Alle nyheder
Artikel

Hvordan kan vi blive endnu bedre til at forebygge børn og unges mistrivsel?

Carsten Obel, professor i almen medicin og mental børnesundhed, PhD, speciallæge i almen medicin, Aarhus Universitet har følgende bud!

mistrivsel
På Folkemødet 2018 var der stor fokus på børn og unges mistrivsel med overskrifter som ´Flere unge får diagnosen angst og depression´ og ´1 ud af 5 rammes hvert år af psykiske lidelser´. Spørgsmålet er, hvordan kan vi blive endnu bedre til at forebygge børn og unge mistrivsel.

Carsten Obel, professor i almen medicin og mental børnesundhed, PhD, speciallæge i almen medicin, Aarhus Universitet har følgende bud:

Danish Design for børn og unge i mistrivsel

– Globalt set er der tegn på, at børn og unge mistrives. I Danmark kan vi konkret følge med i denne udvikling, fordi man kan følge med i udvikling i diagnoser og brug for medicin. Men vi ser også et generel fald i selvrapporteret mentalt velbefindende.

– Vi skal først og fremmest have nogle visioner på området. Vi har efterhånden brugt meget tid på at tale om, hvor dårligt det går med udgangspunkt i diverse spørgeskemaundersøgelser. Det, vi bør fokusere mere på, er en systematisk tilgang til mistrivsel.

– Et er de centrale aspekter er, hvordan vi finder balancen mellem det digitale og den fysiske verden, og om vi kan bruge teknologi indenfor det sociale område til at udvikle et design, hvor vi får mindre social og global ulighed. Vi skal tænke større, mere socialt og globalt ansvarligt og være nysgerrige på mistrivsel. I Danmark har vi tradition for at være dygtige til at designe, så hvorfor ikke lade os inspirere til at udvikle et ´Danish Design´ på det sociale område. Vi bør kombinere vores særlige muligheder for læring baseret på data med designprocesser og nye metoder, hvor vi bliver endnu klogere på vores børn og unge psykologisk og socialt.

– Historisk set har vores børn og unge aldrig haft  bedre forudsætninger for at være med til at løse de store sociale og globale udfordringer. Vi ved, at det er godt for den mentale sundhed at bidrage til noget, der ikke handler om en selv. Danske unge synes at være udfordrede på den mentale sundhed, men de er måske i et globalt perspektiv dem, der har det mindst ringe. Vi har i Danmark et særligt ansvar for at sætte rammerne for at de kan være med til at finde løsninger på store globale udfordring som den mentale sundhed udgør.

– Danske unge er næppe blevet svagere, men måske trænger de til, at vi har lidt mindre opmærksomhed på at spørge dem om, hvordan de har det og mere på at bidrage til andres. Det ser ud til at være sundt også for dem selv. Noget andet, som også umiddelbart kunne have en positiv effekt ville være omsætning af en grundlæggende biologisk viden om nødvendigheden af søvn, motion og mad til børn og unge – det lyder måske for enkelt, men det vil uden tvivl hjælpe.

– Det er vigtigt, at vi som fagprofessionelle og som forældre forstår, at vi er rollemodeller for vores børn og udviser moderne lederskab. Man skal være voksen selv for at være voksen for andre- herunder at man til en vis grad skal have en vis interesse for at forstå sig selv. Dette gælder både som fagprofessionel og som forældre. Vores måde at løse konflikter på, vores ordentlighed overfor hinanden, vores håndtering af det digitale liv i forhold til det fysiske nærvær, vores livsstil og tilgang til livet og de udfordringer vi møder.

– Vi bliver nødt til at være nysgerrige efter, hvad der udfordrer de unge. At så mange har prøvet selvskade, mener at de har udfordringer, som deres skole bør tage hensyn til, at de ikke kan lægge mobilen fra sig om natten, at de er udfordret af deres digitale liv – vi bør arbejde på at designe måder at få et bedre 24-7 indtryk af, hvad der udfordrer de unge som inspiration til at udvikle de bedste rammer for, at de får de bedste muligheder for at udvikle deres individuelle potentiale.

– Vi bør i Danmark samarbejde om at udvikle en national strategi, hvis mission er i løbet af de næste 5-10 år at opnå en halvering af børn og unge som mistrivsel. Vi har en demografisk udvikling, som gør at over de næste år bliver mange flere ældre og færre unge- så det bør være en central national prioritering at udvikle de bedste rammer for at de unge udvikler sig til bidragende, robuste og innovative borgere. Det kræver en samfundsmæssig investering, som kombinerer de unikke muligheder vi har i Danmark for at kombinere praksis, forskning og design.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere