Alle nyheder
Artikel

Positiv psykologi spreder sig til andre felter

Både psykiatri, medicin, humaniora og sågar teologi har taget tankegodset fra positiv psykologi til sig. Læs mere om det her.

positiv psykologi

Både psykiatri, medicin, humaniora og sågar teologi har taget tankegodset fra positiv psykologi til sig. Siden positiv psykologi blev grundlagt for cirka 20 år siden, har de grundlæggende idéer – at man ikke skal fokusere ensidigt på det negative, det syge og det der ikke fungerer – bredt sig til andre discipliner. Det fortæller Martin Seligman, som selv var med til at sætte positiv psykologi i verden, da han i 1998 blev valgt som formand for den amerikanske psykologforening.

Her får du et overblik over den spændende psykologiske retning.

Positiv psykologi i fokus

Martin Seligman er i dag selv medlem af en bevægelse, der hedder The Positive Health Movement – den positive sundhedsbevægelse.

Bevægelsens budskab er, at lægevidenskabens opgave ikke blot er at formindske sygdom, men at øge trivsel, og det indebærer meget mere og andet end blot at helbrede sygdomme. Det handler om livsstil og om at måle sundhed. På samme måde som at mental sundhed er mere end fraværet af mental sygdom, er fysisk sundhed mere end fravær af fysisk sygdom. Så der er et krydsfelt mellem positiv psykologi og medicin.

Martin Seligman nævner også et andet krydsfelt, nemlig mellem psykiatri og positiv psykologi. I “The World Psychiatric Association” er der nu en afdeling for positiv psykiatri, hvis hovedbudskab er, at man ikke skal afslutte patienterne, når de er sluppet af med de psykiske lidelser, man skal også lære dem om PERMA.

Også den kliniske psykologi har været under indflydelse af de overordnede tanker i positiv psykologi:

Da jeg begyndte at praktisere, og en patient sagde til mig, at han ønskede at blive lykkelig, ville jeg svare noget i retning af: Ah, du mener, at du ikke ønsker at være deprimeret. Det var fordi jeg ikke vidste noget om lykke, men det gør vi nu og en del af opgaven for klinisk psykologi er efter min mening ikke blot at mindske psykisk sygdom men også at fremme trivsel. Min seneste bog, der hedder Positiv Psykoterapi, udkom for cirka tre måneder siden, og den handler kort fortalt om hvordan man kan integrere de positiv-psykologiske metoder i klinisk psykologi”, fortæller Martin Seligman.

Historien skal også handle om det gode

Også inden for humaniora har positiv psykologi sat sine spor. Det udmønter sig i en bevægelse, der hedder “The Positive Humanities”, som slår på, at eksempelvis historie ikke kun skal handle om alt det, der er gået galt og alle dem, som er blevet myrdet og undertrykt, men også om det, der er gået godt. Såsom udvikling af demokrati, socialt sikkerhedsnet og stærke familier.

Martin Seligman nævner et sidste område, der har ladet sig inspirere af positiv psykologi, nemlig teologi.

Det havde jeg aldrig troet ville ske. Men der er nu bevægelser som positiv anglikanisme, positiv kristendom og positiv jødedom, som alle siger, at teologi ikke kun skal handle om synd, og det der er gået galt og “du må ikke”, men også om “du må gerne”.

Han understreger, at det ikke er tanken, at de positive indfaldsvinkler til teologi, historie, psykiatri og medicin skal negligere alt det negative.

Positiv psykologi er komplementær til de her områder. Der findes meget store problemer, som forkrøbler mange menneskers liv. Både vores individuelle liv og på samfundsplan. Men det er ikke alt, hvad der findes. Der er også sådan noget som det gode liv, der vil opbygge de ting som giver mening, formål, engagement, positive følelser og gode relationer. Så det er efter min mening komplementære bestræbelser. Lad os ikke nøjes med at fjerne de forfærdelige ting, lad os også opbygge det, der gør livet værd at leve”, siger Martin Seligman.

Vil du vide mere om positiv psykologi, så kom med på vores store positiv psykologi konference med Martin Seligman. Læs mere om dagen her.

*PERMA-modellen er udviklet af Martin Seligman. Den baserer sig på, at der er fem vigtige byggeklodser i trivsel og lykke – og at de kan dyrkes og styrkes. P står for positive følelser. E står for Engagement. står for Relationer. M står for Mening. A står for Accomplishments (præstationer eller resultater).

Relevante arrangementer

Husk lige iltmasken: Styrk den mentale sundhed med IRONMiND
E-læring

Husk lige iltmasken: Styrk den mentale sundhed med IRONMiND

Varighed: Ca. 7 timer. Dette digitale forløb i mentaltræningsprogrammet IRONMiND klæder dig på med viden og redskaber til at styrke mental velvære og at opbygge mental modstandskraft i grupper, organisationer, blandt elever, hos kollegaer, klienter etc. – og hos dig selv.

På det digitale forløb får du 7 timers e-læring, hvor du bl.a. får: 

Viden om den psykologiske, kognitive og neuropsykologiske evidens bag IRONMiND  Adgang til tests og arbejdsskemaer Råd til implementering af IRONMiND på to plan: individ og organisation Over 30 siders materiale til download, som du kan anvende i dit arbejde
Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere