Alle nyheder
Artikel

Det kræver mental robusthed at lede opad

I denne artikel af ledelseskonsulent Annette Klausen Bengtsson får du konkrete råd til, hvordan du skaber mentalt robusthed.

mellemleder
Af: Ledelseskonsulent Annette Klausen BengtssonNår jeg underviser i mental robusthed, for det gør jeg, selvom det er på den forbudte liste for tiden, så taler jeg om hvordan mellemledere skal lære at holde sig nøgternt og objektivt til emner. At mellemledere skal undlade, at blive opslugt af deres følelser. Særligt når de føler sig fanget i en fastlåst situation i forhold til deres chef. Selvom de fleste af de mellemledere jeg underviser er særdeles begejstrede for tanken om, at kunne komme i stand til, at lade deres rationelle hjerne overtage i følelsesladede situationer, er de alligevel noget skeptiske ved tanken om, at det faktisk skulle kunne lade sig gøre. Deres skepsis er meget forståelig. For det virker lidt utopisk, ja næsten umenneskeligt, at vi skulle kunne undgå at falde i følelsesfælden.

Se også relevant kursus: Modig mellemledelse

Robot eller rationel?

Og det er heller ikke muligt, at undgå det fuldstændigt. For dine følelser er stærke og hurtige. Langt hurtigere end din rationelle tænkning.  Så du vil fortsat opleve, at blive overmandet og reagere hurtigt baseret på en følelse. Heldigvis får jeg lyst til at sige. For ellers ville du være en robot. Men gennem træning, er det muligt, at minimere antallet af gange, hvor følelserne tager over. Og lige for en god ordens skyld, så lad mig understrege, at dette gælder for både kvinder og mænd. Selvom der hersker en generel forståelse af, at mænd er rationelle og kvinder er følelsesladede, så oplever jeg lige så ofte mænd lade sig styre af sine følelser som kvinder. Det er mere et spørgsmål om hvordan de udtrykker følelserne. Evnen til, at kunne koble følelserne fra og analysere en given situation, er altså lige relevant for begge køn.

At udtrykke sig sagligt

Grunden til, at jeg finder den mentale robusthed helt afgørende for mellemledere er, at de befinder sig i en presset position. I krydsfeltet mellem chef og medarbejdere, som har forskellige krav og forventninger. Og i krydsfeltet mellem mennesker og strategi. De skal ofte argumentere på vegne af deres medarbejderes behov, som er direkte modstridende med chefens krav for, at opfylde de strategiske mål. Det kræver styrke, at kunne stå i det pres og hvis mellemlederen bliver overmandet af frustration eller usikkerhed, bliver det svært, at udtrykke sig sagligt og professionelt. Jeg er klar over, at mental robusthed har fået et dårligt ry, fordi virksomheder leder efter mentalt robuste medarbejdere som kan klare alverdens pres. Men mit mål er et andet. Jeg vil skabe mentalt robuste mellemledere, som kan modstå og sige fra overfor alverdens pres. Også på deres medarbejderes vegne. Men på en saglig og konstruktiv måde, så sandsynligheden for, at der bliver lyttet grundigt til dem forøges.

Lær at tage kontrol over dine følelser

For at blive mentalt robust, må du lære, at tage kontrol over dine egne følelser. For at mestre denne disciplin er der 3 ting der er vigtige.

  1. Du skal kunne registrere dine følelser og stoppe dig selv, for at skabe tid til, at analysere situationen inden du reagerer.
  2. Du skal lære at vælge den følelse, som er hensigtsmæssig i den givne situation.
  3. Du skal lære at ændre dine følelser, når den følelse du har ikke er hensigtsmæssig i den givne situation.

Stop dig selv

Det punkt første handler om impulskontrol. Altså evnen til, at vente og undlade at gøre det, der fylder allermest lige nu. Du skal øve dig i, at udskyde dine reaktioner, så du får tid til, at vurdere om det her er den reaktion du finder allerbedst. Også når følelsen har lagt sig og du kigger tilbage på situationen. I den tid du bruger på, at udskyde din reaktion, skal du trække dig selv og dine egne følelser ud af ligningen og se problematikken udefra. Ved at stille dig selv spørgsmål som “Hvad ville jeg råde de involverede personer til at gøre, hvis jeg var en ekstern konsulent og ikke havde aktier i denne situation?”. Det tvinger dig til, at hoppe ud af dine følelser og op i helikopteren hvor du har større overblik.

Se også relevant kursus: Modig mellemledelse

Vælg hensigtsmæssige tanker

De to næste punkter, som handler om at vælge eller at ændre en følelse, kræver lidt mere øvelse. Når jeg underviser plejer jeg, at bede deltagerne om, at lukke øjnene. Så guider jeg dem gennem en visualisering som omhandler et barn de godt kan lide. Når vi er færdige, beder jeg dem åbne øjnene og fortælle mig hvilken følelse de har. Følelserne kan variere, men den overordnede følelse er glæde. Ingen af deltagerne føler irritation, vrede eller frygt. På samme måde kan jeg guide deltagerne gennem en visualisering som omhandler noget skræmmende. Når jeg beder dem om at åbne øjnene efter den omgang, og beder dem fortælle hvilke følelser de har nu, er den overordnede følelse agtpågivenhed. Ingen af dem føler glæde, fred eller ro efter den visualisering.

Brug din fantasi

Visualisering “tvinger” dem til, at tænke på noget bestemt. Hvilket aftvinger en bestemt følelse. Derfor er tankerne en trigger for følelser. Det betyder, at du, gennem dine tanker, kan ændre dine følelser. Det er helt umuligt for dig, at fastholde en irritation over, at din chef har sagt noget sårende til dig, hvis du begynder at tænke på de gange, hvor din chef har sagt noget positivt til dig. Ligesom det er helt umuligt, at fastholde en irritation, hvis du i stedet vælger at tænke nysgerrigt over, hvad årsagen til din chef´s reaktion kan være. Helt åbent og nysgerrigt, uden at hoppe i en konklusion. Når du hopper ud af din tilstand som kunne være irritation, er det langt lettere for dig, at se flere vinkler. Hvilket gør det langt lettere for dig, at få et bredere perspektiv at træffe beslutninger ud fra.

Der er intet galt med vrede

Det betyder ikke, at du absolut skal ændre dine følelser konstant. Hvis du oplever, at din chef har overtrådt dine grænser markant, så er vrede en helt naturlig følelse. Og den følelse kan være absolut hensigtsmæssig. Her er det ikke sikkert, at du skal ændre din tilstand til, at være nysgerrig og prøve at forstå årsagen til din chef´s handling. Så det handler om, at kigge på situationen, og vurdere om den følelser, som resulterer i en bestemt reaktion, er hensigtsmæssig i netop denne situation, eller om det ville være hensigtsmæssigt, at have en anden reaktion.

Hvad så nu?

Hvis du har lyst til, at være bedre i stand til at have rationelle reaktioner i pressede situationer så begynd at kig på dine reaktioner og tænk tilbage på hvilken følelse der skabte reaktionen. Tænk et skridt længere tilbage på den tanke du havde lige før følelsen. Overvej hvilken tanke kunne have skabt en anden følelse, som kunne have skabt en mere hensigtsmæssig reaktion i situationen. Og husk så på, at alle følelser er ok. Det er bare ikke alle følelser der er lige hensigtsmæssige i alle situationer.

Se også relevant kursus: Modig mellemledelse

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere