Det professionelle mentorskab - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Det professionelle mentorskab

Det professionelle mentorskab af Lisa Ott, mentor- og ledelseskonsulent Når vi møder en bekendt, og vedkommende siger, ”Jeg har fået en mentor”, ved vi i første omgang ikke, hvad det egentlig er, vores bekendte har fået. Er det en tutor, en kontaktperson, en læremester? Er det noget, der er pålagt, eller er det frivilligt? Kunne […]

mentorskab

Det professionelle mentorskab

af Lisa Ott, mentor- og ledelseskonsulent

Når vi møder en bekendt, og vedkommende siger, ”Jeg har fået en mentor”, ved vi i første omgang ikke, hvad det egentlig er, vores bekendte har fået. Er det en tutor, en kontaktperson, en læremester? Er det noget, der er pålagt, eller er det frivilligt? Kunne han selv vælge mellem flere, eller var det den person, der var til rådighed? Alle mulige indsatser i kommuner, på skoler og i virksomheder bliver nemlig til under overskriften: Mentorordning.

Lad os spole tiden et par tusinde år tilbage. Mentoring er nemlig ikke et nyt fænomen. Den oprindelige Mentor stammer fra Homérs fortælling om Kong Odysseus. Her hører vi, at da kongen af Ithaca, Odysseus, drog i krig i Troja, ville han sikre sig, at hans purunge søn Telemachos kunne varetage ansvaret for kongeriget i hans fravær. Odysseus bad derfor sin gode ven Mentor om at træde i hans sted, mens han var væk. Odysseus var sikker på, at både Telemachos og kongerige var i gode hænder, fordi Mentor var ikke alene en klog og trofast ven, men – når situationen krævede det – blev Mentor dubleret af visdommens gudinde Athene.

Se alle vores kurser og uddannelser om mentorskab

Mentorskab – En virksom og praksisnær metode

De fleste af os har brugt mentoring i vores udvikling – mange af os uden at tænke over det. Det kan have været en chef, en nabo eller en ældre kollega, som vi har set op til, har lært af og brugt som rollemodel. Det har altid fungeret godt uden, at det er lagt i rammer.
Når vi i dag arbejder med mentoring i professionel sammenhæng, tager vi altså noget, der naturligt indgår i vores udvikling, og sætter det i system. Der er bare stor forskel på, hvordan det system ser ud afhængigt af, hvor mentorprogrammet er baseret, og hvilke udfordringer mentorprogrammet er sat op for at løse. I det følgende vil jeg give mit bud på, hvilke ingredienser, jeg mener, der skal til for, at et mentorprogram bliver en succes for alle involverede.

Fra det naturligt opståede mentorskab beholder vi det frivillige i relationen, mentors erfaring og den gensidige tillid fra det naturligt opståede mentorskab. Men i det professionelle mentorskab tilsætter vi et formål, en begyndelse og en slutdato.

Se alle vores kurser og uddannelser om mentorskab

Når mentorrelationen etableres, tager mentor og mentee bestik af hinanden og siger ”ja tak” til relationen. Når der er enighed om at fortsætte, får mentee til opgave at formulere, hvilket fokus eller formål mentorrelationen skal have. Mentormetoden er især virksom i forhold til det praksisnære, så jo mere konkret mentees udfordring er, jo mere effektiv er mentoring.

Hovedopgaver i mentorskabet

Mentors opgave er at sætte vilkårene op: hvor holdes møderne, hvor hyppige og hvor lange er møderne etc. Mentor og mentee er enige om, at det er mentee, der er hovedperson, og den der er ansvarlig for at udvikle sig, og mentor er indstillet på at bruge af sine egne levede erfaringer. Både formål og vilkår nedskrives i en aftale, som ligger til grund for relationen.

Der er mange fagpersoner, der arbejder i det samme udviklingsfelt: Coaches, terapeuter, vejledere, kontaktpersoner. En af de vigtige forskelle er, at mentor altid er til stede med sin egen levede erfaring og ikke nødvendigvis med en bestemt samtalemetode. Derfor kan mentorerne godt bruge metoder fra f.eks. coaching på mentormøderne, men det er ikke det afgørende. Her er det erfaringen indenfor et område, der tæller.

At lære af andres erfaringer, lyder simpelt, men kræver en fokuseret opmærksomhed fra både den erfarne – mentor og den mindre erfarne – mentee. Vi er nemlig ikke vant til at dele ud af de læringsfyldte fejltagelser, vi begår, og vi er ikke vant til at lytte for at lære af andres erfaringer. Derfor er det en god ide at træne både mentorer og mentees i disciplinen ”at lytte”.

Men i et velfungerende mentorprogram er det ikke nok, at der er mentorer og mentees. Der er brug for en tovholder til at sikre det gode match, til at sørge for igangsættelse og afslutning af relationerne og til at afholde kurser og/eller netværksmøder for deltagerne.

Se alle vores kurser og uddannelser om mentorskab

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere