I Minecraft kan man nemlig selv tilføje, bygge til og rive ned som man har lyst, og kombineret med ideen om at eleverne ikke er bundet til et fysisk sted i det tredimensionelle kort, men kan bevæge sig frit rundt, giver nogle ekstreme muligheder for undervisning og læring.
Se alle vores kurser og uddannelser til skolelærere
Minecraft i undervisningen – Inspiration til klasseværelset
Geodatastyrelsen har selv disse forslag til inspiration til undervisning med det nye 3D kort i Minecraft:
Matematik
Ved at gå rundt i den virtuelle verden og sammenligne med den fysiske verden er det muligt at øge den rumlige forståelse hos eleverne. Spillet består af blokke på 1×1 m og er samtidig en afbildning af Danmark 1:1, hvilket giver gode muligheder for at lave øvelser med måling af afstande, omkreds og rumfang.
Eleverne kan også beregne priser på bygningsværker ved at tælle forskellige typer blokke og lægge dem sammen, og de kan beregne, hvor høj en bro skal være for at en lastbil kan komme under den.
Dansk
Der er indsat adresser i spillet, så det er muligt at få en diskussion af stednavne og deres betydning. Hvorfor er der fx en Mosevej i mange danske byer?
Du kan også tage eleverne med på en virtuel ekskursion til steder, I normalt ikke kan nå fysisk, hvis I fx har læst en bog der foregår et bestemt sted.
Se alle vores kurser og uddannelser til skolelærere
Udeskole
Du kan ved hjælp af geodata og kort få overblik over skolens umiddelbare omgivelser og dermed mulighederne for at rykke undervisningen ud fra klasselokalet.
Med Danmarks frie geodata i en Minecraftverden er muligt at lave skattejagte, hvor eleverne først har set skatten i spillet og så derefter skal finde den fysisk. Eleverne kan også bruge spilverdenen til at guide klassekammeraterne i den fysiske verden. Dette vil kunne medføre brug af GPS og kompas, samt øge en forståelse af koordinatsystemer.
I vil kunne planlægge ekskursioner sammen. Eleverne kan sætte deres fund i naturen ind i spillet. Danmarks frie geoedata i en Minecraftverden kan bygge bro mellem klasselokalet og skolens omgivelser.
Giver en bedre forståelse af rum
Med Danmark i 3D kan skoleelever blandt andet træne rumforståelse i matematik og opføre kunstværker og bygninger i billedkunst. Hele pointen er nemlig, at de kan gøre det ud fra virkeligheden og ikke ud fra en fiktiv verden, som det har været tilfældet tidligere i Minecraft.
– Det giver en helt anden forståelse end at kigge på et fladt kort, siger Simon Kokkendorf, der er AC-specialist for Geodatastyrelsen, der har “skabt” Danmark i Minecraft.
– Det giver os rigtig mange muligheder for at udforske Danmark, siger Katrin Kristensen, der er lærer for 2. klasse på Ørestad Skole. siger hun i denne artikel på Dr.dk, hvor du også kan se en video med børn der leger med danmarkskortet i minecraft.