Måske har du ligesom mange andre prøvet, at faglige samtaler tager en uheldig drejning, og at budskaber bliver misforstået og mistolket - blot fordi du som leder ville give faglig feedback til en medarbejder eller lederkollega. Du står tilbage med spørgsmålet: ”Hvad gik galt!?”
Faglig feedback handler om at tale med medarbejdere og kolleger i fx lederteamet om de ting, der virkelig betyder noget i det daglige samarbejde. Det faglige spørgsmål, samarbejde, regler, magtforhold, sygefravær, konflikter og indimellem også personlige relationer - det er samtaler, som ikke altid er lette. Mange af os er konfliktsky, bange for at såre andre eller usikre på, hvordan vi skal gribe det an, når vi skal give faglig feedback. Netop derfor er det vigtigt, at vi har fokus på at give faglig feedback til gavn for medarbejderen og resten af organisationen.
Som leder er faglig feedback en af de vigtigste opgaver i hverdagen, og det er et vigtigt redskab for, at dine medarbejdere løser jeres kerneopgave på en professionel måde. Den faglige feedback er også en måde, hvorpå du kan være med til at skabe en tillidsfuld og sund kultur på arbejdspladsen.