Demens: Nudging kan øge livskvaliteten hos borgere med demenssygdomme - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Demens: Nudging kan øge livskvaliteten hos borgere med demenssygdomme

Her kan du læse om nogle af de måder, hvorpå adfærdsindsigt - også kaldet nudging - kan være med til at skabe større tryghed og øget livskvalitet for borgere med demenssygdomme.

Af Nana Rafn
Demens
Artiklen er oprindeligt udgivet i 2020. Den er senest opdateret i maj 2023.


En demenssygdom kan ændre hverdagen ganske drastisk for den enkelte. Som en anden tyv kan den stjæle erindringer og evnen til at orientere sig eller kommunikere, og ofte vil demenssygdomme også forårsage nedsat initiativ, manglende overblik og dømmekraft samt en generel ændret adfærd – den demensramte kan f.eks. opleve angst, få hallucinationer og vrangforestillinger, blive udadreagerende eller opleve stor uro.

Ifølge Nationalt Videnscenter for Demens er der godt 87.000 danskere på 65 år eller derover, for hvem disse symptomer er hverdagen som følge af en demenssygdom.

Adfærdsindsigt – også kendt som nudging – kan være et værdifuldt redskab til at skabe så stor livskvalitet som muligt for mennesker med demens. Ved hjælp af nudging er det muligt at lave såvel små som store ændringer på de rammer, der omgiver de demensramte, så de f.eks. bedre kan orientere sig, føler sig mere trygge og oplever større glæde.

Se også: Uddannelse i praksisnær neuropædagogik

En landsby, der skaber tryghed for demente borgere

I byen Weesp i Holland har man taget skridtet fuldt ud. Her finder man nemlig landsbyen Hogeweyk, som til forveksling kunne ligne enhver anden by, men som dog adskiller sig ved kun at være beboet af mennesker med demenssygdomme.

Landsbyen har plads til 152 beboere, som hver har deres egen lejlighed, som de får hjælp til at råde over sammen med et team af personale. De kan desuden handle ind i landsbyens eget supermarked – hvor de kan betale med en særlig valuta – de kan komme til kulturelle arrangementer, i biografen eller i kirke, og de kan bevæge sig rundt på byens gader eller i parkerne. Målet har været at give beboerne så meget frihedsfølelse og selvbestemmelse som overhovedet muligt, samtidig med at landsbyen skal skabe tryghed for både beboerne og deres pårørende.

Der har været arbejdet på et lignende projekt herhjemme i det danske. Odense Kommune og O-K Fonden gik for nogle år tilbage sammen om at skabe Byen for Livet, som skulle være et byområde for borgere med demens. Projektet er dog pt. på standby.

Sæt kulør på bordet

Vejen til større livskvalitet for demente kan også gå gennem såkaldt nudging, som kan forstås som en slags guidninger til en adfærd, som er til større gavn for det enkelte menneske.

Da mange mennesker med demens har udfordringer med perception og opmærksomhed, kan de have svært ved at overskue spisesituationer, fordi de simpelthen ikke kan skelne maden fra hinanden, eller ikke for alvor oplever, at maden tiltrækker deres opmærksomhed.

I erkendelse af dette har man lavet undersøgelser, hvor der eksperimenteres med farverne på servicen og på dækkeservietter. I 2015 havde friplejehjemmet Mariaplejehjemmet i Gadbjerg derfor pludselig et noget mere farverigt bord, når beboerne skulle have mad. Tallerknerne var røde, og det samme gjaldt bestik og glas, mens dækkeservietterne lyste op med deres gule farve. Formålet var at øge appetitten hos beboere med demens ved at motivere – eller nudge – dem til selv at række ud efter glas, bestik og mad, og personalet oplevede, at der kom mere ro omkring måltiderne, og at beboerne fik større appetit (Alt om Kost 2015).

The Dementia Centre at The University of Stirling i Skotland har lavet lignende undersøgelser og har fundet, at selv patienter med svær Alzheimers forøgede deres indtag af mad med op til 250 gram pr. dag, når farverne på servicen blev ændret (Videnskab.dk 2017).

Se også: Uddannelse i praksisnær neuropædagogik

Større involvering af beboere med demens

Nudging kan også benyttes til at hjælpe plejehjemspersonale til at tænke i nye baner, så de f.eks. får involvereret beboerne mest muligt i dagligdagen.

I 2017 var forskningsvirksomheden iNudgeyou involveret i et demensprojekt, som bl.a. betød, at Bredebo Plejecenter i Lyngby-Taarbæk Kommune igennem et halvt år arbejdede med at finde og implementere konkrete redskaber, der kunne hjælpe medarbejderne til at give beboerne flere gode oplevelser i hverdagen.

Et af de gode redskaber, de fandt frem til, var ”Hvis-så-planer”. Dette redskab handler i al sin enkelhed om at få tænkt anderledes i hverdagen ved hele tiden at overveje måder at involvere beboerne på. En sådan plan kunne f.eks. lyde: ”Hvis jeg skal i Netto for at hente kaffe, så kan jeg tage Jørgen og Maria med, for de kan godt lide at købe ind”. På den måde kan beboerne få en dagligdag, hvor der er fokus på at skabe gode oplevelser og på at give dem et så normalt liv som muligt trods deres demens.

Stå endnu stærkere i dit arbejde med demente borgere

Nudging er et af de værktøjer, som kan gøre en stor forskel for mennesker med demens. I dit arbejde med mennesker, der lider af demenssygdomme, er det dog også meget gavnligt, at du har en forståelse af og kan bruge den neuropædagogiske tilgang. Den hjælper dig til at forstå, hvad der sker i hjernen, og hvordan det påvirker den enkelte borger. Tilgangen sikrer også, at du har blik for hele mennesket, herunder de ressourcer, udfordringer og ønsker, den enkelte borger kommer med i livsrygsækken.

Du kan få en grundig indføring i praksisnær neuropædagogik ved at deltage på denne uddannelse, som Susanne Bommelund og Bente Juul fra Hjerneskadecentret i Odense står i spidsen for.

Relevante arrangementer

Adfærdsindsigt der hjælper demensramte
Kursus

Adfærdsindsigt der hjælper demensramte

Jylland & Sjælland

Hvordan kan vi skabe miljøer, som giver vores demensramte borgere større tryghed og trivsel i hverdagen? Det kan du høre mere om på dette givende kursus, hvor du får indsigt i og inspiration til, hvordan adfærdsdesign kan anvendes på ældre- og demensområdet. Du bliver undervist af Caroline Gundersen, som er adfærdsanalytiker og kommunikationsansvarlig i iNudgeyou.

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere