Alle nyheder
Artikel

“Kort & Godt Om Leg” – boganmeldelse

Her kan du læse en anmeldelse af bogen "Kort & Godt Om Leg".

Af Tina Brovn

Pædagog i Strandby skoles SFO

Kort & Godt Om Leg
Bogen, jeg skal anmelde, hedder “Kort og Godt Om Leg” og er skrevet af Ditte Alexandra Winther Lindqvist. Den er på 141 sider og er inddelt i 18 kapitler.

Bogen handler om det mest centrale og vigtige at vide om børns leg:

– Hvorfor leger børn?
– Hvad betyder legen for børns udvikling?
– Hvorfor er legen vigtig for børn?
– Hvad handler legen om?
– Hvordan leger børn egentlig sammen?
– Hvordan kan vi skabe gode forudsætninger og rammer for leg?
– Hvordan kan vi hjælpe alle børn ind i legefællesskabet
– Hvilken rolle spiller voksne i børns leg?

Bogen tager én i hånden og indfører én i børnenes legeunivers. Den beskriver, hvordan det både kan være kulturelt bestemt, hvad der bliver leget, og hvor lyst- eller alvorsbetonet det er. I visse kulturer er der brug for, at børnene bliver hurtigt voksne for at hjælpe til familiens overlevelse, mens det i den vestlige verdensdel er mere den lystbetonede del, legen handler om.

Igennem legen finder børnene ud af, hvem de er, og hvordan de andre ser dem. De får afprøvet forskellige roller og strategier igennem deres leg, som kan give dem vigtige erfaringer med videre i deres liv. De finder ud af, hvad der er tilladt og ikke tilladt i de forskellige legegrupper og arenaer, de er i og skaber derved erfaring med de sociale spilleregler.

Kapitlet med legens former og børns udvikling, som jeg ser som bogens centrale omdrejningspunkt, giver et rigtig godt indblik i, hvordan barnet starter med at blive introduceret til legens univers af forælderen. Rollerne i denne form for leg er fordelt asymmetrisk – med det menes der, at den voksne leger med barnet, og barnet lader sig lege med. I takt med at barnet bliver ældre og udvikler sig, bliver barnets deltagelse i legen mere udviklet.  Jeg synes, det var spændende at læse om de mange forskellige trin, der er i børns udvikling af legen – fra den går fra en kommunikationsform til den genstandsrettede leg og parallelleg, til bevægelsesleg og fysisk leg, til konstruktionsleg, til social fantasileg og fabuleret fantasileg. Man kan sige, at jo ældre barnet bliver, jo mere kræver det af barnet at være en del af et legefællesskab, og er barnets udvikling ikke fulgt med de andre børns udvikling, kan legen være ekskluderende. Det er vigtigt, at vi som fagpersoner og forældre hjælper og støtter op om legefællesskaber og giver de børn, som måske er på vej ud af et legefællesskab, muligheder for at kunne deltage igen.

Bogen går også ind og berører emner som legens stemninger, og her er det interessant at se, at man som voksen er med til at sætte kulturen for, hvad der anses som ok leg. Bogen inddeler legestemningerne i 4 punkter.

  1. Den hengivne legestemning har en rolig og harmonisk måde at udspille sig på
  2. Den højtspændte legestemning har flere pludselige skift og uforudsigelige elementer
  3. I den opspændte legestemning sætter børnene sig selv på spil, ofte foran et publikum
  4. Den vilde og overskridende leg kan gå fra eufori til det dumdristige.

Som voksen er man nok tilbøjelig til at værdsætte den hengivende legestemning mest, mens man mindst værdsætter den opspændte, vilde og overskridende leg. Men er det nu det rigtige at gøre?

Bogen kommer også ind på, at ikke alle børn leger lige meget. Visse børn er meget legesyge, mens andre er knap så legesyge. Nogle børn sværger til fantasilege, mens andre mere holder sig til det virkelighedsnære, og hvorfor gør de det? Det giver forfatteren sit syn på. Forfatteren mener, at en af årsagerne er den legekultur, der er i familien, dagtilbuddet eller skolen, men at man som fagperson også skal være obs. på, at der kan ligge en mere alvorlig grund bag manglende interesse for leg.

Legen giver også anledning til konflikter imellem børnene. Konflikter, der kan have udgangspunkt i, hvem der må være med i en leg, og hvor den skal leges, og hvad der skal leges. Når et barn gerne vil med i en leg, der er i gang, er det vigtigt, at barnet har nogle legestrategier at trække på – hvis barnet får et nej første gang, det spørger, om det må være med, skal barnet ikke bare opgive, men prøve at byde ind med nye ideer til legen, så barnet kan blive optaget i legen. Det er der børn, der er gode til, mens andre skal have støtte til det, og det er her, vi som fagfolk kan komme det ”udsatte” barn til hjælp. Bogen beskriver også, at det er tydeligt ved observationer, at der er en form for hierarki børnene imellem. Tit er det de ældste børn, der er øverst i hierarkiet, mens de mindste er nederst, og børnenes forskellige positioner i legefællesskabet har også meget at sige med hensyn til barnets kreativitet og input.

Jeg synes, at bogen kommer omkring alle de forskellige faktorer, som spiller ind på, om man som barn lykkes med at komme ind i legefællesskabet i børnegruppen, og den giver et meget godt indblik i, hvad vi som forældre og fagfolk skal være særligt opmærksomme på. Jeg synes, bogen har været spændende at læse, og jeg vil helt sikkert kunne bruge den i mit arbejde som pædagog i en SFO. Jeg synes, det vil være en god ide at lave fodnoter til fagudtryk/fremmedord som f.eks. intersubjektiv og imperfektum, da det ikke kan forventes, at alle kender til disse eller andre svære ord. Generelt set en rigtig god bog.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere