5+1 Modellen: Nøglen til succes med innovation som adfærd - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

5+1 Modellen: Nøglen til succes med innovation som adfærd

Hvad er det egentlig, der forhindrer organisationer i at være mere innovative – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som den danske innovationsekspert Thomas Wedell-Wedellsborg har adresseret i bogen ”Innovation as Usual”.

5+1 model

Sådan blev 5+1 modellen skabt

Hvad er det egentlig, der forhindrer organisationer i at være mere innovative – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som den danske innovationsekspert Thomas Wedell-Wedellsborg har adresseret i bogen ”Innovation as Usual”, der blev udgivet af Harvard Business Press sidste år. Sammen med hans medforfatter Paddy Miller har han skabt den såkaldte 5+1 model, som vi her har fået Wedell-Wedellsborg til at forklare.

Se alle kurser og uddannelser om ledelse

”Kort fortalt handler 5+1 modellen om at kigge på innovation ikke som et ’mindset’, men innovation som adfærd i dagligdagen. Spørgsmålet er, hvad er det for nogle adfærdsmønstre vi gerne vil have vores ansatte til at bruge i hverdagen?Hvor er det, fejlene blive begået, og hvordan ændrer vi dem?”

De 6 punkter – 5+1 modellen

FOCUS: Fokuser jagten på innovation:
Det er en misforståelse at man skal give folk total frihed for at fordre innovation. Tværtimod: Som leder skal man pege folk i retning af et bestemt, afgrænset problem, som man ved er vigtigt for organisationen. Og det er noget, man kan gøre, uden at det kræver ekstra ressourcer. Men vi ved fra vores research at der er forbløffende mange ledere, der ikke fokuserer jagten på ideerne – og det ender de som regel med at betale for i form af en masse tilfældige vildskud. Man skal som leder ikke tænke på sig selv som idéperson, men snarere som en, der skaber rammerne for innovation – hvad vi kalder en innovationsarkitekt.

CONNECT: Forbind folk med nye input
– Man får ikke nye ideer af at sidde på det samme kontor hver dag og læse de samme nyhedsbreve som resten af branchen. Innovation opstår derimod når man bliver eksponeret for nye tanker, nye mennesker og nye verdener.

Se alle kurser og uddannelser om ledelse

Den ekstreme version er at bo i udlandet: Forskning har vist, at hvis man bor i udlandet mere end et år, bliver man mere kreativ, og jeg kender til virksomheder, der ikke forfremmer folk til senior lederstillinger før de har arbejdet i tre forskellige lande. Men mindre kan også gøre det. Det kan også handle om at skabe bedre kontakt til de kollegaer, der arbejder i andre afdelinger, eller skabe mere eksponering til kundernes verden.

TWEAK: Tag små skridt i starten
– Det er fint at tænke stort, men det er farligt at starte stort. Innovation er per definition ukendt land, og hvis man insisterer på at launche sin ide på den store scene med et ordentligt brag, så løber man næsten altid ind i uforudsete problemer, som kan skade projektet fatalt. Man skal teste sine ideer først, og gerne i små forsøg.

Men ofte bliver folk så forelskede i deres egne ideer, at de ikke tror det er nødvendigt at teste deres antagelser – og samtidig hader de at vise noget frem, som ikke er 100% færdigt. Det er noget, man skal komme ud over – ideer fødes ikke perfekte, de skal udvikles, trin for trin, før man launcher dem globalt.

SELECT: Lær at udvælge ideer
– Der er enormt meget fokus på generering af ideer, men knapt så meget på at udvælge de gode ideer fremfor de dårlige – og det er er en mindst ligeså vigtig en del af innovationsprocessen. Studier har vist, at godt halvdelen af alle virksomheder er helt usystematiske i deres ideudvælgelsesprocesser: Det foregår vilkårligt. Der er nogle helt grundlæggende tommelfingerregler, som man kan indføre i forbindelse med ideevaluering, og som kan forbedre resultaterne markant – men det kræver, at man tager sig tid til at kigge nærmere på udvælgelsesprocessen, i stedet for blot at fokusere på at få flere ideer.

Download: Innovation as Usual – the 5+1 model som pdf

STEALTHSTORM: Få styr på det politiske spil
–Ideer bliver ofte slået ihjel af interne magtkampe og andre organisationspolitiske barrierer – men mærkeligt nok er det ikke et emne, som de fleste kreativitetskurser kommer ind på. Det er tvingende nødvendigt at være strategisk i forbindelse med innovation, og gøre sig selv god til at spille spillet. Hvis man f.eks. har en medarbejder, som har en god ide, så skal man lige fra starten sørge for at koble ham eller hende sammen med en mere erfaren person, der ved hvordan man får ting gjort i virksomheden og bedst går til de forskellige stakeholders.

PERSIST: Motivér folk til at blive ved
Innovation er unægtelig hårdt arbejde. Hvad er det, der får folk til at blive ved med at investere tid og energi i at få det til at lykkes? Ledere tager ofte en frygtbaseret tilgang til innovation – mantraet “hvis ikke vi er innovative, så dør vi” er nok ikke ukendt for de fleste. Men frygt er faktisk ikke altid den bedste motivator. Langt de fleste af de innovatorer, som jeg har set lykkedes – selv i meget bureaukratiske organisationer – var motiveret af deres egen passion: de fandt et eller andet problem, som de personligt var investerede i, og mente var værd at få virkeliggjort. Som leder betyder det, at man skal tillade folk at arbejde med deres egne interesser: at positionere innovation som et personligt og positivt projekt i stedet for en trussel.

Se alle kurser og uddannelser om ledelse

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere