Kursus om tidlig opsporing var hver en krone værd - Seminarer
Børn & unge
Artikel

Kursus om tidlig opsporing var hver en krone værd

Tidlig opsporing – Daginstitutionsleder er glad for TOPI (Tidlig opsporing og indsats) som redskab, men er især begejstret for at have haft nogle af medarbejderne på kursus i at bruge det. “Havde jeg vidst, at kurset var så godt, havde jeg sendt endnu flere af sted”, lyder det med stor entusiasme fra lederen af Søbjerggård […]

specialistuddannelse

Tidlig opsporing – Daginstitutionsleder er glad for TOPI (Tidlig opsporing og indsats) som redskab, men er især begejstret for at have haft nogle af medarbejderne på kursus i at bruge det. Havde jeg vidst, at kurset var så godt, havde jeg sendt endnu flere af sted”, lyder det med stor entusiasme fra lederen af Søbjerggård Børnehus i Slagelse Kommune, Tine Faurholt.

Se også link til aktuelt børnekatalog: Praksiskursus om den tidlige og forebygegnde indsats

Hun og en medarbejder fra hver af de tre børnegrupper – vuggestuen, mellemgruppen og storebørnsgruppen – har været på et 37 timers kursus arrangeret af Seminarer.dk i brugen af TOPI.

Det har været hver en krone værd. Alle os fire, der har været på kurset, synes det var fantastisk. Vi føler virkeligt, at vi har fået noget ud af det, når det gælder strategi og handleplaner i forhold til de børn, vi får placeret i de gule og røde positioner”, fortæller Tine Faurholt.

Hun er som udgangspunkt meget positiv over for at benytte TOPI til at spotte børn, der kan have brug for en ekstra indsats.

Jeg synes, det er et virkelig godt ledelsesredskab til tidlig opsporing, fordi man nemt kan gå tilbage og se, hvad man har gjort, og om det har fået barnet til at rykke sig. Og hvis ikke så må vi justere vores pædagogik eller eventuelt få noget tværfaglighed ind over”, siger hun.

Modstand fra pædagogerne

Til gengæld kan hun høre på mange af pædagogerne, at de synes, at de har fået endnu en skal-opgave, som stjæler tiden fra noget vigtigere.

De synes nok, at de i forvejen har øje for, om der er børn, der trænger til noget ekstra hjælp. Men jeg har oplevet i den institution, jeg var i tidligere, at når børnene kom op i storebørnsgruppen, så stod personalet pludselig med nogle stykker, som havde store udfordringer, der ikke var blevet registreret tidligere. Der var kun et år til at få det løst, og så hurtigt kan man ikke få rettet op på det. Derfor er der behov for et redskab som TOPI, men vi skal selvfølgelig også have lært at bruge det rigtigt”, siger Tine Faurholt.

Hun mener, at det især er i forhold til de stille børn, at der kan være noget at hente ved en systematisk fokus på mange sider af trivslen.

Det kan da godt være, at vi synes, at det går meget godt med Peter, men lad os lige kigge hele vejen rundt om ham, og lad os få tre meninger og en dialog om Peter. Det tror jeg kan sikre, at vi får en endnu tidligere opsporing, end vi gjorde før. Der er jo børn, som man straks får øje på, fordi de fylder meget. Men der er sandelig også nogle, der løber under radaren“, fastslår hun.

Svært at placere børn i kasser

Hun synes, der er en del usikkerhed, når det kommer til at skulle placere børn i de grønne, gule og røde kasser, fordi materialet fra Socialstyrelsen og Rambøll på det område ikke er tilstrækkeligt præcist.

Der er plads til mange fortolkninger af de tre kategorier, og især den gule kan volde problemer, fordi det kan strække sig fra meget lysegult til meget mørkegult. Jeg har italesat hos os, at så snart vi undrer os over et barns adfærd eller der er en tværfaglig samarbejdspartner inde over, om det så blot er en talepædagog, skal barnet i den gule kategori. Men der er stor usikkerhed, og det kan være med til at skabe modstand hos nogle pædagoger. Så her trænger redskabet til noget forfinelse”, siger Tine Faurholt.

Hvad er TOPI

Her kan du læse mere om, hvad TOPI er.

  • TOPI står for Tidlig OPsporing og Indsats og retter sig mod førskole-området.
  • Socialstyrelsen nævner i sin guide til tidlig opsporing fire trivselsdimensioner, som barnet kan vurderes ud fra: Psykisk og emotionel trivsel, kognitiv trivsel, social trivsel og fysisk og sansemotorisk trivsel.
  • Ud fra de fire dimensioner kan man vurdere den samlede trivsel i et trivselsskema for hvert barn i tre aldersgrupper: 0-1 år, 1-3 år og 3-6 år, hvor barnet placeres i enten grøn, gul eller rød position.
  • Børn i grøn position trives og udvikles inden for alle fire trivselsdimensioner.
  • I gul position er der bekymring for barnets trivsel på et eller flere af de fire trivselsområder.
  • Børn i rød position ser ud til at være i mistrivsel.

Kursusforløb hos jer?

Hold øje med det nye Børnekatalog fra Socialstyrelsen, hvis du vil rekvirere et kursus i opsporing.

Relevante arrangementer

De primitive refleksers betydning for læringsparathed
Kursus

De primitive refleksers betydning for læringsparathed

Jylland & Sjælland

Tag med på dette udbytterige kursus, hvor vi sammen med neurologisk kiropraktor, Lene Munck, stiller skarpt på primitive reflekser og deres betydning for børns udvikling og læringsparathed.

På kurset bliver du bl.a. beriget med:

Teori om nervesystemets udvikling Teori om udviklingen af de primitive reflekser og deres betydning for hjernens og nervesystemets grundtilstand Teori om de primitive refleksers betydning for udviklingen ift. motoriske og sociale kompetencer Gennemgang af udvalgte primitive reflekser, som du lærer at undersøge og træne vha. fysiske øvelser

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere
Kaos og uhensigtsmæssig adfærd i skolen – temadag med Rasmus Alenkær
Temadag

Kaos og uhensigtsmæssig adfærd i skolen – temadag med Rasmus Alenkær

Jylland & Sjælland

Oplev Rasmus Alenkær – psykolog, ph.d. og tidligere lærer – når han på denne givende temadag stiller skarpt på børns trivsel i grundskolen, herunder særligt på hvordan vi går fra kaos i klassen til ro og tryghed.

Med fra dagen får du bl.a. viden om:

Hvordan hjernen fungerer, og hvordan du – med en neurologisk vinkling – kan forstå børns uro og uhensigtsmæssige adfærd Hvordan du skaber ro i klassen, når bølgerne går lidt for højt Hvordan forældrene kan støtte op om ro og tryghed i skolen Hvordan du passer på dig selv i dit arbejde

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere
Angst og ængstelighed hos børn
Kursus

Angst og ængstelighed hos børn

Jylland & Sjælland

Hvordan kan du som fagperson bedst hjælpe børn, der er angste eller ængstelige? Det stiller vi skarpt på med denne praksisnære kursusdag, der tager afsæt i den neurosekventielle tilgang og bl.a. fokuserer på kropsorienterede metoder.  

Du bliver undervist af psykolog med speciale i angstlidelser hos børn, Stine Hæksamt psykolog, Marianna Horsholm. 

Med fra dagen får du bl.a.: 

Den nyeste viden om ængstelige og angste børn  Let anvendelige og ressourcefokuserede redskaber til, hvordan du stimulerer, udfordrer og støtter overbekymrede eller ængstelige børn  Kognitive redskaber til at hjælpe børn med at eksternalisere angsten, herunder “Monstermanualen”  Inspiration til, hvordan du bruger “Frydlege” til at styrke børns følsomme nervesystem  Konkrete og praktiske metoder til at understøtte den følelsesmæssige og sociale udvikling hos børn med ængstelighed og angst 

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere
Psoas – sjælens muskel
Kursus

Psoas – sjælens muskel

Jylland & Sjælland

Psoasmusklen, også kaldet følelsernes muskel, kan blive påvirket, når vi er i en stresset eller presset situation og give gener som f.eks. smerter i lænd, lyske, mave og underliv. På dette kursus sætter vi fokus på psoasmusklens funktion og betydning samt på, hvordan kropslige øvelser kan afhjælpe belastninger af psoas.

Du bliver undervist af fysioterapeut og åndedrætsekspert, Lotte Paarup, som giver dig:

Viden om psoasmusklen og dens betydning for mental og fysisk sundhed Indsigt i, hvordan følelser og mentale belastninger påvirker psoas gennem reaktioner i nervesystemet Kendskab til symptomer på en dysfunktionel psoas – hvad skal vi være opmærksomme på? Introduktion til øvelser, der gennem åndedræt, bevægelse, afspænding og bindevævsarbejde er med til at forløse en belastet psoas Viden om diaphragmas (åndedrætsmusklens) store betydning ift. psoas, herunder indføring i forskellige vejrtrækningsteknikker

Udsolgt i Silkeborg

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere