gang imellem se gennem fingre med, at jakken bliver smidt på gulvet. Det er også et godt råd ikke at sige nej, men i stedet fortælle barnet, hvad det må eller har af muligheder

“Forældrene skal være anerkendende, rette fokus mod positiv adfærd, belønne dette og så vidt muligt ignorere uhensigtsmæssig adfærd”, anbefaler hun.

Et barn med ODD kan til tider profitere af social træning, og nogle af børnene får tilbudt terapi, hvor de kan lære at ændre deres tankegang, så de kan sige ‘pyt’ og blive mere fleksible samt bedre til at problemløse.

Ofte skriver Janne Tabori Kraft også til familiens sagsbehandler og anbefaler, at kommunen bevilger støtte, eksempelvis i form af et forældretræningsprogram som PMTO (Parent Management Training Oregon) eller MST (Multisystemic Therapy), som begge – ifølge speciallægen – har vist gode resultater i behandlingen af ODD.

Vil du lære endnu mere om ODD?

Se nærmere på vores unikke ADHD uddannelse med Dr. Russell Barkley. Dr. Russell Barkley er en af verdens førende eksperter på både ADHD og ODD.

På uddannelsen indgår desuden også danske eksperter som psykolog Bo Hejlskov, fysioterapeut Pernille Thomsen, overlæge Per Hove Thomsen og psykolog Anne-Mette Lange.

Relevante arrangementer

Digitale lektioner om ADHD
E-læring

Digitale lektioner om ADHD

Varighed: 1-3 timer. Vi har udvalgt fem lektioner om ADHD, som du her har muligheden for at købe særskilt. Du finder også lektionerne i vores uddannelse til certificeret ADHD-vejleder.

Her på siden kan du købe lektionerne:

An overview Børn, fysioterapi, og ADHD Håndtering af adfærdsproblemer The 14. Best Principles for Raising a child with ADHD The other attention disorder SCT

Du kan se prisen og længden på lektionerne under de enkelte lektioner her på siden. Adgang i 1 år fra købsdato.

Målgruppe: Lektionerne er målrettet fagprofessionelle, der arbejder med børn, unge eller voksne med ADHD.  Er du som forælder/pårørende interesseret i en eller flere af lektionerne, og mener du, at du kan drage nytte af indholdet, er du naturligvis også velkommen til at gennemføre den givne lektion.

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere