Distanceledelse - få skabt et godt grundlag! - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Distanceledelse – få skabt et godt grundlag!

Få opbygget et åbent, tillidsfuldt og afstemt samarbejde som distanceleder ved at stille din medarbejder disse spørgsmål.

Artikelbillede_600x450px_Samarbejde
Artikelserie 3 ud af 3 af: Lars Pedersen, forfatter af bogen “Er der en leder til stede?“Arbejder du som distanceleder, er et vigtigt, at der fra starten bliver opbygget et åbent, tillidsfuldt og afstemt samarbejde. Det vil sikre, at du som leder og dine medarbejdere arbejder hen mod det samme mål.

For at få skabt dette grundlag, kan du som distanceleder med fordel stille distancemedarbejderen disse spørgsmål:

  • Mening:
    • Hvad anser du for at være din kerneopgave på din lokation?
    • Hvilken værdi skal du tilføre på dit arbejdssted og hvordan bidrager du til vores samlede målopfyldelse?
    • Hvilken værdi tænker du, at samarbejdet med din leder skal skabe?
    • Hvilken indsigt har du behov for, så du føler dig klar på, hvad den overordnede opgave vi skal skabe værdi på, består af?
  • Vision:
    • Hvad er dit overordnede mål, som du personligt stræber efter at opnå?
    • Hvilket overordnet mål kunne du tænke dig for samarbejdet mellem dig og din leder?
  • Værdier:
    • Hvad er vigtigt for dig i relation til at skulle være selvledende?
    • Hvad betyder mest for dig, når du har din formelle leder på distancen?
  • Overbevisninger:
    • Hvad tror du på, er muligt for dig som selvledende medarbejder på dit arbejdssted?
    • Hvad må du og din leder tro på, er muligt for jer i samarbejdet over distancen?
  • Kompetencer:
    • Hvad ser du som dine kernekompetencer i faglig og personlig selvledelse?
    • Hvilke kompetencer kunne du tænke dig at udvikle?
    • Hvordan har du behov for din leder?
  • Adfærd:
    • Hvad prioriterer du at gøre i dit lokale samarbejde, som vil udvikle din selvledelse?
    • Hvilken adfærd vil du vise i vores virtuelle kommunikation?
    • Hvad er vigtigt, at din leder prioriterer at gøre?

Distanceledelse og virtuelt samarbejde er nogle rammevilkår, vi i enhver offentlig organisation må lære at tage fordele ud af og minimere risiciene ved. Der er fordele og ulemper ved det meste. Det, der kan virke for dig i én situation, virker måske ikke for en anden i en lignende situation – og omvendt. Den vej, der virker for dig, er den, du selv finder og anlægger.

“Er der en leder til stede?”

Vil du vide endnu mere om distanceledelse og virtuelt samarbejde, så har forfatter Lars Pedersen netop udgivet bogen “Er der en leder til stede”. Bogen henvender sig primært til ledere og projektledere, men kan også bruges af andre, til at skabe gode relationer og resultater over distancen.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere