Børns liv og læring i skole og dagtilbud - boganmeldelse - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Børns liv og læring i skole og dagtilbud – boganmeldelse

Her får du en anmeldelse af bogen "Børns liv og læring i skole og dagtilbud" fra en af vores kursister, som er meget begejstret over den.

Artikelbillede_600x450px_Børns Liv Og Læring

Af Mette Yde Tordrup, børnehaveklasselærer og pædagogstuderendeForfattere til bogen “Børns liv og læring i skole og dagtilbud”: Karen Bønløkke Braad, Michael Wahl Andersen, Stig Broström, Sara Hannibal, Jan Kampmann, Suzanne Krogh, Klaus Nielsen, Søren Smidt, Lene Tanggaard, Peter Weng. (2018)

Se også relevant kursus: Leg, læring og emotionel udvikling

Denne samling af professionelle aktører indenfor pædagogik og psykologi giver i bogen “Børns liv og læring i skole og dagtilbud” et virkelig godt og kortfattet overblik over læringsteorier og sammenhængen mellem samfundsudviklingen og uddannelsespolitikken i dag.

Som pædagog- og lærerstuderende kan du her få en overskuelig og bredt dækkende bog, der kan bruges i forståelsen af børns udvikling og læring, og også i forhold til den nye ressource det er at have pædagogen med i skolen. Men hvordan arbejder man bedst sammen om denne opgave, som er at barnet skal lære og tilegne sig ny viden som er bestemt af læreplaner, og samtidig at barnet skal udvikle sig på sit eget individuelle niveau.

Jeg er i øjeblikket i gang med pædagoguddannelsen, og denne bog har givet mig et godt overblik over samfundets udvikling rent uddannelsesmæssigt og politisk, hen til det sted vi står i dag, hvor vi både vil yde omsorg og hjælpe det enkelte barn med at finde zonen for nærmeste udvikling, men samtidig også forsøger at presse læreplaner og nationale tests ind i hverdagen.

Som pædagogmedhjælper gennem mange år, både i daginstitutioner, sfo´er og børnehaveklasse, har jeg ofte bemærket både de voksnes og børnenes frustrationer, over ikke at kunne nå disse mål, opfylde dem eller overhovedet synes at det giver mening. Her har fornuften og empatien heldigvis taget over, og vi har i høj grad fokuseret meget mere på trivsel og den enkeltes udvikling.

Denne bog er en brugbar retningsgiver, for hvordan samarbejdet kan tilrettelægges og udføres, både til læreren og til pædagogen.

Se også relevant kursus: Leg, læring og emotionel udvikling

Du bliver introduceret for den moderne barndoms betingelser i uddannelse og samfund, samtidig med at her ligger en forklaring på hvordan forskellige læringsteorier hænger sammen med samfundets udvikling over tid. Det er en grundlæggende brugbar viden, når du skal kigge på din egen rolle som lærer eller pædagog, i en uddannelsespolitisk sammenhæng. Oven i det får du også konkret inspiration til samarbejdet mellem lærere og pædagoger i klasseværelset, literacy ved skolestart, redskaber til didaktiske forløb og forklaring på de didaktiske modeller, og anvisninger til udvikling af kompetencer i både dagtilbud og skole. Her er både bud på den læringsmæssige side og på hvordan pædagogiske rutiner i hverdagen kan udvikle børns færdigheder.

Jeg synes forfatterne kommer rundt om rigtig mange vigtige teorier og diskussioner, som i praksis giver så meget mening. Det er ikke et forsøg på at introducere en ny viden gennem en ny teori, men en sammenfatning af forskningsbaserede overvejelser som gør at det er en anbefalelsesværdig studiebog.

Det er spot on og relevant lige nu i tiden, og vigtig viden som kan gøre at færre børn bliver tabt undervejs.
.. børns muligheder for udvikling og læring har tæt sammenhæng med hele deres levede liv og med de samfundsmæssige vilkår, de er underlagt”.

Vi skal samarbejde om børnenes udvikling og læring, så de kan vokse op som hele mennesker. Hvad enten vi vælger at sætte fokus på læring gennem leg, eller legende læring, kan det ene ikke stå uden det andet.

Bogen “Børns liv og læring i skole og dagtilbud” kan jeg derfor sagtens bruge i mit arbejde.

Se også relevant kursus: Leg, læring og emotionel udvikling

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere