Katrine Schumann: Om Fagligt Fokus - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Katrine Schumann: Om Fagligt Fokus

Vi har talt med Katrine Schumann, som er ekspert i faglig ledelse, om hvorfor faglig ledelse er så vigtig, og hvad sker der uden. Læs interviewet her.

Katrine Schumann

Eksempler på fagligt fokus:

I en kommunal sundhedsafdeling er man skarpe på, at kerneopgaven er at ‘bevæge mennesker’. Det gælder i både fysisk, sundhedsmæssig, social, psykologisk og læringsmæssig forstand og ud fra de forskellige fagligheder, der er i sundhedsafdelingen: sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter, SOSU-gruppen, kostvejledere ect.

Denne faglige tilgang til ledelse betyder, at ALLE har fokus på at skabe bevægelse og på at dokumentere, hvordan man bruger fagligheden til at bevæge mennesker. Kontraktmålene i forhold til kommunens aftalestyring afrapporteres gennem faglige læringshistorier om at bevæge mennesker. På en sengeafdeling i et sygehus er man fagligt fokuserede på at patientens tillid til behandlingen er afgørende for, at behandlingen bliver succesfuld, og at der ikke sker dyre genindlæggelser.

Det betyder, at faglig ledelse prioriterer, at alle medarbejdere skal have mulighed for at være nærværende i kommunikationen med patienter og pårørende. Det kræver evnen til at lytte, ‘tune ind’ og skabe ro i en kaotisk hverdag, og det kræver kollegial fleksibilitet og stærk faglighed. Og det betyder, at lederen selv er nærværende og optræder som faglig rollemodel for medarbejderne i form af egen kommunikation og i forhold til at sætte patienternes oplevelser på den faglige dagsorden i afdelingen.

I en kommunal indsats for udsatte børn og familier drives der faglig ledelse i kraft af kontinuerlig opmærksomhed på fælles fagligt sprog og referencemodeller, der inddrages systematisk i ugentlige møder om indsatsens effekt og medarbejdernes læring.

Der er stærkt fokus på ressourceorientering og forebyggelse, og lederen leder både fagligt ‘nedad’ til medarbejderne med dette fokus og opad i kommunen til lederne af de tværfaglige samarbejdspartnere, der er med til at løse opgaven. Det uddelte fokus på ressourceorientering og forebyggelse giver en skarphed i fagligheden, der er med til at aflive myter om udsatte familier, bryder siloer ned i det interne samarbejde og skaber mulighed for nye løsninger.

Hvorfor er faglig ledelse så vigtig? – Og hvad sker der uden?

Uden faglig ledelse bliver de fagprofessionelle medarbejdere (lærere, pædagoger, sygeplejersker ect.) efterladt i et fagligt og ledelsesmæssigt meningstomt rum. De er netop fagprofessionelle fordi de VILLE noget med deres fag og der SKAL være en faglig ledelsesmæssig ramme til at motivere og retningsgive denne vilje. Der er talrige eksempler på, at fagprofessionelle taber mening – bliver desillusionerede, får stress og dårligt arbejdsmiljø, hvis der ikke er eksplicitte faglige forventninger til dem, og at de ikke kan indgå i en faglig dialog om netop forventningerne.

Fagligt fokus fortsat…

Samfundsmæssigt er faglig ledelse vigtigt, fordi det netop er i ‘sidste led’ til borgeren, at faget udmønter sig. Og hvis ikke der er ledelsesmæssig bevågenhed her, for at få de politiske visioner koblet sammen med medarbejdernes meningsskabelse og handlinger, så ‘knækker’ velfærdssamfundet over i ‘det vi siger vi gør’ og ‘det vi rent faktisk gør’.

Hvad er ’den nye model for faglig ledelse’ – og hvordan adskiller den sig fra tidligere modeller?

Den nye model for faglig ledelse er en ‘både-og-model’; der kombinerer professionel (styrings)-ledelse med fokus på effekt, kvalitet og politiske visioner med den faglige ledelses fokus på kerneopgaven og den faglige udvikling af denne.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere