Op mod 97 % af alle mennesker med autisme oplever sensoriske udfordringer i større eller mindre grad. Udfordringer med sanseindtryk og sanseintegration kan have mange ansigter, og bl.a. ses der udtryk som kropslig uro, sensorisk selektivitet i relation til mad, behov for fysisk afstand til andre, skolefraværsproblematikker hos børn, støjende adfærd, voldsom fysisk kontakt, behov for sensorisk repetitiv struktur eller social isolation mv.
Sammen med Oliver Laage, fysioterapeut med speciale i sanseintegration, stiller vi på dette kursus skarpt på den sanseintegrative tilgang i dit arbejde med mennesker med autisme. Der er tale om en praksisorienteret kursusdag med viden, konkrete modeller og strategier til dit arbejde med mennesker med autisme.
Bæredygtige strategier giver øget trivsel
Sanseindtryk er essentielle for evnen til at navigere og forstå signalerne fra omverdenen og egen krop, og integrationen af disse er medskabende for menneskets basale trivsel og funktion - kropsligt såvel som mentalt.
I dit arbejde med børn, unge eller voksne på autismespektret er det derfor vigtigt, at du har viden og værktøjer inden for den sanseintegrative tilgang, så du har en basal forståelse af, hvilke mekanismer der er på spil, når du ser forskellige udtryk og udfordringer, der relaterer til sensoriske udfordringer.
I løbet af kursusdagen kommer du igennem de vigtigste aspekter i arbejdet med sanseforstyrrelser, og du får nye perspektiver på, hvordan du på bæredygtig og kreativ vis kan udvikle strategier med henblik på at øge eller dæmpe stimuli for de enkelte sanser.
På dagen får du viden om og redskaber til at arbejde med:
- Hjernen og nervesystemet
- Sanseintegration
- Sanseforstyrrelser i relation til autisme
- De enkelte sansers udtryk ved over- og understimulering
- Arousal
- Stress i relation til sanseforstyrrelser
- Toksisk stress
- Konkrete modeller, redskaber og strategier til udvikling af bæredygtige strategier og aktiviteter
Målgruppe for kurset
Kurset henvender sig til alle professionelle, der arbejder med børn, unge og voksne med autisme, og som gerne vil udvide sine perspektiver og tilgange på et af de områder, som rigtig mange med autisme har udfordringer med.