Bogen er opdelt i 7 kapitler:
- Didaktikbegrebets oprindelse
- Den didaktiske trekant og lærerroller
- Dansk didaktiks tilgange og historiske rødder
- Didaktiske modeller
- Didaktik og curriculum
- Forskellige syn på eleven
- Didaktisk refleksion-at tænke didaktisk
Igennem bogen får du viden om, hvordan du kan implementere den didaktiske tankegang i din forberedelse, undervisning og evaluering. Med bogen får du mulighed for at gennemtænke din undervisning og din underviserrolle, ligesom du får viden om, hvad der kendetegner et snævert og et bredt didaktiksyn samt almendidaktik og fagdidaktik.
Som specialunderviser ved STU i Tønder Ungdomsskole arbejder jeg dagligt ud fra de didaktiske begreber og sætter den enkelte elevs forløb ind i en didaktisk model. Denne metode giver en god overskuelighed over, hvad vi, i samtale med eleven, er blevet enige om – hvad vil vi? Hvordan gør vi det? Har vi opnået målet? Er vi på rette vej?
Spørgsmål som:
- Hvorfor underviser jeg, som jeg gør?
- Hvad er rationalerne for min planlægning?
- Hvad er min intention som underviser?
bliver naturlige spørgsmål, når man forbereder sig, efter at have læst denne bog. Bogen er til dig, som arbejder som underviser og arbejder sammen med mennesker, hvor hensigten er, at der skabes læring og udvikling. Bogen giver dig en god og bred viden og får dig til at reflektere over, hvordan du underviser i dine timer, og den egner sig som opslagsbog, der er nem at have med sig til at understøtte den didaktiske tankegang.
I bogen møder du løbende et symbol med en pære, der henviser til didaktiske refleksioner, og det er en virkelig god metode til lige at stoppe op og reflektere over, hvordan du selv anvender begreberne og gør dem praksisnære i dit daglige arbejde. Efter at have læst bogen er jeg blevet bedre klædt på til at tænke og argumentere didaktisk ud fra egne overvejelser, som jeg løbende har gjort mig.