Interview med Jytte Birk Sørensen - Mødet med forældre til for tidligt fødte børn - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Interview med Jytte Birk Sørensen – Mødet med forældre til for tidligt fødte børn

Interview med Jytte Birk Sørensen. Få 3 gode råd til, hvordan fagprofessionelle bør møde forældre til præmature børn. 

præmature børn

Seminarer.dk har taget en snak med Jytte Birk Sørensen om mødet med forældre til for tidligt fødte børn. Læs videre herunder og bliv klogere på kommunikationen og få 3 gode råd til, hvordan fagprofessionelle bør møde forældre til præmature børn.Jytte Birk Sørensen, Cand.scient soc.psyk, Lektor i psykologi og Marte Meo Supervisor. Jytte Birk Sørensen er fra Dansk Marte Meo Center og har nu uddannet over 300 Marte Meo terapeuter, herunder mange sundhedsplejersker, som har været tilkoblet familier med for tidligt fødte børn. Derudover er hun forfatter til flere bøger.

Hvordan oplever du forældre til for tidligt fødte børn?

Der er mange nuancer. Forældrene har været og er måske stadig meget bange for barnets overlevelse. Det kan føre til tilknytningsvanskeligheder, fordi forældrene prøver at beskytte sig selv ved ikke at udvise udtalt kærlighed til barnet, hvilket kan give sig udslag i, at forældrene bliver distancerede og meget fokuserede på overdreven træning af deres barn. Omvendt kan forældrene også blive alt for omklamrende og overbeskyttende, hvilket kan føre til, at barnet hæmmes i sine udviklingsprocesser. Som fagprofessionel skal man huske på, at forældrene har været eller fortsat er i kontakt med angsten for at miste eller at få et handicappet barn. 

Se også relevant kursus: Fostrets og fødslens psykologi

Hvilken forskel gør det for forældre til præmature børn at blive mødt på den mest hensigtsmæssige måde?

Forældre vil opnå mere ro og tryghed, og det vil udvikle forældrenes mulighed for mentaliseringskompetence i forhold til deres børn. Det vil give forståelse for barnet indefra, hvormed der opstår en sund og tryg tilknytning, og det er det vigtigste for børns udvikling. Tilknytning er ligeså vigtig som mad.

For både fagprofessionelle og forældre er det svært at benævne barnets følelser. Men som for tidligt født har man særlige behov, hvorfor det er vigtigt, at voksne omkring barnet kan benævne følelserne.

Mikroanalyser er særligt brugbare i det fagprofessionelle virke. Videooptagelser af samspillet mellem forældre og barn giver indblik i, hvilke muligheder og udviklingspotentialer der er. Præmature børn er forskellige ligesom andre børn. Kig på det enkelte barn.

De for tidligt fødte børn har stor risiko for at få diagnoser, og hvis vi vil undgå diagnoser, bør vi have respekt for individuelle udviklingsniveauer. Jeg mener, at der er for mange fejldiagnosticeringer. Tilfælde, hvor der slet ikke skulle have været en diagnose. Udfordringen er dog også, at mange forældre ønsker at få en diagnose til deres barn for lettere at kunne få tildelt hjælpeforanstaltninger.

Kan du give tre gode råd til, hvordan fagprofessionelle bør møde forældre til præmature børn?

1) Søg viden om sorg- og krise-problematikker. At blive forældre første gang er den største eksistentielle udvikling. I sorg- og krisereaktioner gennemgår forældrene blandt andet en reaktionsfase, hvor voldsomme forsvarsmekanismer ofte udspiller sig. Som fagperson bør man afspejle og benævne følelserne. Man kan ikke komme med fornuftige faglige pointer før, det andet menneskes nervesystem er i ro.

2) Lyt, trøst, hold i hånd og giv rum til deling af historier – det er lindrende i sig selv. Man skal ikke lade sig skræmme af forældrenes ked-af-det-hed. De har været i en forestilling om idyl, men denne forestilling er nu blevet til et mareridt.

3) Hav forståelse for parforholdets krise. Forældre kan skræmme hinanden i krise, idet de måske ikke har set den anden parts reaktion i krisesituationer før.

Du har mange års erfaring i at undervise og arbejde sammen med fagprofessionelle, der arbejder med børn og deres forældre. Hvorfor skal man som fagprofessionel deltage på kursusdagen “Forældre til præmature børn”?

Jeg har undervist sundhedsplejersker, pædagoger og været Marte Meo supervisor i mange år, og jeg kan konstatere, at der desværre mangler viden om tilknytning og tilknytningsmønstre på disse faggruppers studier. Jeg har i mange år undervist i vigtigheden og betydningen af kontakten mellem forældre og barn. Min oplevelse er, at mange fagprofessionelle kan have gavn af viden om udviklingsstøttende kontakt og tilknytning, og det er et uvurderligt redskab til at hjælpe forældre til for tidligt fødte børn. Ud fra forskningsbaseret viden om de fire tilknytningsmønstre har et forholdsvist nyt redskab set dagens lys – det er “Tilknytningslinealen”, og dette redskab vil jeg gennemgå, begrunde og uddybe på kursusdagen “Forældre til præmature børn”.

Derudover vil der blive vist en del filmklip, og der er tale om 20 års filmmateriale, så der er rigtig meget faglig viden at få via disse autentiske cases på kursusdagen.

Fagprofessionelle skal deltage på denne dag for at opnå en forståelse for og indblik i den situation, hvor ønsket om det perfekte, ikke er eller blev perfekt alligevel.

Forældreskabet og barnets udviklingsbetingelser er afhængig af professionel rådgivning og dermed, hvordan de bliver mødt i systemet. Dette giver jeg konkrete redskaber til på denne kursusdag.

Jytte Birk Sørensen er på nuværende tidspunkt ved at færdiggøre sin bog, “Fra konflikt til kontakt”, som blandt andet er et opgør mod diagnosticering af børn. Jytte Birk Sørensen forventer, at bogen udkommer i løbet af efteråret 2018. 

Du kan opleve Jytte Birk Sørensen på vores arrangement ‘Forældre til præmature børn’. Du kan læse meget mere om dagen lige her! 

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere