Alle nyheder
Artikel

Hvad kan socialarbejdere, behandlere og ledere lære af kunstskøjteløbere og skakspillere?

Indlæg af Susanne Bargmann om Scott D. Miller og det næste faglige udviklingsskridt efter FITDe seneste år har interessen for formaliseret, løbende klient-feedback, Feedback Informed Treatment (FIT), været stigende indenfor socialt arbejde og behandlingsarbejde i Danmark. På mange måder løser FIT mange af de udfordringer og krav, som mange arbejdspladser indenfor socialt arbejde står overfor: […]

Scott D. Miller
Indlæg af Susanne Bargmann om Scott D. Miller og det næste faglige udviklingsskridt efter FITDe seneste år har interessen for formaliseret, løbende klient-feedback, Feedback
Informed Treatment (FIT), været stigende indenfor socialt arbejde og
behandlingsarbejde i Danmark.

På mange måder løser FIT mange af de udfordringer og krav, som mange arbejdspladser indenfor socialt arbejde står overfor: Det sikrer at borgeren inddrages systematisk i vurderingen og planlægningen af indsatsen, det sikrer en løbende effektmåling, og metoden er evidensbaseret.

De første studier af FIT pegede tilmed på at brugen af formaliseret klient feedback gjorde os bedre til at hjælpe de mennesker, vi arbejder med.

Det lyder næsten for godt til at være sandt! Og i takt med at forskningen omkring FIT bliver mere nuanceret, må man konstatere, at det er det måske også.

Flere studier peger i dag på, at behandlere ikke lærer af at få feedback fra deres klienter, og effekten af at anvende feedback skemaer ser ud til at være mere beskeden end først antaget.

FIT er med andre ord ikke den hurtige vej til bedre behandling – der skal noget andet til.

Effekten af Feedback afhænger af personen

I et nyligt studie fra Holland af De Jong, van Sluis, Nutger, Heiser og Spinhoven (2012) fandt man, at effekten af at anvende løbende klient feedback varierede efter, hvem behandleren var. Læs artiklen – klik her ->

Nogle behandlere fik en meget stor effekt ud af at bruge feedback redskaber og leverede meget bedre behandling, når de modtog feedback, mens andre behandlere ingen effekt havde af at anvende redskaberne.

Spørgsmålet er: Hvordan kan vi forstå den forskel? Hvorfor er der nogle behandlere, som er meget bedre end resten af os? Hvordan er de blevet så gode?

Scott D. Miller har svarene

For første gang kommer Scott Miller til Danmark for at tale om netop disse spørgsmål. Han vil illustrere og demonstrere, hvordan arbejdet med FIT kan understøtte os i at arbejde på en særlig målrettet måde, som kan føre til, at vi rent faktisk bliver bedre til at hjælpe de mennesker vi arbejder med.

Ved at søge inspiration fra forskningen indenfor en lang række forskellige områder – lige fra sportspræstationer til computerprogrammering – vil Scott Miller beskrive hvilke trin der er nødvendige, for at vi kan arbejde med vores faglige udvikling på en måde, som rent faktisk virker.

Vi glæder os til at se jer først i det nye år.

Venlig hilsen
Susanne Bargmann og Seminarer.dk

Læs mere om konferencen med Scott D. Miller og Susanne Bargmann – Klik her ->

ps. Svaret på spørgsmålet som Susanne Bargmann stiller i overskriften, er at for at blive de bedste, kræver det ikke, at man har de bedste skakbrikker eller de bedste skøjter, men hvordan du anvender den feedback du får, til at blive bedre.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere