Handlekraftige ledere – med tvivlen som følgesvend - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Handlekraftige ledere – med tvivlen som følgesvend

Den handlekraftige leder er i høj kurs i danske organisationer. Jeg vil i mit oplæg berøre, hvorfor handlekraften svækkes i komplekse organisationer, der er præget af flertydighed og modsatrettede krav. Jeg vil zoome ind på de mange paradokser, der kan præge det organisatoriske liv og det personlige lederskab; Hvordan kan du som leder leve op til tidens […]

Af Camilla Duus, cand.psych. Aut.
ledelse
Den handlekraftige leder er i høj kurs i danske organisationer. Jeg vil i mit oplæg berøre, hvorfor handlekraften svækkes i komplekse organisationer, der er præget af flertydighed og modsatrettede krav. Jeg vil zoome ind på de mange paradokser, der kan præge det organisatoriske liv og det personlige lederskab; Hvordan kan du som leder leve op til tidens krav om konstant omstillingsparathed OG samtidig være tro mod dine egne værdier? Hvordan kan du tage din magt tydeligt på dig OG samtidig indgå i ligeværdige dialoger med dine medarbejdere? 

Relevant arrangement: Ledelse i paradokser

Paradokser er grundvilkår og udfordrer lederens entydighed, og de kalder tvivlen, uvisheden og ambivalenserne frem. Lederen vender altid ryggen til noget, og vil derfor aldrig komme helt i ro eller harmoni med hverken opgaven eller sit lederskab. Med til at være leder hører ofte en sund tvivlende stemme, som samtidig kan være forbundet med ubehag for lederen. Tvivlen rummer ledelsesmæssige styrker, som vi risikerer at overse, når kravet om handlekraft bliver altdominerende. Er du i tvivl, er det som oftest, fordi du står i en tvivlsom situation. Tvivlen er en dyd som løbende må informere og kvalificere lederens beslutninger og handlinger. Samtidig er det ofte handlekraften som medarbejdere, chefen og ledelseskollegaer hæfter sig ved, og dermed ofte det man bliver bedømt på som leder. Oplægget fokuserer på både handlekraften og tvivlens ledelsesmæssige styrker og faldgruber, og hvilken betydning disse kan have for både organisationen og lederen:  

”Tvivl og handlekraft er indbyrdes forbundne lederdyder. De kalder på og har brug for hinanden. Handlekraften må tilsættes tvivl for ikke at blive dumdristig; og tvivlen må blive til handling, hvis ikke den skal lamme og udvikle sig til en kimende tinnitus i lederens øregange(Lüscher & Meier, 2018 s. 182)

Relevante arrangementer

Ledelse i paradokser
Temadag

Ledelse i paradokser

Sjælland

Skab mening i kompleksiteten. – med Rane Willerslev, Camilla Duus og Jan Heiberg Johansen som dagens eksperter. 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere