En ny afgørelse om refusion, når en ung er i efterværn - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

En ny afgørelse om refusion, når en ung er i efterværn

Ankestyrelsen har afgivet en ny afgørelse om refusion, når en ung er i efterværn. Få et overblik over hvad afgørelsen har af betydning her.

bente-efterværn
En ny afgørelse om refusion, når en ung er i efterværn

Kort før jul afgjorde Ankestyrelsen, at der ikke er ret til refusion i efterværnperioden i sager, hvor den unge har været anbragt inden det 18. år, men hvor der ikke har bestået et refusionsforhold inden det 18. år.
Ankestyrelsen angiver, at tidligere afgørelser vedr. refusion i efterværnsperioden har beroet på en retsvildfarelse, idet retssikkerhedslovens § 9c, stk. 4 kun omhandler den situation, hvor en allerede bestående refusionsret fortsætter efter det fyldte 18. år.

Retstilstanden efter afgørelsen

Der er tale om en meget stram ordlydsfortolkning og der er nok ikke megen tvivl om, at den som sådan er korrekt.
Afgørelsen (gen)rejser imidlertid et andet og mere grundlæggende spørgsmål om fortolkning af reglen om ret til refusion i sin helhed, når en anbringelse/døgnophold fortsætter udover det 18. år.

Ankestyrelsen har i tidligere klagesager afgjort, at hovedreglen i § 9c, stk. 2 om ret til refusion fra den tidligere kommune, når denne har medvirket til etableringen af døgnophold ikke gælder i tilfælde af, at en anbringelse fortsætter i et ubrudt døgntilbud som efterværn efter det 18. år efterfulgt/erstattet af et tilbud efter §§ 107-108. Denne forståelse af stk. 2 må bero på den forudsætning, at stk. 4 er indført for at fortrænge og ikke supplere hovedreglen i stk. 2.

Flere kommuner har i klagesager argumenteret for, at stk. 2 netop er en hovedregel, som der må faldes tilbage på i sager, hvor et døgnophold fortsætter ubrudt. Der er argumenteret med, at det også her må bero på en retsvildfarelse, når Ankestyrelsen har været af den opfattelse, at stk. 2 ikke er relevant i efterværnssager. Denne argumentation har Ankestyrelsen som bekendt ikke været enig i.

Forhåbentlig kan også denne fortolkning nu blive udsat for en ny prøvelse. Der er som sagt formentlig tale om en korrekt ordlydsfortolkning af § 9c, stk. 4, men det virker som om, Ankestyrelsen glemmer, at selv en ordlydsfortolkning skal udsættes for et realitetscheck og hvis man i denne situation spørger: ”kan det nu virkelig passe”, kommer man hurtigt på sporet af andre mulige fortolkningsbidrag.

Reglernes udvikling

Starter man i kronologien, bliver det klart, at formålet med, at Folketinget i sin tid bibeholdt refusionspligten, når en myndighed har medvirket til at en person får ophold i et døgntilbud, var, at sikre, at de kommuner, der har mange og/eller store institutionstilbud, ikke skulle komme til at afholde store udgifter som følge af, at andre kommuner anbragte, placerede og flyttede egne borgere til institutionskommunen.

Ved den store reform af børnereglerne i 1993 indførtes en ”efterværnsregel”, hvorefter en ung, der var anbragt efter børnereglerne, kunne forblive anbragt i to år efter det fyldte 18. år med refusionsret efter den nugældende hovedregel i stk. 2.

Efterværnsreglen er siden gennem årene ændret og udvidet, således at efterværnsperioden er blevet forlænget og andre typer af foranstaltninger end et døgntilbud er kommet til.
Hertil kommer, at handlekommunereglerne i 2003 ændredes således, at den kommune, der anbringer et barn uden for hjemmet efter børnereglerne, forbliver handlekommune frem til barnets 18. år – med den følge, at handle- og betalingsforpligtelse følges ad i alle sager om anbringelse etableret efter 2003. Behovet for refusion vil derfor typisk først opstå, når den unge fylder 18 år.

Med indførelse af andre foranstaltningstyper end døgnophold opstod et behov for en refusionsregel, der kan sikre, at også de mindre omfattende foranstaltninger er omfattet af retten til refusion. I forarbejderne til loven er der imidlertid ingen holdepunkter for at konkludere, at hovedreglen om refusion ved et ubrudt døgntilbud ikke (længere) skulle gælde de forlængede børnesager.

Konklusion:

KL og de kommuner, der allerede har modtaget krav om tilbagebetaling, har naturligvis ret i, at denne problemstilling skal løses hurtigt og utvetydigt, så kommunerne ved, hvad de har at rette sig efter fremover.
Efter min opfattelse, er den mest rigtige løsning, at Ankestyrelsen erkender, at stk. 2 (døgntilbud og hvad der træder i stedet for et døgntilbud) også gælder i børnesager med stk. 4 som et supplement. Retstilstanden vil så være den, at der er refusion, så længe en døgninsats ikke er afbrudt.
Skulle den fortolkning ikke kunne vinde støtte i Ankestyrelsen, er en hurtig lovændring/præcisering påkrævet.

Bente Adolphsen
Juridisk konsulent, Seminarer.dk

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere