Angst og bekymring hos børn er almindelige og sunde følelser. Men for mere end hvert tiende barn udvikler den naturlige angst sig til en overdreven tilstand, der rammer barnets trivsel. Flere elementer er involveret i ængsteligheden - f.eks. et medfødt temperament, der medvirker til, at barnet overvurderer farer og undervurderer egne ressourcer til at håndtere disse.
Når vi taler om børn med angst, så taler vi også om børn, der ofte har svært ved at forstå, hvad der rører sig i deres krop, og som har svært ved at finde ord for, hvordan de har det. Ofte er børnene også hæmmet i det sociale samspil med andre. Børnene kan derfor have brug for korrektive emotionelle samspilserfaringer, som udvider deres handlekompetencer.
På denne kursusdag dykker vi ned i, hvordan vi tilgodeser ængstelige og angste børns behov for støtte. Hvordan hjælper vi dem til at give angsten et sprog - og komme “bekymringsmonsteret” til livs? Hvad gør vi for at styrke børnenes indre kerne? Og på hvilken måde kan vi understøtte den emotionelle og sociale udvikling?