Introduktion til Feedback Informed Treatment (FIT) - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Introduktion til Feedback Informed Treatment (FIT)

Feedback Informed Treatment (FIT) er et dialog- og evalueringsredskab, som bl.a. anvendes inden for familiebehandling. Her kan du læse mere om FIT.

Af Henrik Vesterhauge-Petersen

Har været del af implementeringen af FIT i flere kommuner

Feedback Informed Treatment (FIT)

Feedback Informed Treatment

Feedback Informed Treatment (FIT) er en evidensbaseret praksis. Den er baseret på, hvad forskningen peger på vil øge sandsynligheden for, at et samarbejde med en familie ender med at være til hjælp. To faktorer har afgørende betydning for dette: Dels at familien oplever en god samarbejdsalliance til de professionelle, herunder føler sig hørt og inddraget i samarbejdet, og dels at indsatsen tidligt er barnet / familien til hjælp og skaber de nødvendige forandringer.

Feedback Informed Treatment har således to overordnede formål:

  1. At skabe og fastholde familiens engagement og deltagelse i samarbejdet, samt tidligt at identificere familier, hvor samarbejdet ikke gør en forskel.
  2. Sammen med familien at sikre, at indsatsen justeres, sådan at barnet / familien i sidste ende får den hjælp, de har brug for.

Evidensstudier af arbejdet med Feedback Informed Treatment har fundet, at Feedback Informed Treatment øger antallet af klienter, der oplever at have fået den hjælp, som de havde brug for, med 65%, ligesom tilgangen reengagerer klienten i et sådant omfang, at drop out reduceres med 50%.

Arbejdet med Feedback Informed Treatment tager udgangspunkt i to skemaer:

  • ORS-skemaet benyttes til regelmæssigt at evaluere, om barnet får det bedre: Såvel barnet selv, som forældre og bekymrede professionelle, inviteres til løbende at evaluere dette. I arbejdet med myndighedssager anvendes den bekymrede skole, institution eller sundhedsplejerskes oplevelse af progression til at sikre, at der også tages hånd om bekymringsgrundlaget i sagen.
  • SRS-skemaet anvendes af den professionelle til løbende at afstemme, om barnet og dets forældre oplever at blive hørt og inddraget i samarbejdet. Skemaet udfyldes ved mødets afslutning: Oplever hvert familiemedlem at blive lyttet på, at få talt om det, som de oplever er vigtigt, og giver arbejdsmåden mening.

Fælles for begge skemaer er, at det tager kort tid at udfylde og administrere dem. Skemaerne er på den ene side et enkelt dokumentationsværktøj og på den anden side et engagerende redskab til dialog. Centralt i processen er udviklingen af en ”feedback-kultur”, der indebærer, at familien oplever at være trygge ved at give de professionelle løbende feedback, og at de professionelle anvender denne feedback til at tilpasse samarbejdet til denne familie.

Feedback Informed Treatment anvendes gennem hele forløbet med familien og er et meningsfuldt værktøj til at bygge bro mellem det tidlige arbejde på myndighedsområdet, f.eks. allerede i et evt. indledende §11-forløb, til overdragelsen til ”udføreren”, herunder den løbende evaluering af, om den valgte indsats har effekt, samt i forbindelse med den endelige beslutning om at lukke sagen.

Arbejder du med udsatte børn og unge?

Se mere på vores kategoriside udsatte børn og unge. Her har vi samlet vores kurser og efteruddannelser til dig arbejder med udsatte børn og unge.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere