Alle nyheder
Artikel

Skab udvikling med livshistorier

Livshistorier kan give personer med hukommelsesproblemer en bedre tilværelse. Her får du konkrete eksempler på, hvordan livshistorier ændrer liv.

Demente

For dig, som arbejder med personer, der har hukommelsesproblemer eller en erhvervet hjerneskade, kan livshistorier gøre en vigtig forskel. Brugen af livshistorier i det faglige arbejde vil fremme respekt og sørge for, at dine borgere bevarer deres værdighed. Det er elementer, som mange på omsorgsområdet vægter højt, og derfor er der også god grund til at bruge lidt tid på at indarbejde borgerens livshistorie i plejen af personen.Se også relevant uddannelse: Neuropædagogik

Brug livshistorier i dit faglige arbejde

Når du starter med at bruge livshistorier i plejen af personer, som har hukommelsesproblemer eller en erhvervet hjerneskade, er det vigtigt, at du inddrager pårørende. De kender personens livshistorie og ved, hvad der er vigtigt at fokusere på, og hvor identiteten er størst. Det hjælper personalet til at indføre elementer af beboernes tidligere liv i dagligdagen.

Det kan f.eks. være en kvinde, som hele sit liv har arbejdet i et køkken. Ved at tage hende med ud i køkkenet og involvere hende i arbejdet, kan du vække minder og skabe ro, da hun får lov til at lave noget, som hun er vant til, og som hun kender.

Et andet eksempel kan være en mand, som i sit liv gik meget op i havearbejde. Ved at tage ham med i haven og spørge ind til forskellige blomster, får du skabt gode øjeblikke. Det handler altså om at give dine borgere indhold i hverdagen – selv hvis de glemmer det kort tid efter, så har du udvist respekt og behandlet dem med værdighed. Det kan skabe udvikling og få personer med hukommelsesproblemer eller en erhvervet hjerneskade til at blomstre op og øge deres trivsel.

Ved at fokusere mere på borgerens livshistorie og arbejde dedikeret med området, kan du give dine borgere en hverdag, som er mere meningsfyldt og fyldt med gode øjeblikke. Disse personer er ofte angste og urolige, fordi de ikke kan genkende deres omgivelser og de personer, som er omkring dem, eller bliver forvirret pga. en skade på hjernen. Livshistorier kan derfor både mindske konflikter, skabe hyggelige stunder og øge glæden for både borgere og de plejende.

Det er ikke kun aktiviteter, der kan skabe disse øjeblikke. Bøger med billeder, gamle hjemmevideoer og billeder fundet på nettet kan også genoplive minder, så borgeren finder ro og glæde. Det kommer til gavn for både borgeren, de pårørende og personalet.

Inddragelse af livshistorien kan derfor ændre livet betydeligt for personer med f.eks. demens eller en erhvervet hjerneskade.

Se også relevant uddannelse: Neuropædagogik

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere