Artiklen er udgivet i 2017
Kost, ernæring og motion kommer mere og mere i fokus. Og med god grund. Der er nemlig flere fordele ved at lave en god sammensætning mellem kost og motion. Nedenfor kan du finde vores videoserie med Umahro Cadogan, som er ernæringsekspert.
Spis din hjerne i topform
Umahro Cadogan har en pointe, når han siger, at den fysiske tilstand, vores krop er i, har en stor indflydelse på, hvordan vores hjerne fungerer.
Derfor kan man godt bruge mad som en slags hjernemedicin, for man kan faktisk spise mad, der påvirker hjernen, så den fungerer bedre.
Se Umahro forklare sammenhængen i denne video.
Kostens indvirkning på psykiske lidelser
Kost og ernæring har en stor indvirkning på kroppen, men det viser sig også, at den kost vi, putter i kroppen, har en ret stor indflydelse på vores hjerne.
Professor i ernæring Umahro Cadogan forklarer, at der er studier, der viser, at bl.a. omega-3-fedtsyrer kan hjælpe mennesker med ADHD og derfor også nogle gange kan mindske deres medicinforbrug.
Helt basalt ved vi også, at omega-3 kan give en højere IQ. Hos børn, der får omega-3 allerede i fostertilstanden og tidligt i livet, ser det f.eks. ud til, at deres hjerner fungerer en smule bedre, når de bliver ældre, fordi hjernen er blevet næret bedre og har fået flere byggesten.
Omega-3 er langt fra det eneste ernæringsmiddel, der kan bruges i behandlingen og håndteringen af neurologiske, kognitive, indlærings-, adfærds- og udviklingsmæssige problemer. Der er også en sammenhæng mellem zink, C vitamin, nogle af b-vitaminerne, magnesium og hjernens funktioner. Ved nogle studier har man – ved at give zink til børn med ADHD – mindsket behovet for medicin, fordi zinken var vigtig for deres hjerne.
Der er også lavet studier om sammenhængen mellem fødevareintolerence og hyperaktivitet, der viste, at der markante forbedringer at spore allerede efter 6 uger, hvis man fjernede de fødevarer, som et barn ikke kunne tåle.
Se mere om dette studie og fødevarers indflydelse på hjernen i dette videoklip.
Bevægelse styrker hjernen
Motion er sundt for kroppen, men bevægelse har også en direkte effekt på hjernen. En effekt, der er til at måle, og som kan hjælpe personer med problemer med bl.a. kognitive funktioner, indlæring og ADHD.
Hvis man tager folk, der ikke bevæger sig, og får dem til at gå, så er der dele af hjernen, der har med bl.a. kognitive funktioner og indlæring at gøre, der vil vokse. Faktisk kan den vokse 3-5% på et års tid.
Går man et skridt videre og begynder at træne struktureret en 5-6 gange om ugen af 45 – 60 minutters varighed, kan man på enkelte personer se en vækst på op til 10% i løbet af samme periode.
Det vil sige, at der i motion og bevægelse ligger et andet redskab til at få hjernen til at yde mere optimalt. Det kan hjælpe folk, hvis hjerne ikke fungerer helt normalt eller er meget forstyrrede.
Se Umahro Cadogan udfolde betydningen af motion og bevægelse i denne video.
Kost og motion som pædagogisk værktøj
I det daglige pædagogiske arbejde med personer med indlærings-, adfærds- og udviklingsproblemer kan kost og motion, med fordel, tænkes sammen med de andre pædagogiske redskaber, der anvendes. For man får meget mere ud af de almindelige redskaber, hvis man tager kosten og motionen med.
Kost og motion har en positiv indvirkning på en lang række psykiske og fysiske parametre, så som indlæring, koncentration, energi, drive og motivation.
Det er ikke kun i det daglige arbejde med personer med adfærds-, udviklings- og indlæringsproblemer, at sund kost og motion har vist sig at have god effekt. Hvis man kigger lidt ud i personernes fremtid, er der også følgevirkninger af deres problemer, som kan afhjælpes ved at indføre sunde kostvaner og motion i deres hverdag. Se herunder vores video, hvor Umahro Cadogan taler om kost og motion som pædagogisk værktøj.