Det professionelle mentorskab
af Lisa Ott, mentor- og ledelseskonsulent
Når vi møder en bekendt, og vedkommende siger, ”Jeg har fået en mentor”, ved vi i første omgang ikke, hvad det egentlig er, vores bekendte har fået. Er det en tutor, en kontaktperson, en læremester? Er det noget, der er pålagt, eller er det frivilligt? Kunne han selv vælge mellem flere, eller var det den person, der var til rådighed? Alle mulige indsatser i kommuner, på skoler og i virksomheder bliver nemlig til under overskriften: Mentorordning.
Lad os spole tiden et par tusinde år tilbage. Mentoring er nemlig ikke et nyt fænomen. Den oprindelige Mentor stammer fra Homérs fortælling om Kong Odysseus. Her hører vi, at da kongen af Ithaca, Odysseus, drog i krig i Troja, ville han sikre sig, at hans purunge søn Telemachos kunne varetage ansvaret for kongeriget i hans fravær. Odysseus bad derfor sin gode ven Mentor om at træde i hans sted, mens han var væk. Odysseus var sikker på, at både Telemachos og kongerige var i gode hænder, fordi Mentor var ikke alene en klog og trofast ven, men – når situationen krævede det – blev Mentor dubleret af visdommens gudinde Athene.
Se alle vores kurser og uddannelser om mentorskab
Mentorskab – En virksom og praksisnær metode
De fleste af os har brugt mentoring i vores udvikling – mange af os uden at tænke over det. Det kan have været en chef, en nabo eller en ældre kollega, som vi har set op til, har lært af og brugt som rollemodel. Det har altid fungeret godt uden, at det er lagt i rammer.
Når vi i dag arbejder med mentoring i professionel sammenhæng, tager vi altså noget, der naturligt indgår i vores udvikling, og sætter det i system. Der er bare stor forskel på, hvordan det system ser ud afhængigt af, hvor mentorprogrammet er baseret, og hvilke udfordringer mentorprogrammet er sat op for at løse. I det følgende vil jeg give mit bud på, hvilke ingredienser, jeg mener, der skal til for, at et mentorprogram bliver en succes for alle involverede.
Fra det naturligt opståede mentorskab beholder vi det frivillige i relationen, mentors erfaring og den gensidige tillid fra det naturligt opståede mentorskab. Men i det professionelle mentorskab tilsætter vi et formål, en begyndelse og en slutdato.
Se alle vores kurser og uddannelser om mentorskab
Når mentorrelationen etableres, tager mentor og mentee bestik af hinanden og siger ”ja tak” til relationen. Når der er enighed om at fortsætte, får mentee til opgave at formulere, hvilket fokus eller formål mentorrelationen skal have. Mentormetoden er især virksom i forhold til det praksisnære, så jo mere konkret mentees udfordring er, jo mere effektiv er mentoring.
Hovedopgaver i mentorskabet
Mentors opgave er at sætte vilkårene op: hvor holdes møderne, hvor hyppige og hvor lange er møderne etc. Mentor og mentee er enige om, at det er mentee, der er hovedperson, og den der er ansvarlig for at udvikle sig, og mentor er indstillet på at bruge af sine egne levede erfaringer. Både formål og vilkår nedskrives i en aftale, som ligger til grund for relationen.
Der er mange fagpersoner, der arbejder i det samme udviklingsfelt: Coaches, terapeuter, vejledere, kontaktpersoner. En af de vigtige forskelle er, at mentor altid er til stede med sin egen levede erfaring og ikke nødvendigvis med en bestemt samtalemetode. Derfor kan mentorerne godt bruge metoder fra f.eks. coaching på mentormøderne, men det er ikke det afgørende. Her er det erfaringen indenfor et område, der tæller.
At lære af andres erfaringer, lyder simpelt, men kræver en fokuseret opmærksomhed fra både den erfarne – mentor og den mindre erfarne – mentee. Vi er nemlig ikke vant til at dele ud af de læringsfyldte fejltagelser, vi begår, og vi er ikke vant til at lytte for at lære af andres erfaringer. Derfor er det en god ide at træne både mentorer og mentees i disciplinen ”at lytte”.
Men i et velfungerende mentorprogram er det ikke nok, at der er mentorer og mentees. Der er brug for en tovholder til at sikre det gode match, til at sørge for igangsættelse og afslutning af relationerne og til at afholde kurser og/eller netværksmøder for deltagerne.