Informed Treatment (FIT), været stigende indenfor socialt arbejde og
behandlingsarbejde i Danmark.
På mange måder løser FIT mange af de udfordringer og krav, som mange arbejdspladser indenfor socialt arbejde står overfor: Det sikrer at borgeren inddrages systematisk i vurderingen og planlægningen af indsatsen, det sikrer en løbende effektmåling, og metoden er evidensbaseret.
De første studier af FIT pegede tilmed på at brugen af formaliseret klient feedback gjorde os bedre til at hjælpe de mennesker, vi arbejder med.
Det lyder næsten for godt til at være sandt! Og i takt med at forskningen omkring FIT bliver mere nuanceret, må man konstatere, at det er det måske også.
Flere studier peger i dag på, at behandlere ikke lærer af at få feedback fra deres klienter, og effekten af at anvende feedback skemaer ser ud til at være mere beskeden end først antaget.
FIT er med andre ord ikke den hurtige vej til bedre behandling – der skal noget andet til.
Effekten af Feedback afhænger af personen
I et nyligt studie fra Holland af De Jong, van Sluis, Nutger, Heiser og Spinhoven (2012) fandt man, at effekten af at anvende løbende klient feedback varierede efter, hvem behandleren var. Læs artiklen – klik her ->
Nogle behandlere fik en meget stor effekt ud af at bruge feedback redskaber og leverede meget bedre behandling, når de modtog feedback, mens andre behandlere ingen effekt havde af at anvende redskaberne.
Spørgsmålet er: Hvordan kan vi forstå den forskel? Hvorfor er der nogle behandlere, som er meget bedre end resten af os? Hvordan er de blevet så gode?
Scott D. Miller har svarene
For første gang kommer Scott Miller til Danmark for at tale om netop disse spørgsmål. Han vil illustrere og demonstrere, hvordan arbejdet med FIT kan understøtte os i at arbejde på en særlig målrettet måde, som kan føre til, at vi rent faktisk bliver bedre til at hjælpe de mennesker vi arbejder med.
Ved at søge inspiration fra forskningen indenfor en lang række forskellige områder – lige fra sportspræstationer til computerprogrammering – vil Scott Miller beskrive hvilke trin der er nødvendige, for at vi kan arbejde med vores faglige udvikling på en måde, som rent faktisk virker.
Vi glæder os til at se jer først i det nye år.
Venlig hilsen
Susanne Bargmann og Seminarer.dk
Læs mere om konferencen med Scott D. Miller og Susanne Bargmann – Klik her ->
ps. Svaret på spørgsmålet som Susanne Bargmann stiller i overskriften, er at for at blive de bedste, kræver det ikke, at man har de bedste skakbrikker eller de bedste skøjter, men hvordan du anvender den feedback du får, til at blive bedre.