Børn har brug for et sprog om vrede - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Børn har brug for et sprog om vrede

Det er almindeligt, at børn er vrede i perioder. Men er situationerne tilbagevendende, kan barnets forhold til forældre og andre børn køre fast og barnets vrede skaber problemer for det. De har det man kan betegne som problemvrede. De børn skal have hjælp til at håndtere deres vrede. Neuropsykolog Anne Vibeke Fleischer, der har skrevet to […]

0762_Invitation_Børn-med-problem-vrede_400x292

Det er almindeligt, at børn er vrede i perioder. Men er situationerne tilbagevendende, kan barnets forhold til forældre og andre børn køre fast og barnets vrede skaber problemer for det. De har det man kan betegne som problemvrede. De børn skal have hjælp til at håndtere deres vrede. Neuropsykolog Anne Vibeke Fleischer, der har skrevet to bøger om børn og vrede, peger på at børn med problemvrede har brug for et sprog til at udtrykke deres vrede.

Se også relevant workshop: “De vrede børn”.

»Børn har brug for et sprog om vreden, hvis de skal lære at udtrykke vreden anderledes, og det sprog skal voksne give dem. Børn mangler som udgangspunkt den bremse, der gør, at de kan vurdere situationen og finde en passende handling«, forklarer hun. Børn har brug for ordene, hvis de skal kunne vurdere omfanget af en situation, forklarer Anne Vibeke Fleischer.

»Det, vi skal have børn til, er at sige, at de er pissehamrende sure på storebror, og at de har lyst til at slå ham i maven, men at de lige tænker over, hvad de kan gøre i stedet. De skal lære at tænke: Han kom til at vælte mit tog, det kan rejses op igen, så pyt med det, eller: Han trådte på min bil, nu er den gået i stykker, og jeg er meget ked af det. På den måde kan de lære at afpasse deres handlinger til følelsen«.

Det dårlige mønster skal brydes

Skal du bryde det dårlige mønster, startes indsatsen ikke, når barnet er i det røde felt, siger Anne Vibeke Fleischer. »Det nytter ikke at begynde at tale, når barnet er kogende. Så skal man afslutte situationen hurtigt«

Empati er vejen frem

Den kontroversielle familieterapeut Jesper Juul peger også på de voksnes ansvar for at hjælpe de børn, hvor deres vredesudbrud er skadelige for udviklingen af relationer til omverdenen.

Han efterlyser mere empati og knap så meget konsekvens pædagogik i værktøjskassen hos de personer der omgås børn med problemvrede:

“Lærerne går galt i byen, fordi de i generationer har lært, at løsningen på alle konflikter er klare regler og konsekvenser. Det har aldrig hjulpet på anden måde, end at det har givet lærerne et alibi for at gnide deres nederlag af på eleverne. Alternativet hedder empati – både evnen og viljen til empati – og så hjælper det selvfølgelig at vide, at et verbalt/fysisk aggressivt barn bare er et ulykkeligt barn, som længes efter tillid og en udstrakt hånd.”

Fakta om problemvrede:

  • Vrede er en helt basal og god følelse – og en naturlig del af børns læringsproces.
  • Når børn får vredesudbrud flere gange om ugen og reagerer alt for hurtigt med alt for store reaktioner over selv små ting i forhold til barnets alder, kalder vi det problemvrede.
  • Ca. 10 % af alle børn under 8 år har det der kaldes problemvrede.

Se også relevant workshop: “De vrede børn”.

Relevante arrangementer

Ængstelig personlighed – den oversete lidelse
Kursus

Ængstelig personlighed – den oversete lidelse

Jylland & Sjælland

Få redskaber til at hjælpe borgere og patienter med en ængstelig evasiv personlighedsstruktur

Læs mere
Når traumer sætter sig i kroppen
Kursus

Når traumer sætter sig i kroppen

Jylland & Sjælland

Opnå en større forståelse for kroppens reaktioner på traumer, så du kan være med til at styrke trivslen for børn, unge og voksne med traumer. Det sker på denne kursusdag, der tager afsæt i den psykosomatiske traumemodel.

Din underviser er speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Gitte Retbøll, og hun sørger for, at du får:

Indsigt i, hvordan du kan tale om traumer og et indblik i, hvordan traumer opstår i barndommen og følger mennesker op igennem livet  Indsigt i, hvorfor det er vigtigt at spørge “Hvad er der sket dig”, når du møder en person med et traume  Indsigt i, hvordan kroppen reagerer på traumer, f.eks. barndomstraumer  Viden om, hvordan traumer sætter sig i kroppen som eksempelvis smerter eller ubehag  Viden om, hvordan smerterne forløses, når traumet behandles 

 

Læs mere
DLD – en overset sproglig udviklingsforstyrrelse
Kursus

DLD – en overset sproglig udviklingsforstyrrelse

Jylland & Sjælland

Det anslås, at 7-8% af alle børn har Developmental Language Disorder (DLD), udviklingsmæssig sprogforstyrrelse. Der er dog tale om et skjult handicap, som ofte er svært at opdage. Tag derfor med på denne temadag, som giver dig kompetencer til at spotte og hjælpe børn og unge med DLD. Mere konkret får du:

Viden om generel og forsinket sprogudvikling hos børn Konkret og håndgribelig viden om DLD Redskaber til at spotte de børn, som har brug for hjælp En lang række konkrete og praksisnære tips til, hvordan du kan hjælpe børn med DLD Gode tips til at finde yderligere viden om DLD

Underviser på dagen er ph.d. og audiologopæd Trine Printz.

Læs mere
Traumer og deres effekt på borgere og fagprofessionelle
Kursus

Traumer og deres effekt på borgere og fagprofessionelle

Jylland & Sjælland

Jo mere du ved og forstår om traumer, des bedre kan du gøre en vedvarende forskel for dine borgere og samtidig passe på dig selv i relationen. Kom derfor med på disse temadage i selskab med Louise Brückner Wiwe, specialist i neuropsykologi og psykopatologi, samt Camilla Bechsgaard, cand.psyk. og VISO-specialist.

Ved at tilmelde dig får du to temadage, hhv. en teoridag og en praksisdag, og efter dagene har du:

Opnået en teoretisk forståelse for sammenhængen mellem traumer og udviklingen af bl.a. hjernen, personlighed, sindslidelser, misbrug og spiseforstyrrelser Fået kendskab til ICD-11’s diagnoser af PTSD og kompleks PTSD og kan anvende analyseredskaber til at skabe overblik over borgernes liv og yde støtte Fået indblik i, hvordan du kan være med til at skabe optimale betingelser for en hverdag, som hjælper til at forstå traumernes effekt på nutiden og mindsker effekterne af borgernes traumehåndtering
Læs mere