Boganmeldelse: Aktivitetsbog for børn med ADHD - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Boganmeldelse: Aktivitetsbog for børn med ADHD

Arbejder du med ADHD? Så får du her en anmeldelse af den helt nye bog "Aktivitetsbog for børn med ADHD" fra socialpædagog Tille Hansen.

Af Tille Hansen, Socialpædagog m. Diplom i “Udsatte børn og unge” og forældretræner i “Kærlighed i Kaos”
Aktivitetsbog for børn med ADHD

 

Jeg har med stor begejstring læst bogen “Aktivitetsbog for børn med ADHD – Hjælp til at opnå selvtillid, sociale færdigheder og selvkontrol” af Lawrence E. Shapiro. Allerede fra første side var jeg fanget af måden, hvorpå bogen er skrevet. Dette er en overskuelig og letlæselig bog med 44 forskellige aktiviteter, som læserne kan bruge ud fra de behov, den/de enkelte har.

En super bog, hvor indledningen henvender sig til forældre og børn, men også en bog, som fagfolk og andre, der har ADHD tæt inde på livet, vil kunne få stor glæde af at læse og bruge. Bogen er særdeles egnet til undervisningsmateriale for børn, primært i alderen 6-14 år, og er yderst relevant i forsøget på at støtte barnet med ADHD i en dagligdag, hvor alt går stærkt, og der stilles store krav – både til det sociale og det faglige. Inklusion i skoler og dagtilbud er en del af børns dagligdag, hvilket betyder, at de børn, der er udfordret, ofte har brug for gode brugbare redskaber til at skabe struktur – både hjemme, hos familie/venner og i skolen/institutionen.

Bogen “Aktivitetsbog for børn med ADHD” veksler mellem, hvilke udfordringer barnet, der lever med ADHD, har, og små aktiviteter med redskaber til at skabe struktur. Ved hver aktivitet er der en lille historie, som beskriver de udfordringer, hvortil aktiviteten høre – dette for at uddybe, hvad aktiviteten går ud på. Aktiviteterne i bogen kan være en stor hjælp til at give barnet nye handlemuligheder, og til at få de ansvarlige voksne i barnets liv til at støtte op om disse handlemuligheder.

Aktiviteterne er lettilgængelige og vil som sagt kunne bruges i arbejdet med børn og unge i alderen 6-14 år. Dog vil jeg sige, at det – som i alt andet inden for arbejdet med mennesker – kræver en vurdering af, om det pågældende barn vil kunne profiterer af aktiviteterne. Når bogen er færdiglæst, vil den efterfølgende være perfekt som opslagsværk, når man står og mangler specifikke redskaber til at støtte et barn med ADHD-udfordringer i dagligdagen.

Lawrence E. Shapiro formår med denne bog at forenkle den komplekse opgave, det er at strukturere en hverdag fyldt med udfordringer.

Se også: Lær om ADHD fra en af de førende eksperter, Dr. Russell Barkley

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere