Princip nr. 1: Hold gode pauser
Tilgangen til det moderne arbejdsliv er, at medarbejderne skal være passionerede og samtidig være så effektive som muligt. Kort sagt – arbejde hårdt. Ingen tvivl om at arbejdshandskerne skal på, hvis der skal præsteres, men pausen må heller ikke glemmes!
Forskning har vist, at de allermest passionerede medarbejdere også er dem, der oftest ikke får holdt deres pauser. Og det er de selvsamme medarbejdere, der går ned med stress.
Princip nr. 2: Skab stærke sociale relationer
I det samlede billede bliver det ofte stærkt undervurderet, hvor vigtige medarbejdernes indbyrdes relationer er.
En ny undersøgelse fra DTU Compute viser, at et teams præstationer afhænger mere af gode, stærke indbyrdes forhold end af, hvilken viden og hvilke evner de enkelte medlemmer besidder. Jo stærkere relationerne er, jo stærkere er holdet.
Princip nr. 3: Find dine tidsrøvere
95 procent af alle mennesker laver overspringshandlinger og de fleste af dem ville ønske, at de havde mere selvdisciplin. Selvom vi er glade for vores arbejde, tager vi før en opgave ofte tilløb igen og igen. ”Find dine tidsrøvere” handler om, at du er bevidst om, hvordan du bruger dine ressourcer i dagligdagen.
Princip nr. 4: Hjælp andre, når du har overskud
Ifølge den amerikanske professor Adam Grant findes der tre forskellige hjælpe-typer:
- ”The Giver” – der giver, før de modtager.
- ”The Matcher” – der skal have noget igen, før de giver.
- ”The Taker” – der primært tager fra andre.
Ret overraskende, så er ”giverne” overrepræsenterede både i toppen og bunden af succes-statistikkerne, da det ”at give” kan give overskud, men også underskud, hvis der bliver givet, uden at kræfterne er til det.
Princip nr. 5: Spørg om hjælp, når du har en udfordring
I en Harvard-undersøgelse af den amerikanske efterretningstjeneste skulle man finde de dygtigste teams. Til stor overraskelse var det ikke kompetencer og ambitioner, der var den vigtigste faktor. De teams, der hjalp hinanden mest, var også dem, der var de mest succesrige – ikke mindst fordi de praktiserede en højere grad af vidensdeling.
Princip nr. 6: Håndter dine negative oplevelser
Ifølge forskning i positiv psykologi ”rammer” negative episoder os tre gange voldsommere end de positive. På en helt almindelig arbejdsdag kan det være stressende at håndtere modgang for de enkelte medarbejdere og de enkelte teams.
Princip nr. 7: Fejr jeres succeser
Ifølge ”Psykologi i organisation og ledelse” er den sociale støtte et godt værn mod stress, fordi den ændrer stresskilden. Som en del af den sociale støtte ligger også den følelsesmæssige støtte, som er at vise interesse, omsorg og opmærksomhed. Når vi fejrer små og store succeser sammen, skaber vi automatisk mere menneskeligt overskud.