Fra dom til mønsterbrydning - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Fra dom til mønsterbrydning

Her kan du læse om konsulent og tidligere speciallærer, Jan Petersens, syn på rehabiliteringen af unge kriminelle. Han er debattør på den 23. socialretlige konference, som afholdes i november 2020.

Kriminelle
Jan Petersen har selv en baggrund i kriminalitet og misbrug, men er siden blevet uddannet lærer og har i mere end 10 år arbejdet som speciallærer på Esbjerg Ungdomsskole, ligesom han inden da har været pædagog på en række institutioner, som beskæftiger sig med unge i sårbare positioner. I dag er han indehaver af konsulentvirksomheden Petersen Consult, som tilbyder hjælp og rådgivning til familier og institutioner med marginaliserede unge, der sidder fast i kriminalitet og misbrug.

Jan Petersen ser meget gerne, at der bliver gjort mere for at lede unge kriminelle i en anden retning i livet.

Når de unge står ved dommeren og får deres dom med krav og forventninger, hvad så? Hvordan skal de kunne honorere kravene, hvis ikke de får vist vejen? I Petersen Consult leverer vi en koordineret helhedsindsats, hvor familien, kommunen og kriminalforsorgen alle arbejder tæt sammen for netop at skabe en mønsterbryder. Det er naivt at tro, at dommen i sig selv er præventiv. De unge kriminelle kommer fra modkulturer, og de har et normsæt, som bestemt ikke matcher de krav, som følger med dommen. De skal på en dannelsesrejse, hvor de får lært at navigere under myndighedernes vinger til deres egen og til samfundets fordel, så de ikke ender med at forsætte med det, de kender og derved forsætter med at bryde loven uvidende om de fatale konsekvenser, det vil medføre.”, fortæller han og tilføjer:

Det er tab af et godt voksenliv, og det er et tab af muligheden for at mønsterbryde, hvis vi ikke sætter hårdt ind pædagogisk. Gør vi ikke dette, giver vi ikke de unge kriminelle muligheden for at lykkes. Vi – de professionelle voksne – må finde en retning og en ramme for unge kriminelle og vise dem, at der er en anden vej. Dette sker ikke ved to ugentlige samtaler – der skal en massiv indsats til.

Unge kriminelle skal hjælpes til at stå selv

Ifølge Jan Petersen er det essentielt, at de unge, der får en dom, forstår læringen i, at de har gjort noget forkert, og at samfundet derfor har givet dem en straf. Dertil kommer, at de, af voksne fagprofessionelle, skal guides til at forstå, at det at blive en del af samfundet igen er noget konstruktivt og positivt.

Jeg kan huske min første dom – jeg fik straffen, og så gik jeg bare hjem. Der var ikke nogen sparring, der var ingenting. Så hvad skete der med skylden og skammen? Den blev vendt indad. Det er min erfaring, at den forebyggende indsats ikke ligger i dommen i sig selv.  Den ligger i, hvad vi bruger dommen til. Hvordan lærer vi de her unge mennesker, hvad der er rigtigt og forkert? Straffen i sig selv er ikke nok til, at de unge finder vejen ind i samfundet igen.”, siger Jan Petersen og fortsætter:

”Hvordan kan samfundstjeneste f.eks. blive en god oplevelse? Vil vi acceptere morgenvækning med morgenkaffe og transport til og fra arbejdspladsen i en periode, for at de unge lykkes? I konsulentvirksomheden gør vi det, at vi sætter en meget fast ramme sammen med de unge, indtil de er klar til at stå selv, indtil de har fået lært at værdisætte sig selv, indtil de kan konsekvensberegne, indtil de fuldt ud er selvbærende og har fået lært at navigere i samfundets spilleregler. Det, de har lært i modkulturerne, kan de ikke bruge til noget her.  Så når de møder muren – får deres dom – er det vigtigt, at vi kan vise dem vejen tilbage med færre ord og mere handling.”  

I Jan Petersens konsulentvirksomhed omtaler de ikke selv de unge som misbrugere og kriminelle. De ser det som unge mennesker, der nu er på skolebænken i livets skole.

Fra første dag, hvor den unge begynder i forløb hos os, er vi fuldt ud klar over, at vi konstant er i skarp konkurrence med modkulturerne. Det ligger på vores skuldre at vise den unge, at det er det værd at skifte retning, og at han eller hun er indsatsen værd!”, siger han og uddyber:

”Det handler om at få forventningsafstemt, hvad en dom er. Ser vi, som samfund, straffen som noget, der i sig selv har en forebyggende effekt, så er det vel det samme som at sige, at alkoholikerens og misbrugerens udelukkelse af samfundet har en forbyggende effekt? En samfundsdom, der går ud på, at man bliver udstødt. Det er ikke en løsning. Det er ikke en vej tilbage. Det er derimod en stigmatiseringsdom, hvor du skamfuld bevæger dig i periferien af samfundets pulserende liv.  Med en dom er forventningen, at de unge dropper narkoen, dropper det dårlige netværk, passer deres skole. Hvis de ikke har passet deres skole siden 4. klasse, hvordan skal de så skifte spor af sig selv, f.eks. som 15-årige? De har jo ikke fået lært at konsekvensberegne. De har brug for at lære at kunne fordybe sig igen og forstå værdien af at bygge noget op. Og de skal lære at forstå, at det at stille krav er en del af en sund mellemmenneskelig interaktion. De skal lære at samarbejde med myndigheder. De skal have tilbudt læring og muligheden for dannelse!”

 

Relevante arrangementer

23. socialretlige konference
Kursus

23. socialretlige konference

Jylland

Den 25. socialretlige konference er nu åben for tilmeldinger. Find konferencen her!

Ønsker du ny viden om og perspektiver på børn og unges vilkår, så tag med på den 23. socialretlige konference. I år er temaerne ”Børns processuelle rettigheder”, ”Ungdomskriminalitetsnævnet” samt ”Overgangen fra barn til voksen”, og du har mulighed for at høre en lang række interessante oplæg og debatter, som giver dig et vigtigt socialretligt indblik i vilkårene for de mest udsatte børn og unge.

Bemærk: Der er deltagerbegrænsning på dagen, så vi kan overholde alle gældende retningslinjer. Læs mere om de krav, som vi stiller til afholdelsesstedet her.

Du har mulighed for at streame konferencen hjemmefra eller fra arbejdspladsen til en reduceret pris. Vi sørger for professionelle filmfolk, så du får det maksimale udbytte, uanset hvor i landet du befinder dig. Linket er personligt og må IKKE deles eller videresendes.

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere