Familieretshuslov: Dialog er ønskelig ved konflikt og midlet til at nå mål - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Familieretshuslov: Dialog er ønskelig ved konflikt og midlet til at nå mål

Få indblik i den nye familieretshuslov fra Marie-Louise Dessau og Maja Markman. Hvordan forbereder du dig til mødet og hvad er din rolle som mødeleder?

Af Marie-Louise Dessau, cand.psych. aut., Master i Udsatte Børn og Unge, og Maja Markman, cand.jur., Master i Konfliktmægling
Artikelbillede_600x450px_paragraffer

Den nye Familieretshuslov skal hjælpe forældre, der bliver skilt. For når forældre skilles, er det oftest efter en længere periode med uløselige problemer og konflikter i forholdet. Uenigheder og frustrerede drømme om et parforhold og familieliv, som ikke har kunnet indfries, fylder, og oplevelsen af mislykkethed og manglende kontrol over sit liv og sin fremtid øger risikoen for, at destruktive følelser får overtaget. Det betyder – for nogle forældre –, at fokus på børnenes behov træder i baggrunden, og at forsøg på indgåelse af aftaler om bopæl, forældremyndighed, økonomi, samvær og opdragelse bliver til en kampplads.

Forskningsundersøgelser peger på, at det i særlig grad er kampen og konflikterne imellem forældrene, der betyder, at børnene kommer i klemme og mistrives. Nogle i en så alvorlig grad, at de sociale myndigheder involveres. Uanset hvilken position, man har som professionel, vil arbejdet henimod øget trivsel for børnene, blive vanskeliggjort af et svært og konfliktfyldt samarbejde mellem forældrene. For disse familier skærpes behovet for at kunne bevare fokus på barnets behov og på at kunne finde frem til et fokus på et fælles mål – til gavn for barnet.

Når vi holder møder med disse forældre, er det derfor centralt, at vi er skarpe på formålet med mødet, og at vi forbereder det enkelte møde omhyggeligt med hver forælder. Ved at forberede møder omhyggeligt med begge forældre bidrager vi til at skabe gennemsigtighed og forudsigelighed, som kan hjælpe dem til at være den bedst mulige udgave af sig selv på mødet, men også til at bevare fokus på barnet, og til – om muligt – selv at finde frem til målet, i form af holdbare aftaler.  

Understøttelse af forældre til gavn for deres børn er også en ’grundpille’ i den kommende Familieretshuslov, som forventes at træde i kraft den 1. april 2019. Barnets bedste og beskyttelsen af barnet skal være altafgørende, og familier, som har behov for hjælp til at løse deres uoverensstemmelser, skal mødes af Familieretshuset med en konflikthåndterende tilgang og med den overordnede målsætning at styrke forældrenes samarbejde med henblik på at understøtte barnets trivsel.

Dette afspejles i etableringen af et egentligt konflikthåndterings- og rådgivningsrum, hvor rammer for- og forberedelse af møder vil have stor betydning for, om mål nås.

Familieretshuslov: Forberedelse af møderne

Det tager tid at forberede gode møder. Typisk vil det første møde med forældre i en højkonfliktskilsmisse tage noget længere tid at forberede, da der er flere skridt, der skal være på plads, inden det første møde kan afholdes. Der er overordnet set 4 forhold, som skal forberedes, inden mødet kan afholdes: Formålet med mødet. Hvem skal med til mødet? Dagsorden for mødet og rammer for mødet.

Selve mødet – mødelederens rolle

Mødelederens rolle er at være den, der er ansvarlig for, at mødet bliver en god proces for alle deltagerne, så de sammen bliver ’spillet gode’ og får bragt deres tanker og ideer i spil. Mødelederens ansvar er at stille spørgsmål, der skaber refleksion hos deltagerne, at følge dagsordenen og at sikre, at formålet med mødet nås.

Det kræver øvelse at stille gode spørgsmål, der peger frem mod mål og løsninger, og som udfordrer deltagerne til at blive konkrete og specifikke i deres beskrivelser og forslag. Mødelederen skal desuden kunne ’parkere’ temaer, som ikke er relevante for formålet med det aktuelle møde. Mødelederens rolle er altså helt central, og det kræver både øvelse og tæft at blive en dygtig mødeleder.

Mødelederen kan med fordel være neutral, forstået sådan, at det ikke behøver at være f.eks. myndighedssagsbehandleren, der skal være mødeleder. Det kan tværtimod være en fordel, at sagsbehandleren kan lytte til familiens og netværkets input og selv byde ind med de aspekter, som er væsentlige fra et myndighedsperspektiv.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere