Hvem er myndighedsleder? Er det dig? - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Hvem er myndighedsleder? Er det dig?

I denne artikel af forfatter og juridisk konsulent Pernille Lykke Dalmar får du viden om, hvad en myndighedsleder er, og hvilke opgaver han/hun varetager.

Myndighedsledelse
Af Pernille Lykke Dalmar, forfatter og juridisk konsulentEn myndighedsleder er den leder, der har ansvaret for de afgørelser, der træffes over for borgerne i kommunen.  Det er lederen for teknisk afdeling, ledere for det sociale- og handicap området, ledere for undervisningsområdet og dagtilbudsområdet. Det er ledere for ældreplejen og området for udsatte børn og unge. Det er ledere på beskæftigelsesområdet og ledere af den afdeling, der udbetaler ydelser til borgerne.  Myndighedsledere er ansatte i den del af en kommune, der også kaldes forvaltningen.

Myndighedsledere er typisk ledere af ansatte, der varetager opgaven med at træffe afgørelser over for borgeren. Det er for eksempel de ovennævnte ledere. Men også skoleledere og ledere af visse botilbud, f.eks. kvindekrisecentre, er myndighedsledere. Det er dog dem selv, og ikke de ansatte i skolen og botilbuddet, der træffer afgørelser over for borgerne i deres tilbud. Det er altså en anden måde, at være myndighedsleder på, fordi disse ledere selv er den ansatte, der træffer afgørelsen. Herudover har de det ledelsesmæssige ansvar for de ansatte. Ud over at disse ledere har ansvaret for at stille deres tilbud til rådighed for de borgere, der er visiteret hertil, har de ret – og nogle gange pligt til  – at træffe afgørelser over for brugerne.

Folkeskolelederen kan f.eks. træffe afgørelse om, at et barn skal have et andet skoletilbud. Lederen af kvindekrisecentret skal træffe afgørelse om, om en kvinde opfylder betingelserne for at tage ophold på centret.

Det er vigtigt, at ledere forstår, hvornår de ansatte i afdelingen træffer afgørelser over for borgerne. Eller at folkeskolelederen og andre ledere med beføjelser til at træffe afgørelser ved, hvornår de træder ind i rollen som myndighedsudøver. Det er vigtigt fordi, myndighedslederen har ansvaret for – på byrådets vegne – at sikre, at borgerens rettigheder bliver iagttaget og overholdt i forbindelse med de afgørelser der træffes. Løsningen af denne opgave kræver en særlig viden, som ellers har været forbeholdt juridisk kyndige.

At have til opgave at lede ansattes myndighedsudøvelse forudsætter, at man som leder har overblik over, hvilke typer af afgørelser afdelingen skal træffe. Det forudsætter også, at man som leder holder sig orienteret om den til enhver tid gældende lovgivning, som skal udmøntes i afdelingen. Lovændringer skal implementeres i afdelingens praksis. Dette kræver, at lederen kan analysere ny lovgivning med henblik på at planlægge implementering af ny praksis i afdelingen.

En myndighedsleder har altså ansvaret for, at afdelingen (eller han/hun selv) træffer afgørelser efter den gældende lovgivning, som afdelingen har ansvaret for at forvalte. Og, at retssikkerheden for den borger, der træffes afgørelse overfor overholdes.

Dermed er myndighedslederen den, der er overladt ansvaret for, på byrådets vegne, at omsætte gældende lovgivning til konkrete afgørelser overfor borgerne.  Når afgørelsen går ud på, at en borger skal have en ydelse, f.eks. hjemmehjælp, dækning af merudgifter, kontanthjælp etc. Så er myndighedsudøveren også ansvarlig for, at ydelsen bliver leveret. Dette gælder dog ikke alle myndighedsledere. En myndighedsleder på det tekniske område har ansvaret for byggetilladelser, men ikke ansvaret for, at bygningen bliver opført.

Bogen “Myndighedsledelse”

Som myndighedsleder har du altså mange opgaver, og ofte er der behov for en lærebog, som kan guide dig. En sådan bog er “Myndighedsledelse”. Bogen starter med at give læseren en indføring i et perspektiv på sammenhængen mellem myndighedslederens opgaver og opgavernes tilblivelse. Efterfølgende indføres læseren i gennem processen med at finde de regler, der danner baggrund for myndighedsafdelingens afgørelser og de regler, der styrer processen når der skal træffes afgørelse. Herudover introduceres et redskab til analyse af en lovs betydning for bl.a. det tværorganisatoriske og – tværsektorielle samarbejde, økonomi og organisationen. Samt nogle perspektiver på lovændringers betydninger for myndighedslederens ledelse opadtil og nedadtil. Bogen indeholder løbende spørgsmål og opgaver til refleksion og dialog.

Skal du være boganmelder?

Lige nu leder vi efter en boganmelder til bogen “Myndighedsledelse”! Så er du myndighedsleder, og kunne du godt tænke dig at anmelde bogen, så skriv til vores kommunikationsmedarbejder Maria Justesen på [email protected]. Du får knap 4 uger til at læse og anmelde bogen. Anmeldelsen skal fylde 1-1½ A4 side, og du kan drage inspiration fra vores andre boganmeldelser, som du finder her. Som tak, får du selvfølgelig lov til at beholde bogen.

Vi glæder os til at høre fra dig!

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere