Fem i farten med Henrik Day - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Fem i farten med Henrik Day

Vi har sat speciallæge i psykiatri Henrik Day i stævne for at få svar på 5 spørgsmål om hans arbejde og det gode relationsarbejde med borgere.

Henrik_day_400x292
Fortæl lidt om dig selv, din karriere og nuværende beskæftigelse… hvad brænder du for fagligt?

Henrik: Jeg er speciallæge i psykiatri og driver en praksis i København. Jeg er også ansat på Berlingske som skribent og som konsulent i Patienterstatningen. Jeg brænder for at udvikle mit fag og give patienterne en høj faglig kvalitet.

Kan du sige noget om, hvordan man med bedre kendskab til sig selv og egne værdier og begrænsninger, kan styrke samarbejdet med borgerne?

Henrik: Som læge er du en fagperson, men også en servicefunktion. Folk køber en service (over skattebilletten naturligvis) og kan forvente en høj faglig kvalitet, men også at lægen er personlig, og derfor er speciallæger ikke ens. Vi har alle en personlighed og måde at arbejde på, som skal afspejles i vores job. Samarbejde med borgerne skal ske via tillid, ærlighed og høj faglighed.

Hvad er i det hele taget ’den gode relation’? Og hvordan skaber man det? Hvad kræver det? (Af omsorgsperson? Af borgeren selv?)

Henrik: Den gode relation er relationen, hvor patienten får en oplevelse af at få det bedre og få hjælp. Omsorgspersonen er en vigtig faktor og samarbejdet mellem lægen og kontaktperson/mentor/omsorgsperson er meget vigtig. Udveksling af informationer er vigtig og borgeren skal føle sig inddraget. Er der uenigheder, skal de afdækkes og løses om muligt. Borgeren har også et ansvar for sig selv. At følge behandlingen, leve sundt og lytte til de råd, som omsorgspersonen og lægen giver. Er der et misbrug, skal borgeren tage et medansvar for at komme ud af det. Omsorgspersonen og lægen skal ikke tage ansvaret fra borgeren og reducere ham/hende til “et nummer”.

Hvad er dit syn på vores samfund? Tager vi os godt nok af hinanden? Eller har vi for travlt foran computeren eksempelvis…?

Henrik: Danmark har et meget velfungerende velfærdssystem sammenlignet med andre lande i Europa og hele verden for den sags skyld. Det må vi aldrig glemme. Dermed ikke sagt, at det ikke kan forbedres. Om der bruges for meget tid foran en computer, er svært at sige. Der ligger nok en vigtig aldersforskel til grund for, at unge mennesker bruger IT meget mere end de ældre generationer.

Ole Sørensen mener, at der er alt for stor forskel på borger og personale… og mennesker i det hele taget. Hvad mener du om det? Er vi ligeværdige i vores samfund? Og skal vi være det?

Henrik: Borgerne skal så vidt muligt tilbydes en ensartet behandling, men med mulighed for individuel tilgang. Ingen skal særbehandles, men er der dokumentation for særlige behov, skal man stræbe mod, at disse opfyldes. Nogle gange er der ikke ressourcer til at gøre det bedste, og så må man nøjes med det næstbedste.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere