Bill Bolloten: Børn skal føle sig normale - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Bill Bolloten: Børn skal føle sig normale

Seminarer.dk har mødt Bill Bolloten. Eksperten, der skal hjælpe med at integrere flygtninge i skoleklaserne, uden modtageklasser.

Bill-Bolloten400
Seminarer.dk har mødt Bill Bolloten. Eksperten, der skal hjælpe med at integrere flygtninge i skoleklaserne, uden modtageklasser. 

Om det er en god eller dårlig idé at afskaffe modtageklasser rundt om i landets folkeskoler, er der i høj grad delte meninger om. Både lærere og eksperter diskuterer lystigt, for det er tilsyneladende et emne, der skiller vandene.

Fra London til Hørsholm

Således udtaler blandt andet forskningschef på VIA University College, Andreas Rasch-Christensen, at børn ikke bare automatisk bliver integreret af, at man sender dem hurtigst muligt ind i en såkaldt normal skoleklasse.

Meget modsiger ham dog, og blandt andet i Hørsholm kommune er man dybt uenige. For her springer mange af de udenlandske børn modtageklasserne helt over og i stedet hopper de direkte ind i en ganske almindelig klasse.

Inspirationen har de hentet abroad, nærmere betegnet i England, hvor modtageklasser er ren historie; en støvet, fjern fortid der ligger så langt som 30 år tilbage, og selvsagt adskiller sig markant fra Danmark.

At føle sig som de andre

I London møder vi fortaleren og frontløberen for afskaffelse af modtageklasser, Bill Bolloten, som er tidligere lærer og nu uddannelseskonsulent i samarbejde med EAL

(English as an additional language) Academy. For Bolloten er det springende punkt i hele diskussionen om modtageklasser, at børn skal føle sig normale. Hvis barnet føler sig normalt, ifølge Bolloten, så vil det også drage fordel både indlæringsmæssigt ift. at lære sig det nye sprog, men også rent socialt.

Integration forpligter

Seminarer.dk spurgte Bolloten,hvordan man som institution skal kunne løfte den store opgave, det er, når man skal integrere et barn med anden kulturel og sproglig baggrund.

For det er vel ikke noget, man ”bare” gør, og alt andet lige må der skulle tilføres nogle ressourcer – ikke mindst til de lærere, som står med den praktiske hverdag, og som skal have tingene til at glide i klasselokalet. Og det kræver da også forpligtelse på alle niveauer, ifølge Bolloten, hvis man skal kunne kalde en skole for en decideret ”integrationsskole”.

– Tosprogede børn i danske skoleklasser bliver mere og mere almindeligt, og det er en tendens, der ikke kommer til at ændre sig, lyder det fra Bolloten, der samtidig forklarer, at den sproglige mangfoldighed må ses som en værdi, idet flygtningebørn kommer til Danmark med masser af ressourcer. De har både sprog, kompetencer og færdigheder med sig, og dette skal ikke alene anerkendes, det skal i høj grad også værdsættes.

– Ressourcespørgsmålet vil altid blive rejst, og det er en fuldstændig normal reaktion, at man som lærer kan føle, at man ikke er klædt ordentligt på til en ny opgave som denne. Men det er netop derfor, det er så vigtigt, at der virkelig bliver investeret i strategier for, hvordan man takler det at skulle undervise tosprogede børn, forklarer Bill Bolloten til Seminarer.dk. Og det er netop, hvad man blandt andet gør i Hørsholm kommune. Investerer.

– Der findes en enorm mængde viden og ekspertise, som har udviklet sig igennem de sidste årtier, og det er godt, det er begyndt at brede sig og blive videreformidlet til uddannelsespraktikere rundt om i Danmark, lyder det fra Bill Bolloten.

Lærere: Behov for ny tilgang

Men hvorfor ikke bare gøre, som man altid har gjort? Til det spørgsmål, har Bolloten også svar på tiltale:

– Mange af mine danske kollegaer giver udtryk for, at de har brug for en helt ny tilgang i forhold til dette integreringsarbejde. Det de gør nu, virker ganske enkelt ikke. Endda tværtimod.

Bolloten fremhæver, at ’vi gør, som vi plejer’ -tilgangen yderligere problematiseres ved, at den ikke er funderet i hverken principper eller værdier, eksempelvis børn- og unge rettigheder. Derimod peger al evidens på, at en inkluderende tilgang rent faktisk virker. Således kan man blandt andet læse i OECD’s rapport fra 2015 (’Helping immigrant students to succeed at school and beyond’), at der er bedre faglige resultater samt i højere grad en følelse af at ’høre til’.

– I bestræbelsen på at styrke børns tilhørsforhold, er det nødvendigt med et skift i vores tankegang, fra: ’De tosprogede elever må først lære dansk og så kan de fokusere på pensum bagefter’. Til: ’Disse børn må lære dansk samtidig med pensum – og på samme tid som deres jævnaldrende kammerater’, lyder rådet fra Bolloten.

-Vi skal huske på, at de fleste af disse tosprogede børn har gået i skole før, og derfor bringer de også både viden og erfaring med sig ind i de danske klasser, og dette skal vi bygge videre på, understreger Bill Bolloten.

Grib udfordringen

-Lad os nu begynde at virkelig se disse børn som menige medlemmer af vores samfund. Lad os omfavne dem som elever med potentiale, også til at opnå succes. Lad os se dem som mennesker, der er i stand til at genopbygge deres liv.

Er vi som lærere og skoleledere parate til denne udfordring? lyder spørgsmålet afslutningsvist fra Bolloten.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere