Myndighedsledere er typisk ledere af ansatte, der varetager opgaven med at træffe afgørelser over for borgeren. Det er for eksempel de ovennævnte ledere. Men også skoleledere og ledere af visse botilbud, f.eks. kvindekrisecentre, er myndighedsledere. Det er dog dem selv, og ikke de ansatte i skolen og botilbuddet, der træffer afgørelser over for borgerne i deres tilbud. Det er altså en anden måde, at være myndighedsleder på, fordi disse ledere selv er den ansatte, der træffer afgørelsen. Herudover har de det ledelsesmæssige ansvar for de ansatte. Ud over at disse ledere har ansvaret for at stille deres tilbud til rådighed for de borgere, der er visiteret hertil, har de ret – og nogle gange pligt til – at træffe afgørelser over for brugerne.
Folkeskolelederen kan f.eks. træffe afgørelse om, at et barn skal have et andet skoletilbud. Lederen af kvindekrisecentret skal træffe afgørelse om, om en kvinde opfylder betingelserne for at tage ophold på centret.
Det er vigtigt, at ledere forstår, hvornår de ansatte i afdelingen træffer afgørelser over for borgerne. Eller at folkeskolelederen og andre ledere med beføjelser til at træffe afgørelser ved, hvornår de træder ind i rollen som myndighedsudøver. Det er vigtigt fordi, myndighedslederen har ansvaret for – på byrådets vegne – at sikre, at borgerens rettigheder bliver iagttaget og overholdt i forbindelse med de afgørelser der træffes. Løsningen af denne opgave kræver en særlig viden, som ellers har været forbeholdt juridisk kyndige.
At have til opgave at lede ansattes myndighedsudøvelse forudsætter, at man som leder har overblik over, hvilke typer af afgørelser afdelingen skal træffe. Det forudsætter også, at man som leder holder sig orienteret om den til enhver tid gældende lovgivning, som skal udmøntes i afdelingen. Lovændringer skal implementeres i afdelingens praksis. Dette kræver, at lederen kan analysere ny lovgivning med henblik på at planlægge implementering af ny praksis i afdelingen.
En myndighedsleder har altså ansvaret for, at afdelingen (eller han/hun selv) træffer afgørelser efter den gældende lovgivning, som afdelingen har ansvaret for at forvalte. Og, at retssikkerheden for den borger, der træffes afgørelse overfor overholdes.
Dermed er myndighedslederen den, der er overladt ansvaret for, på byrådets vegne, at omsætte gældende lovgivning til konkrete afgørelser overfor borgerne. Når afgørelsen går ud på, at en borger skal have en ydelse, f.eks. hjemmehjælp, dækning af merudgifter, kontanthjælp etc. Så er myndighedsudøveren også ansvarlig for, at ydelsen bliver leveret. Dette gælder dog ikke alle myndighedsledere. En myndighedsleder på det tekniske område har ansvaret for byggetilladelser, men ikke ansvaret for, at bygningen bliver opført.
Bogen “Myndighedsledelse”
Som myndighedsleder har du altså mange opgaver, og ofte er der behov for en lærebog, som kan guide dig. En sådan bog er “Myndighedsledelse”. Bogen starter med at give læseren en indføring i et perspektiv på sammenhængen mellem myndighedslederens opgaver og opgavernes tilblivelse. Efterfølgende indføres læseren i gennem processen med at finde de regler, der danner baggrund for myndighedsafdelingens afgørelser og de regler, der styrer processen når der skal træffes afgørelse. Herudover introduceres et redskab til analyse af en lovs betydning for bl.a. det tværorganisatoriske og – tværsektorielle samarbejde, økonomi og organisationen. Samt nogle perspektiver på lovændringers betydninger for myndighedslederens ledelse opadtil og nedadtil. Bogen indeholder løbende spørgsmål og opgaver til refleksion og dialog.
Skal du være boganmelder?
Lige nu leder vi efter en boganmelder til bogen “Myndighedsledelse”! Så er du myndighedsleder, og kunne du godt tænke dig at anmelde bogen, så skriv til vores kommunikationsmedarbejder Maria Justesen på [email protected]. Du får knap 4 uger til at læse og anmelde bogen. Anmeldelsen skal fylde 1-1½ A4 side, og du kan drage inspiration fra vores andre boganmeldelser, som du finder her. Som tak, får du selvfølgelig lov til at beholde bogen.
Vi glæder os til at høre fra dig!