Barnet har hovedrollen - du faciliterer processen - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Barnet har hovedrollen – du faciliterer processen

Vi har taget en snak med socialrådgiver Mette Beck Frost om hendes børnesyn, og hvordan Haldor Øvreeides arbejde har påvirket hendes tilgang til at inddrage børn i børnesamtalen. 

Skrevet af Pernille Rønnow Birketoft, projektleder ved Seminarer.dk

Artikelbillede_Forældre til præmature børn
Mette Beck Frost er socialrådgiver og tidligere myndighedssocialrådgiver, socialfaglig gruppeleder og implementeringsansvarlig ift. familierådslagning. Hun er indehaver af Netværkshuset og underviser for Seminarer.dk på praksis kurserne: Inddragelse i indsats- og sagsforløb (Linker til VIA) samt praksis kurset om Netværksinddragende metoder (Linker til VIA).  

Hvordan har Haldor Øvreeide inspireret dit børnesyn? 

Helt tilbage fra dengang hvor jeg læste til socialrådgiver, har jeg vidst, at jeg ville arbejde med børn og familier – og at det var de inddragende metoder som fx familierådslagning som jeg ville arbejde med. 

Så da jeg blev færdiguddannet som socialrådgiver, havde jeg den tilgang til børn – “ At, jeg aldrig kan være den person, der ved, hvad der er bedst for barnet eller den unge, men at det er barnet eller den unge og deres netværk som ved bedst, og det er dem som kan være med til at lægge en plan – og at det er min fornemmeste opgave at understøtte eller facilitere den løsning, som de skal nå frem til med min faglighed. Jeg har altid haft det mennesket/barnesyn.” Jeg har altid ment, at det er barnet eller den unge, som er hovedrollen, når vi laver socialt arbejde i børnesager og at det er kun mit job at facilitere et rum, hvor der er plads til al den viden, deres holdninger og så det de ved om deres eget liv, kan komme frem. 

Så Haldor Øvreeide har præget mit syn ift. det at inddrage barnet i deres egen proces. Jeg synes, han (Haldor Øvreeide) beskriver det på en meget realistisk måde. For selvom barnets holdninger er vigtige for beslutningen, så er det aldrig barnet som træffer beslutningen, det er i sidste ende, er det de voksne, som træffer beslutingen.

Netop dette syn på barnet inddragelse har medført, at jeg i min introduktion overfor barnet tydeliggører, at jeg er en af de personer, som skal være med til at bestemme, hvad der skal ske, og at barnet får mulighed for at fortælle sin historie og sine holdninger. Men, at det er de voksne som i sidste ende træffer beslutningen. Det er netop for at tydeliggøre, at det er en beslutning, som ikke hviler på barnets skulder. 

Ved at benytte den til gang undgår vi, at barnet kommer i konflikt med forældre eller andre vigtige personer i barnets liv. Det er jo aldrig barnet, som skal stå med det ansvar og i den loyalitetskonflikt, som det kan medføre. Og derfor er det meget vigtigt, at barnet fra begyndelsen kender rammen og formålet. 

Jeg har haft meget nytte af den tilgang, både i myndighedsarbejde, når jeg har været ude som socialrådgiver men også privat – der kan den også bruges.

Relevante arrangementer

Haldor Øvreeide – Få barnet med
Kursus

Haldor Øvreeide – Få barnet med

Sjælland

Undervisning og kususmateriale på let forståeligt norsk.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere