Jes er blevet stemmehørerfacilitator og hjælper med at skabe mening med stemmerne - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Jes er blevet stemmehørerfacilitator og hjælper med at skabe mening med stemmerne

Psykolog Jes Sølgaard har været på skolebænken et hav af gange gennem tiden for at videreuddanne sig, og nu kan han også kalde sig stemmehørerfacilitator. Læs her, hvordan han har oplevet uddannelsen, og hvordan han nu bruger den i arbejdet med stemmehørere.

Af Nana Rafn

Digital Content Manager hos Seminarer.dk

Stemmehører_billede
Jes Sølgaard er psykolog samt VISO-specialist, og på et tidspunkt oplevede han at have to klienter, hvis adfærd skærpede hans nysgerrighed. De var henvist for én ting, men undervejs i deres terapiforløb, opdagede han, at der også var noget andet på spil.

Klienterne hørte stemmer.

Derfor drøftede Jes Sølgaard oplevelserne med en kollega, og det viste sig, at hun også fornemmede, at en af hendes klienter hørte stemmer. Sammen gik de på jagt på nettet for at finde mere information om stemmehøring, og mellem Google-resultaterne fik de øje på uddannelsen til stemmehørerfacilitator. Efter lidt overvejelse og samtaler med sin chef tilmeldte Jes Sølgaard sig uddannelsen.

Uddannelsen består af fire moduler og en opfølgningsdag, og denne opbygning viste sig at passe ham virkelig godt. 

Vi kunne jo dybest set godt have taget en række dage i træk, hvor vi havde gennemgået al det faglige stof, og så havde det være dét. Jeg mener dog, at det skaber den bedste forudsætning for at få reel viden og redskaber med sig, at vi har haft undervisning i tre intensive dage og så har været væk fra det i en måneds tid, før vi er kommet tilbage til næste modul. Der har været en god proces i detdet har givet mulighed for at komme hjem og erfare, hvad den nye viden kan bruges til, og i hvilke situationer arbejdet med stemmehørere bliver svært, og så komme tilbage og få mere viden. Det er en rigtig, rigtig fin vekselvirkning, der er blevet skabt på den måde.” 

I spidsen for uddannelsen står psykiatrisk sygeplejerske og stemmehørerfacilitator Trevor Eyles sammen med stemmehørerfacilitator og stemmehører Michael Cidlik. 

Trevor og Michaels undervisning og tilgang til stemmehøring er meget respektfuld og dybt inspirerende. Når man ser og hører Trevor undervise, er det meget tydeligt, at det er mange års erfaring, som taler på én gang, og når det så bliver kombineret med en, som kan dele ud af egne erfaringer og også er en dygtig stemmehørerfacilitator, bliver det enormt stærkt. Michael er jo i sig selv et virkelig inspirerende eksempel på, hvor langt man kan komme som stemmehører, hvis man får den rette behandling, fortæller Jes Sølgaard. 

Plads til medindflydelse og praksisnærhed

Jes Sølgaard har stor appetit på at lære, og derfor har han taget en række forskellige uddannelser gennem tiden. På disse har han typisk oplevet et meget struktureret undervisningsprogram med tidsintervaller for hvert enkelt emne, der har skullet gennemgås den pågældende dag. 

Sådan har hans oplevelse dog ikke været med uddannelsen til stemmehørerfacilitator, men det har han faktisk været glad for. 

Trevor og Michaels stil er at have en dagsorden, der går på, at et bestemt emne skal gennemgås på et bestemt modul. Det vil sige, at jeg og de andre deltagere på uddannelsen har haft indflydelse på, hvordan vi er nået igennem det specifikke emne. Det har gjort, at der har været ret stor frihed med hensyn til at få taget det op, som føltes vigtigt. Det, tror jeg, er en rigtig god idé – særligt på denne uddannelse. Det afspejler i virkeligheden den proces, vi sidder med i arbejdet med klienterne. Vi ved ikke på forhånd præcis, hvordan forløbet bliver. Dén sammenhæng mellem undervisningsformen og arbejdet i praksis har givet en tryghed i, at det, der skal komme frem, nok skal komme frem. Så jeg synes, at den undervisningsform er virkelig, virkelig god på denne uddannelse, forklarer han og siger videre: 

Det kan nemt lyde som om, at undervisningen har været lidt tilfældig, men det hele har tjent et bestemt formål. Der har været en dybere mening, og det tror jeg, man som deltager skal læne sig ind i. Dertil kommer, at kursuslederen fra Seminarer.dk har været rigtig god til at facilitere og sørge for, at der er blevet holdt styr på det, der skulle holdes styr på. Der har været et anker.”

Læs mere om uddannelsen til stemmehørerfacilitator

Stemmehørere føler sig trygge og forstået

Inden Jes lgaard begyndte på uddannelsen, var han spændt på at se, hvor meget af det faglige indhold han ville kunne overføre til sin egen praksis. Det har heldigvis været nemt for ham.

Det er faktisk nærmest direkte anvendeligt, dog med det forbehold at jeg i høj grad arbejder med klienter, der har en mental funktionsnedsættelse. Trevor og Michael er dygtige til at lave en praksisnær undervisning – undervejs på uddannelsen har vi nærmest hele tiden arbejdet med egen praksis.”

Allerede inden uddannelsens opstart vidste Jes Sølgaard, at han ville lave gruppeforløb for stemmehørere. Han gik derfor til Trevor Eyles på første modul for at få hans feedback på idéen, og han gav sin fulde opbakning. Det gav Jes Sølgaard trygheden til at påbegynde arbejdet med gruppeforløb, da han havde gennemført første modul. På den måde kunne han få utrolig konkret sparring fra Trevor Eyles og Michael Cidlik hele vejen igennem uddannelsen. 

For det andet, siger Jes Sølgaard videre, ” har der også været de andre deltagere på uddannelsen at sparre med, og det har også gjort det praksisnært. Jeg har faktisk – sammen med to andre derfra – omsat Maastricht-interviewet [redskab til arbejdet med stemmehørere, red.], så det passer lidt bedre til arbejdet med mennesker med mental funktionsnedsættelse. Interviewet er i sin tid lavet til arbejdet med mennesker med almindelig intelligens, så vi har sat lixtallet lidt ned, så det passer bedre. Og det har heldigvis den effekt, vi havde håbet på. 

En af de helt centrale faglige gevinster Jes Sølgaard har fået med fra uddannelsen er, at han ikke længere oplever en berøringsangst over for at skulle tale med mennesker, der hører stemmer. Derfor spørger han nu alle sine klienter, om de har erfaring med at høre stemmer, og i skrivende stund har han haft yderligere ti klienter, som kunne nikke genkendende til det. 

Det er som en muskel, man skal træne – jo mere man gør det, des nemmere og mindre angstprovokerende bliver det at spørge klienterne. Før havde jeg rigtig svært ved at spørge dem, fordi jeg ikke vidste nok om stemmehøring. Der er jeg blevet mere sikker i, at det går an at stille det spørgsmål og faktisk også, at det kan være en kæmpestor fordel at stille det – også for dem, der ikke hører stemmer – fordi klienten så får lov at være præcis, som han eller hun er. Stort set alle klienterne har den samme reaktion på spørgsmålet. Først bliver de nærmest lidt forskrækkede over, at jeg tør spørge, for det er de slet ikke vant til, og de er heller ikke vant til at svare. Ofte er det et stort tabu for de af klienterne, som er stemmehørere. Jeg skal derfor tit spørge et par gange eller i hvert fald bruge lidt tid på at stille spørgsmålet på en måde, som virker tryghedsskabende. I det sekund de opdager, at jeg godt kan holde til at høre, at de oplever stemmer, og hvad de stemmer siger, så er det som at trykke hul på en byld. Historierne kommer pludselig ud – de kommer faktisk nærmest bare væltende, fortæller han og siger afsluttende:   

Jeg ser også, at de stemmehørere, jeg taler med, tror, at de er de eneste i verden, der har det sådan. Det er en enorm befrielse for dem at høre, at jeg kender andre, der har det på samme måde. Dertil kommer, at jeg ofte kan gætte rigtigt på, hvordan de har det med deres stemmer, og det er jo enormt tryghedsskabende for dem at føle sig genkendt. Jeg vil derfor sige, at uddannelsen har styrket min faglighed og svækket min berøringsangst, og det gør bestemt en forskel for mine klienter. 

Relevante arrangementer

Uddannelse som stemmehørerfacilitator
Uddannelse

Uddannelse som stemmehørerfacilitator

Jylland

Bliv stemmehørerfacilitator og hjælp stemmehørere med at håndtere stemmerne. Vi har sammen med psykiatrisk sygeplejerske, Trevor Eyles, og stemmehørerfacilitator samt stemmehører, Michael Cidlik, sammensat denne uddannelse, hvor du bl.a. opnår:

En grundig introduktion til stemmehørerarbejde Et unikt indblik i livet som stemmehører, og hvordan stemmerne kan blive ven frem for fjende Viden om Maastrict-interviewet som redskab til at kortlægge stemmerne samt udvikling af egne interviewfærdigheder Kompetencer til, i tæt dialog med stemmehøreren, at forstå stemmernes budskab Kompetencer til at arbejde med stemmehørere, både i grupper og individuelt, og lære dem at håndtere stemmerne

Stemmehører uddannelsen består af 13 dages undervisning fordelt på 4 moduler af 3 dages varighed og 1 opfølgningsdag.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Masterclass i personlighedsforstyrrelser
4-dages forløb

Masterclass i personlighedsforstyrrelser

Fyn & Sjælland

Det kan føles meget udfordrende – nogle gange ligefrem utrygt – at indgå i professionelle relationer til borgere med personlighedsforstyrrelser. Sammen med psykolog, Anja Leavens, har vi derfor udviklet dette masterclass-forløb, som klæder dig godt på til at sikre et givende og trygt relationsarbejde med disse borgere. 

I løbet af 4 intensive dage opnår du bl.a.: 

Indgående viden om personlighedsdannelsen og en bredere forståelse for diagnoserne, personlighedsstrukturer og adfærd  Redskaber til at optimere dialogen og samarbejdet med borgeren/klienten som følge af et større indblik i den personlighedsforstyrredes forestillingsverden  Viden om dynamikker og risikozoner for personer med en personlighedsforstyrrelse  Redskaber til at passe godt på dig selv og undgå professionel slitage 

Næste kursus starter d. 7. oktober 2024 i Fredericia. 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Når psykiske lidelser og misbrug går hånd i hånd
Kursus

Når psykiske lidelser og misbrug går hånd i hånd

Jylland & Sjælland

Bliv undervist af psykolog Louise Brückner Wiwe på dette kursus, der stiller skarpt på, hvordan du opnår endnu større forståelse af unge med dobbeltdiagnoser, og hvordan du kan være med til at hjælpe dem.

I løbet af kursusdagen bliver du bl.a. klædt på med:

Viden om unges udvikling af stofanvendelse set i lyset af deres baggrund, begavelse, kognition og personlighedsstruktur Viden om PTSD, kompleks PTSD, udviklingstraumer og senere traumer samt effekten på udvikling af kognition, sindslidelse og misbrugsvarianter Redskaber til, hvordan du i praksis arbejder med den rusmiddelanvendende unge, og hvordan du får indtryk af, hvad der er overgået ham/hende Redskaber til at blive mere præcis i din indsamling af viden og observationer Redskaber til at stille spørgsmål ved egen praksis og årsager til, at tiltag ikke virker Inspiration til at foretage årsagsanalyser og tilrettelægge mere individuelt tilpassede pædagogiske strategier ift. at forstå misbrugets natur for at sikre en mere sandsynlig ned- og udtrapning
Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere