Børn og unge profiterer af pårørendepakker - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Børn og unge profiterer af pårørendepakker

Børn og unge kan blive kastet ud i svær krise, når pårørende lider af en livstruende, uhelbredelig sygdom. Derfor opstod pårørendepakker. Læs mere her.

separationsangst
Børn og unge kan blive kastet ud i svær krise, når mor, far, søster eller en bror lider af en livstruende, uhelbredelig sygdom. I de mest alvorlige tilfælde kan børnene udvikle psykisk sygdom, men der kan også være tale om, at de f.eks. mistrives, får indlæringsvanskeligheder, må modtage specialundervisning eller dropper ud af en uddannelse.For at sikre at børnene ikke bliver overset eller kun får en sporadisk og utilstrækkelig hjælp, har Enhed for Lindrende Behandling på Aarhus Universitetshospital i samarbejde med Region Midtjylland udviklet en pårørendepakke. Den bliver rullet ud, når en patient bliver henvist til Enhed for Lindrende Behandling, hvilket typisk sker, når en voksen patient får stillet en terminal diagnose.

Vi sætter ind med en systematisk indsats i forhold til de pårørende, vi koordinerer hjælpen omkring familien og barnet og knytter et tættere netværk omkring dem, hvis der er behov for det”, fortæller psykolog Mai-Britt Guldin, Aarhus Universitetshospital, som i mange år har forsket i sorg.

Spørgeskema screener familier

Et af de vigtigste redskaber i processen er det spørgeskema, der benyttes ved det første møde med den nærmeste pårørende, hvilket typisk vil sige en ægtefælle. Her spørges der også til børn og unge i familien, som evt. også kunne have brug for støtte.

Svarene bliver efterfølgende vendt på en konference i Enhed for Lindrende Behandling med mange faggrupper rundt om bordet.

“Vi tager så stilling til, om der er brug for, at vi tilbyder samtaler med andre pårørende. I forhold til børn og unge er det måske nok, at vi yder rådgivning til, hvordan forældrene får talt med og støttet deres børn, men vi kan også vælge at indbyde børnene til en særskilt samtale. Endelig kan vi vælge at samle forældre og børn til en familiesamtale og herudfra vurdere, om der er grund til bekymring, og hvem der har brug for ekstra støtte”, fortæller Mai-Britt Guldin.

Koordinerer eksisterende kræfter

Det kan vise sig, at der skal en bredere indsats til, og i så fald vil der typisk blive indkaldt til et netværksmøde, hvor man indbyder de relevante aktører eksempelvis egen læge og de professionelle, der er omkring barnet. De bliver informeret om, hvad der ligger til grund for behovet for ekstra støtte, og hvad der er normale og forventelige reaktioner fra barnets side.

På mødet bliver der også vedtaget en plan for, hvilken støtte barnet skal have tilbudt.

Det kan eksempelvis være deltagelse i en sorggruppe med børn og unge i samme situation. Eller ekstra opmærksomhed fra skolens side. Eller måske skal lægen spille en vigtig rolle, fordi det vurderes, at der er fare for, at barnets symptomer på angst og depression kan udvikle sig til en psykisk lidelse.

Vi ser det som vores opgave at samle og koordinere de kræfter, der er i systemet i forvejen, så man undgår, at psykisk lidelse går ubemærket hen og at der er for mange skift af behandlere, som der ellers er risiko for”, siger Mai-Britt Guldin.

Journaler på pårørende

I Region Midtjylland har man som det eneste sted i landet besluttet at oprette journaler på de pårørende, selv om det ikke er dem, som er syge. Det ser Mai-Britt Guldin som et vigtigt redskab til at sikre, at det beskrevne fører til den indsats, der er brug for.

Tilbuddet med pårørendepakker har kørt i godt to år, og erfaringerne er gode, omend der mangler penge til at gennemføre en videnskabelig undersøgelse af effekten.

“Vi har selv undersøgt blandt både personale og pårørende, om vi får identificeret, dem der har brug for hjælpen, og det er der stor enighed om, at vi gør. Men vi mangler forskningsmidler til at følge op på, om selve indsatsen virker”, siger Mai-Britt Guldin.

Fakta

Ifølge Kræftens Bekæmpelse oplever cirka 26.000 skolebørn hvert år, at en far eller en mor bliver indlagt med en livstruende sygdom, dvs. i gennemsnit 12-16 børn på hver skole.

Ifølge Mai-Britt Guldin, forsker i sorg ved Aarhus Universitetshospital, peger repræsentative undersøgelser på, at cirka 10 procent af danske børn, der har mistet en forælder, oplever følelses- og adfærdsmæssige problemer som angst og depression senere i livet.

En undersøgelse fra 2012 fra Rambøll ”Børn, Unge og Sorg” viser, at for hver barn/ung, der har mistet en forælder, og som får hjælp, sparer det offentlige cirka 230.000 kr. i form af blandt andet reduceret behov for specialundervisning, ikke afbrudte uddannelser, højere uddannelsesniveau og større tilknytning til arbejdsmarkedet.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere