”Godt og givende oplæg. Dejlig med masser af praksiseksempler. Dejlig og lækker mad og kage. Tak for i dag 😊. ”
”Super relevant, og stort udbytte. Fantastisk med humor for at statuerer eksempler vi allerede kender fra hverdagen.”
”Fantastisk oplæg & formidling! God indlæring for mig som kursist! Meget viden, teori og praksiseksempler formidlet med humor og god stemning!”
Dagens indhold
Dagens første underviser er psykolog Rikke Yde Tordrup, der sætter fokus på betydningen af at skabe udviklende øjeblikke - de øjeblikke, der opstår, når to mennesker etablerer en særlig form for mental kontakt. Hun kommer ind på, hvordan tilknytningsforstyrrelser opstår, og hvilken betydning udviklende øjeblikke har for barnets tilknytningsstil. Rikke Yde Tordrup giver et indblik i, hvad vi skal være opmærksomme på - både hos barnet og hos os selv for, at disse øjeblikke kan opstå. Daniel Sterns teori samt tilknytningsteori bliver gennemgået på en enkel og tilgængelig måde med eksempler knyttet an til både almindelig praksis og til behandlingsarbejdet på blandt andet døgninstitutioner og i familieplejen.
Herefter fortsætter børneergoteraput Connie Nissen. Hun introducerer pædagogiske redskaber og velegnede metoder til at hjælpe børn, der kan være svære at nå - og deler ud af sine erfaringer med sanseintegration og behandlingsmetoden Theraplay. Dette er tilgange, som skaber mødeøjeblikke, der giver næring til børnenes hjerne og nervesystem, ligesom det styrker børnenes reguleringsevne. Ved at have fokus på leg og fysiske aktiviteter, hvor vi indlever os i samspillet, åbner vi op for tilliden og fremmer det videre udviklingsarbejde. Det handler om at skabe kontakt før handling i arbejdet med børn med tilknytningsforstyrrelser.